• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12422
+
-

شهر در رسانه‌ها

انتقاد از نگرش قیمتی به حمل‌ونقل عمومی

وب‌سایت «اسکان» از سیاست‌های قیمت‌گذاری شورای شهر تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی در ارتباط با تصویب یک فوریت لایحه افزایش نرخ بلیت مترو و اتوبوس انتقاد کرده است؛ به نوشته اسکان، نگرش راه‌حل قیمتی بین کالای خصوصی و کالای عمومی قادر به تمایز نیست، حمل‌ونقل عمومی ازجمله کالاهای عمومی است و دسترسی به حمل‌ونقل عمومی سریع و ارزان یکی از حقوق بشر است، حقوق بشر را نمی‌توان بر مبنای بازارسپاری قیمت‌گذاری کرد. در ادامه این گزارش آمده است: «نگرش راه‌حل قیمتی، اقتصاد حمل‌ونقل عمومی را مجزا از اقتصاد حمل‌ونقل می‌بیند و اینکه تأثیر و تأثر افزایش قیمت بلیت ­اتوبوس و کرایه تاکسی در مجموعه اقتصاد حمل‌ونقل چیست، پاسخی برای آن ندارد. نگرش راه‌حل قیمتی فاقد مفهوم عدالت است، مفهوم عدالت در اقتصاد حمل‌ونقل اقتضا می‌کند که در تأمین مالی اقتصاد حمل‌ونقل، پردرآمدها یعنی خودروهای سواری شخصی نقش بیشتری را ایفا کنند.»

بیماری، تنها دلیل استعفای شهردار نبود

غلامعی رجایی، مشاور رسانه‌ای محمدعلی نجفی در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» از ناگفته‌های استعفای نجفی از شهرداری تهران گفته است. او گفته که برنامه برج میلاد، یک سناریوی از پیش طراحی‌شده بود که فرد مزبور هم شناسایی شده و روشن شده که کجا نشسته و از چه زاویه‌ای فیلم را گرفته است: «فیلم را از زاویه‌ای گرفتند که این کودکان نقش پررنگی داشته باشند.» رجایی تأکید کرده که بحث بیماری نجفی علت اصلی استعفای او نبود: «بیماری ایشان بهانه نیست اما همه ماجرا هم این نیست. عواملی دخیل بود که از قبل از آمدن ایشان، مطرح بودند... در استعلامی که در ابتدای معرفی ایشان صورت گرفت، در نهایت با دخالت وزارت کشور، این مهم انجام شد؛ یعنی از ابتدا مقاومت‌هایی وجود داشت که آقای نجفی شهردار نشود. خود ایشان نیز در این چند روز از عوامل مشدد صحبت کردند.»

نقایص ساخت و سازهای شهری

روزنامه «دنیای اقتصاد» در یادداشتی نوشته که اجرای طرح‌های ساخت‌وساز شهری به شیوه جدید مستلزم 3عامل کارفرما، پیمانکار ومشاور (طراح و ناظر) است که درصورت نبود هر یک از ارکان و پایه‌های اجرای پروژه، حاصل کار نتیجه‌بخش نخواهد بود. به نوشته این روزنامه، در سال‌های اخیر عمده مباحث درباره بهبود وضعیت ساخت و ساز، به ضعف نظارت و جایگاه نامناسب آن در رابطه با مالک و شهرداری و سازمان نظام مهندسی مرتبط و تلاش‌های متمرکز برای رفع این نقیصه بوده است. در این یادداشت آمده است: «دغدغه مسئولان وزارتخانه نسبت به تفکیک نظارت از بازرسی و قائل بودن به مسئولیت شهرداری در کنترل ساختمان در همین زمینه است. درخصوص نحوه الزام به حضور مجریان ذی‌صلاح در کارگاه‌های ساختمانی نیز باید تلاش‌هایی انجام پذیرد. ساخت‌و‌سازهای شهری در این سال‌ها از هیچ نقیصه‌ای به اندازه نحوه اجرا به‌دست افراد فاقد صلاحیت آسیب ندیده است.»

موتورسواری خانم‌ها؛ راهکار کاهش آلودگی هوا

روزنامه «اعتماد»، یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا و ترافیک تهران را استفاده خانم‌ها از موتورسیکلت به جای خودروهای تک سرنشین معرفی کرده است: «امروز بخشی از ترافیک تهران مربوط به خانم‌هاست که برای خرید مجبور به استفاده از خودرو‌های شخصی‌شان هستند و این یعنی افزایش خودرو‌های تک‌سرنشین. اگر خانم‌ها بتوانند به جای ماشین از موتور‌سیکلت استفاده کنند، میزان آلودگی بیش از میزانی که بر اثر تعطیلی مدارس کاسته می‌شود، کاهش خواهد یافت.» بنا بر گزارش اعتماد،  با اینکه مشکل شرعی در این زمینه وجود ندارد ولی به‌دلیل برخی القائات نادرست در این زمینه هیچ خانمی به فکر استفاده از موتورسیکلت برای حمل‌ونقل درون‌شهری نیست. اگر به کشورهای آسیایی به‌ویژه کشورهایی مانند هند، تایلند و ویتنام بروید، میزان استفاده از موتور‌سیکلت را توسط خانم‌ها متوجه می‌شوید... در بسیاری از کشورهای جهان موتورسیکلت‌های اسکوتر و برقی برای استفاده خانم‌ها طراحی شده، نه برای آقایان.

تنش‌زدایی؛ مهم‌ترین مسئولیت شهردار آینده

روزنامه «آرمان» در مطلبی مهم‌ترین و فوری‌ترین وظیفه شهردار آینده تهران را به‌دست آوردن منابع برای اداره این شهر به‌صورت جاری و انجام پروژه‌های عمرانی برشمرده است: «فروختن آینده شهر نه‌تنها هیچ فضیلتی ندارد. بلکه تمام گناه‌ها، سیئات، گرفتاری‌هایش اکنون از شهر تهران بیرون زده است. در واقع پیداکردن منابع، بزرگ‌ترین مشکل شهردار آینده تهران است. شخصی که بتواند این منابع را برای اداره شهر تهران تجهیز کند، باید بتواند در وهله اول از عنصر و نهاد شهرداری تهران و روابطش با تمام ارکان قدرت تنش‌زدایی کند. این تنش‌زدایی نه فقط با ارکان حاکمیت بلکه با تمام نهادها باید باشد؛ ازجمله دولت، نهادهای مدنی و خود مردم تهران تا احساس علاقه‌مندی کنند و قادر باشند هزینه‌های اداره و رشد پایدار شهر تهران را متقبل شوند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید