• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 18 بهمن 1399
کد مطلب : 123870
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/PNpX6
+
-

خبر همشهری تأیید شد

اصلاح بودجه برای نجات اقتصاد و مردم

واعظی از مجلس به خاطر رأی منفی به بودجه تشکر کرد

بودجه به دولت برمی‌گردد تا با تعامل مجلس اصلاح و دوباره به مجلس فرستاده شود. این خبر را محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور اعلام و تأکید کرد: دولت برمبنای تعامل و مفاهمه به خواست مجلس احترام گذاشته و برای اینکه مردم متضرر نشوند و اقتصاد کشور آسیب نبیند، ظرف زمان تعیین شده بودجه اصلاحی می‌دهد. روزنامه همشهری، روز چهارشنبه گزارش داده بود که راه برون‌رفت از وضع ایجاد شده به مذاکرات بین قوای مقننه و مجریه گره خورده است، مشروط به اینکه اصلاحات در لایحه بودجه، به ساختار کلی بودجه آسیب نزند و هیچ‌کدام از طرفین ماجرا یعنی دولت و مجلس بهره‌برداری سیاسی از بودجه1400 نداشته باشند. فردای آن روز در گزارش همشهری با اشاره به موضع‌گیری صریح رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت نوشت: با فرض اینکه قرار نباشد مذاکراتی برای برون‌رفت از بن‌بست بودجه در سطح کلان نظام صورت گیرد، شاید بهترین گزینه، هم برای مجلس و هم دولت، اعلام آتش‌بس و فاصله گرفتن از نقاط اختلاف و تمرکز بر اشتراکات بودجه است. از این منظر بهترین گزینه این است که مجلس به جای اصرار بر بودجه سه‌دوازدهم، بر بازنگری جدی در مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه با مشارکت و توافق نسبی با نمایندگان دولت متمرکز شود.
دیروز واعظی در گفت‌و گو با ایرنا با اعلام آمادگی دولت برای تعامل جهت اصلاح لایحه بودجه1400، رویکرد تقابلی و تبلیغاتی برخی نمایندگان نسبت به لایحه دولت را غیرقابل‌قبول خواند و گفت: از روز تقدیم لایحه به مجلس با وجود اینکه مبنای دولت همگرایی حداکثری با مجلس و تعامل با این نهاد به‌منظور حل مشکلات معیشتی مردم و غلبه بر جنگ اقتصادی دشمنان بود، اما در سوی مقابل شاهد تقابل و ادبیات غیردوستانه و غیرسازنده از سوی برخی نمایندگان مجلس بودیم.
وی افزود: استفاده الفاظ سخیف و غیراخلاقی و عبارت‌های توهین‌آمیز و غیراسلامی در توصیف لایحه بودجه دولت و انتساب برخی کلیدواژه‌های مخرب مثل «فروپاشی اقتصادی» به آن در حالی به دفعات از سوی برخی نمایندگان و اعضای کمیسیون تلفیق صورت گرفت که لایحه بودجه حاصل ماه‌ها کار کارشناسی در دولت بود. واعظی تأکید کرد: آنها در ابتدای دریافت بودجه، قبل از آنکه لایحه مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد، گفتند که این لایحه تورم‌زا، انبساطی، غیرواقع‌بینانه و دارای وابستگی بالا به نفت است اما در طول بررسی‌ها با ایجاد درآمدهای موهوم که مسئولان ذیربط بارها اعلام کردند غیرقابل حصول است، سقف بودجه را بیش از ۱۳۰هزار میلیارد تومان افزایش دادند. در این بررسی‌ها هم وابستگی بودجه به نفت و هم درآمدها و هزینه‌ها افزایش یافت.
واعظی تغییرات کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه دولت را تغییردهنده شاکله کلی آن و مغایر با قانون، مصلحت اقتصاد کشور و همینطور مصلحت مجلس و دولت خواند و اضافه کرد:‌ ما تغییرات به‌وجود آمده در بودجه را غیرقابل اجرا می‌دانستیم و به همین دلیل از نمایندگان مجلس تشکر می‌کنیم که در صحن علنی به آن رأی منفی دادند.
وی افزود: حاضر نیستیم لایحه بودجه را به اختلاف‌نظرها و منازعات سیاسی گره بزنیم و بر همین اساس، طبق خواست مجلس محترم، نظرات اصلاحی ارائه و تلاش خواهیم کرد با رویکرد مفاهمه، تا جایی که شاکله بودجه به‌هم‌نخورد و درآمدها واقعی و قابل اجرا باشد، ‌با مجلس تعامل کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید