• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 21 بهمن 1399
کد مطلب : 124168
+
-

آیا وعده تکراری خصوصی‌سازی‌ سرخابی‌ها این بار محقق می‌شود

اول پرسپولیس؛ بعد استقلال


رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ می‌گوید سهام پرسپولیس به‌زودی در فرابورس واگذار می‌شود و بعد از آن نوبت به استقلال خواهد رسید. هرچند او توضیحی درباره نحوه واگذاری سهام این دو باشگاه ارائه نکرده، اما تأکید دارد؛ صورت‌های مالی دو باشگاه مورد تأیید سازمان حسابرسی قرارگرفته و آماده عرضه است.
به گزارش همشهری، بعد از 2 دهه تلاش برای واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال بار دیگر بحث واگذاری سهام این دو باشگاه داغ شده است، اما هنوز مشخص نیست آیا این وعده‌ها محقق خواهد شد یا همچون گذشته با بن بست خصوصی‌سازی‌ مواجه خواهد شد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ فعلا تأکید کرده، صورت‌های مالی 2 باشگاه تأیید شده و 2 شرکت تامین سرمایه در حال قیمت‌گذاری سهام این دو باشگاه هستند. قراراست پس از این قیمت‌گذاری ابتدا سهام پرسپولیس به‌دلیل شفافیت بیشتر و سپس استقلال از طریق فرابورس عرضه شوند. هنوز اما مشخص نیست چند درصد از سهام این دو باشگاه و به چه شکل واگذار خواهد شد. البته رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ دیروز در یک نشست خبری وعده داد؛ سهام این دو باشگاه به عموم عرضه خواهد شد.
در دی‌ماه امسال فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد گفته بود: دلیل تأخیر چندساله برای عرضه سهام 2 باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس دقت در تشریفات قانونی واداری اموال و دارایی‌های 2 باشگاه بوده است. به‌گفته او وزارت اقتصاد باید اطمینان حاصل کند که منافع دو باشگاه و سهامداران در عرضه اولیه در بورس حفظ خواهد شد،اما اطلاعات دریافتی همشهری از وضعیت مالی 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال نشان می‌دهد، برخلاف سخنان وزیر اقتصاد هر دو باشگاه همچنان از نظر صورت‌های مالی، میزان دارایی‌ها، قوانین حاکمیت شرکتی و ساختار حقوقی به‌ویژه در مورد قرارداد بازیکنان شفاف نیستند و ضعف‌های بزرگی دارند و حتی به‌دلیل ضعف‌های حقوقی تهدید‌های زیادی قرارداد‌های بازیکنان این شرکت را در ابعاد داخلی و خارجی تهدید می‌کند که می‌تواند بار مالی زیادی برای خریداران احتمالی داشته باشد.برخی دیگر از اطلاعات نشان می‌دهد بار عمده قیمت‌گذاری سهام این دو باشگاه مشتمل بر برند یا نام تجاری این دو باشگاه و دارایی آنهاست و احتمالا در جریان قیمت‌گذاری سهام این دو باشگاه بحث سودآوری آنها لحاظ نخواهد شد.

   واگذاری از طریق فرابورس

رئیس سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید: به‌ترتیب سهام پرسپولیس و بعد از آن سهام استقلال در فرابورس واگذار خواهند شد. با این حال به‌نظر می‌رسد هنوز زمان دقیق و نحوه عرضه سهام مشخص نیست. حسن علی قنبری دیروز گفت: سهام پرسپولیس زودتر از استقلال عرضه خواهد شد، زیرا اطلاعات این باشگاه منظم و دقیق‌تر بوده و رسیدگی‌ها درحال اتمام است.رسیدگی پرونده استقلال نیز در جریان است و با وقفه یک هفته‌ای سهام این شرکت هم عرضه خواهد شد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ با بیان اینکه قرار بود سهام سرخابی‌ها در دهه فجر عرضه شود، ادامه داد: ازآنجا که می‌خواهیم این عرضه با دقت صورت بگیرد و به‌دلیل عجله و اشتباه با گرفتاری‌های مشابه مواجه نشویم ممکن است کمی تأخیر داشته باشد. قنبری درمورد صورت‌های مالی 2 باشگاه نیز توضیح داد: شفافیت را سازمان حسابرسی مشخص می‌کند و زمانی که شفافیت صورت‌های مالی سرخابی‌ها را تأیید کرد به سازمان بورس ارائه می‌کند حساب‌های قبلی 2 باشگاه تأیید شده و حساب‌های شش ماهه آنها نیز درخواست داده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید