• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 18 بهمن 1399
کد مطلب : 123864
+
-

روحانی: با دیپلمات‌هایمان به جنگ آمریکا می‌رویم

رئیس‌جمهور روز پنجشنبه در مراسم بهره‌برداری رسمی از 5پروژه بزرگ وزارت صمت، رد اعتراض آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه را یک موفقیت بسیار بزرگ برای دولت تدبیروامید دانست. اعتراض آمریکا به صلاحیت نداشتن این دیوان در رسیدگی به پرونده شکایت ایران به‌خاطر تحریم‌های آمریکا بود. با رأی چهارشنبه گذشته دیوان لاهه، پرونده شکایت ایران وارد مرحله رسیدگی ماهوی شد. حسن روحانی با اشاره به همین موضوع گفت: این چندمین پیروزی است که دولت در دادگاه بین‌المللی لاهه در برابر آمریکا به‌دست می‌آورد و این بسیار مهم است. این قدرت و عظمت برای ملت بزرگ ایران در برابر یک ابرقدرت است. وقتی بحث می‌شود در جنگ سیاسی، آنها صدها‌هزار کارشناس و متخصص در کنار خود دارند و ما با عده‌ای معدود از دیپلمات‌ها به جنگ آنها می‌رویم.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با اشاره به حکم صادر‌شده تصریح کرد: دادگاه لاهه یک دستور موقت و قرار موقت صادر کرد که آمریکا باید همه تحریم‌ها را در امور انسانی بلافاصله قطع کند، تحریم‌ها را کنار بگذارد. البته آمریکا به آن رأی عمل نکرد، ولی یک تخلف جدیدی بود، این جنایت جدیدی بود. یک دادگاه مهم بین‌‌المللی، تقریبا به اتفاق آرای قضات، همه 11قاضی عالی‌رتبه به اتفاق علیه آمریکا رأی دادند و این یک موفقیت بسیار بزرگ بود. بعد ما به مرحله بعد رفتیم. مرحله اینکه آمریکایی‌‌ها گفتند اصلا این دادگاه صلاحیت رسیدگی به اصلِ شکایت ایران را ندارد. ماه‌هاست بحث می‌شود، حقوقدان‌های ایران و آمریکا روبه‌روی هم در دادگاه لاهه لوایح را تبادل می‌کنند و این مسئله بسیار مهمی است.
او با اشاره به پیروزی همیشگی دولت تدبیروامید در دادگاه لاهه تأکید کرد: یک‌بار مرحوم دکتر مصدق به دادگاه رفت و در تاریخ ما ماند، در این دولت چندین نوبت به دادگاه بین‌المللی رفتیم و بحمدالله تا امروز همیشه پیروز بودیم. در همه مراحل پیروز بودیم. البته دعوای اصلی ماهوی راجع به این پرونده هنوز در آینده است، ولی در این مرحله آمریکایی‌ها خیلی تلاش کردند که به دادگاه ثابت کنند شما نمی‌توانید به این مسئله رسیدگی کنید. الحمدلله دیروز این رأی راجع به صلاحیت دادگاه صادر شد و این یک موفقیت حقوقی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید