• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 19 بهمن 1399
کد مطلب : 123924
+
-

حمایت بایدن از بازگشت انسان به‌ماه

رئیس‌جمهوری جدید آمریکا که پیش از این نسبت به برنامه‌های پرهزینه ناسا در زمان ترامپ انتقاد کرده بود به تازگی از پروژه بازگشت انسان به ماه، حمایت کرده است

فضا
حمایت بایدن از بازگشت انسان به‌ماه

زهرا خلجی- خبر‌نگار

«جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا از پروژه آرتمیس آژانس فضایی ناسا که هدفش پرتاب فضانوردان به‌ماه است، حمایت کرد.
به گزارش بی‌بی سی، پروژه بازگشت فضانوردان به ماه، ازجمله پروژه‌های مدت‌دار و پرهزینه‌ای است که از زمان دولت دونالد ترامپ و با حمایت او در ناسا برنامه‌ریزی شده است. پیش از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده و شروع به‌کار دولت او، زمزمه‌هایی از مخالفتش با برنامه‌های پرخرج فضایی به گوش می‌رسید اما حالا که تقریبا یک‌ماه از حضور او در کاخ سفید می‌گذرد، خبرها حاکی از حمایت او از پروژه آرتمیس دارد. تفاوت پروژه آرتمیس با پروژه آپولو که برای نخستین بار انسان را به‌ماه فرستاد این است که حتما یک زن فضانورد نیز در این سفر فضانوردان مرد را همراهی خواهد کرد. با همین هدف از مدتی پیش سازمان ناسا چندین فضانورد با تجربه و کم‌تجربه در سنین متفاوت را برای این ماموریت کاندید کرده و تحت آموزش قرار داده است تا سرانجام با گزینش نهایی، فضانوردان مورد نظر را در موعد مقرر به سمت‌ماه پرتاب کند.
از زمان نامزدی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری، حدس و گمان‌هایی در مورد جهت‌گیری دولت او در برنامه آرتمیس وجود داشته است اما مشاور رسانه‌ای کاخ سفید «جن پساکی» اخیرا در یک جلسه توجیهی خبر حمایت بایدن را اعلام کرد. او گفت: خودم هم از اعلام این خبر بسیار هیجان زده هستم. دولت ایالات متحده از طریق پروژه آرتمیس با صنایع و شرکای بین‌المللی برای ارسال فضانوردان به سطح‌ماه همکاری خواهد کرد. وی توضیح داد که این ماموریت‌های علمی جدید و مهیج، این آژانس را برای ماموریت‌های آینده به مریخ آماده می‌کند و ارزش زیادی برای نشان دادن قدرت علمی آمریکا دارد.
نکته مهم این است که در این جلسه هیچ اشاره‌ای به هدف‌گذاری سال 2024برای نخستین فرود فضانوردان به‌ماه نشد. هدفی که مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق آن را تعیین کرد. مدت‌ها بود که گمانه زنی‌ها مبنی بر بی‌توجهی دولت جدید به این تاریخ وجود داشت، هرچند که به هر حال هیچ‌چیزی گفته نشده است.

شک و تردید درباره ۲۰۲۴
پس از اعلام برنامه ارسال فضانوردان به‌ماه توسط مایک پنس در سال2017، ناسا اعلام کرد که آنها سال 2028 را برای فرود روی سطح‌ماه هدف قرار داده‌اند. اما هنگامی که معاون رئیس‌جمهور سابق این جدول زمانی را در سال2019 دوباره تنظیم کرد، با اعلام برنامه فرود در سال2024 به‌اصطلاح آتشی زیر سازمان فضایی ناسا روشن کرد با این توضیح که دولت فکر می‌کرد این برنامه به کندی پیش می‌رود و این هدف‌گذاری زودتر، به تلاش در تسریع برنامه‌ها می‌انجامد.
تاریخ 2024به‌دلیل کمبود بودجه برای عنصر فرود که فضانوردان را از مدار‌ماه به سطح پایین منتقل می‌کند، مورد تردید قرار گرفته است. ناسا 3.3میلیارد دلار برای تامین بودجه سیستم فرود انسان (HLS) در سال2021 درخواست کرده بود اما فقط 850میلیون دلار دریافت کرد که احتمالا بر روند پروژه تأثیرگذار خواهد بود. دیگر عناصر معماری
Artemis Moon فضاپیمای اوریون و موشک سیستم پرتاب فضایی (SLS) است. کپسول و ماژول اوریون برای استفاده در نخستین ماموریت آرتمیس - یک حلقه باز نشده در اطراف‌ماه - در مرکز فضایی کندی در فلوریدا مستقر هستند که برای پرتاب فعلی در اواخر سال2021 آماده می‌شوند.بزرگ‌ترین بخش از موشک SLS که در این پرواز، فضاپیمای اوریون را بلند می‌کند، هم‌اکنون در مرکز فضایی استنیس در می‌سی سی پی قرار دارد که در آنجا یک‌بار دیگر هر 4 موتور آن به‌مدت 8دقیقه در 21فوریه روشن خواهد شد.



رویای‌ماه
پروژه آرتمیس ناسا، مربوط به فرستادن نخستین فضانوردان زن به کره‌ماه برای نخستین بار پس از سال۱۹۶۹ است. براساس گفته‌های ناسا، این پروژه تا سال ۲۰۲۴ اجرایی شده و از فضانوردان کلاس ۲۰۱۷ در آن حضور خواهند داشت. ناسا می‌گوید: از فناوری‌های نوآورانه برای کشفیات بیشتر سطح‌ماه نسبت به گذشته استفاده خواهد کرد. ما با شرکای تجاری و بین‌المللی‌مان همکاری خواهیم کرد و اکتشافات پایداری را تا سال 2028انجام خواهیم داد. آرتمیس دومین مجموعه ماموریتی به‌ماه ایجاد شده توسط آژانس فضایی آمریکایی‌ها خواهد بود. ماموریت آپولوی ناسا بین سال‌های 1968و 1972 انجام شد و ناسا 9ماموریت انسانی را به‌ماه انجام داد. در این بین 6ماموریت موفقیت‌آمیز بود که 12مرد طی آن توانستند سطح‌ماه را لمس کنند. نخستین مردی که روی‌ماه قدم گذاشت نیز نیل آرمسترانگ بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید