• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 16 بهمن 1399
کد مطلب : 123779
+
-

اسباب‌کشی از نور به پلاسکو

پلاسکوی شمالی مقاوم‌سازی‌ و ایمن‌سازی‌ شد و پس از 4سال کسبه مشغول کار و کاسبی شدند

گزارش
اسباب‌کشی از نور به پلاسکو


زینب زینال‌زاده ـ خبر‌نگار

مقاوم‌سازی‌ بخش شمالی ساختمان پلاسکو به اتمام رسید و چراغ مغازه‌ها پس از 4سال روشن شد و کسبه از مجتمع نور به پلاسکو اسباب‌کشی کردند. آخر دی‌ماه سال95 بود که ساختمان 50ساله پلاسکو آتش گرفت و در کمتر از چنددقیقه به تلی از خاک تبدیل شد.  در این حادثه بخش جنوبی یا همان برج پلاسکو به‌طور کامل تخریب شد و بخش شمالی هم از این حادثه مصون نماند و آسیب دید. پس از آنکه بنیاد مستضعفان مسئولیت ساخت پلاسکوی جدید را به‌عهده گرفت، پیشنهاد داد تا بخش شمالی هم تخریب و هر دو قسمت شمالی و جنوبی همزمان ساخته شوند که کسبه موافقت نکردند. از این‌رو مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی‌ ساختمان در دستور کار قرار گرفت.
به‌گفته مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران ایمن‌سازی‌ اصول اولیه است و حادثه پلاسکو در حقیقت نقطه آغازی بود تا مردم به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. او می‌گوید: «حادثه پلاسکو ناگوار بود اما در تاریخ کشور به نقطه شروع ایمن‌سازی‌ تبدیل شد و از این‌رو شناسایی ساختمان‌های عمومی ناایمن در تهران شروع شده که با همکاری کسبه و ساکنان ایمن‌سازی‌ و رفع خطر می‌شوند.» 
حالا ساختمان شمالی کاملا نونوار شده و دیگر اثری از گذشته در آن یافت نمی‌شود.

ورود از کوچه طاهری
کوچه طاهری که در پشت پلاسکو قرار دارد، شلوغ‌تر از قبل شده است. کسبه وسایلشان را بسته‌اند و پس از 4سال به قول خودشان به زادگاهشان برگشته‌اند. عادل اسکات یکی از مغازه داران در بیان احساساتش می‌گوید: «بازگشت به جایی که تعلق داری و کلی خاطرات در آن شکل گرفته و ثبت شده، حس خوبی دارد و از برگشتن به پلاسکو بی‌نهایت خوشحالم.» ساختمان 5طبقه با 279واحد، مدرن طراحی شده و کسبه همه از وضعیت کنونی راضی هستند و می‌گویند: «در مجتمع نور حس غربت داشتیم و کار کاسبی هم خوب نبود.» کنار مغازه‌ها تاج گل قرار داده‌اند و وارد هر مغازه‌ای که می‌شوید، با شیرینی و شکلات پذیرایی می‌کنند. 
مغازه‌داران مشغول چیدمان ویترین‌ها هستند و برخی هم پوشاک مردانه را داخل مغازه جابه‌جا می‌کنند تا چشم‌نوازتر شوند. امید رضایی کاسب جوان که با دوستانش مشغول چیدن لباس‌های رنگی مردانه است با ابراز رضایت می‌گوید: «خداراشکر که یک‌بار دیگر چراغ‌های پلاسکو روشن شد و می‌توانیم شاهد رفت‌وآمد مردم باشیم.»
پلاسکوی شمالی بورس پوشاک مردانه در ایران است که با افتتاح و بهره‌برداری از این بخش، بیش از 800نفر به‌طور مستقیم و حدود 7هزار نفر هم غیرمستقیم مشغول کار می‌شوند؛ این یعنی رونق تولید و بهترشدن وضعیت اقتصادی خانواده‌ها در شب عید.

تغییر چهره پلاسکو به همت کسبه
بخش شمالی پلاسکو به همت کسبه و با هزینه آنها مقاوم‌سازی‌ و ایمن‌سازی‌ شده است.  علی بیگلری، عضو هیأت‌مدیره ساختمان پلاسکوی شمالی در تأیید این موضوع می‌گوید: «کسبه بعد از حادثه پلاسکو به مجتمع نور منتقل شدند اما همیشه دلشان اینجا بود و برای برگشتن لحظه‌شماری می‌کردند که بالاخره این اتفاق افتاد و یک‌بار دیگر پلاسکو جان گرفت. هزینه مقاوم‌سازی‌ و ایمن‌سازی‌ توسط کسبه پرداخت شده اما همگان رضایت دارند، چون سرمایه‌شان را با این کار بیمه کرده‌اند.» 
در هر طبقه حدود 55 تا 60 باب مغازه وجود دارد که از طریق راهروهای سنگفرش‌شده به هم متصل می‌شوند. ویترین و ورودی مغازه‌ها هم به‌طور همگن و یکدست طراحی شده است. 7حوض با کاشی‌کاری آبی در طبقه زیر همکف قرار دارد که فضای پلاسکو را زیباتر و جذاب‌تر کرده است. از نرده‌های قدیمی رنگ‌ورو رفته خبری نیست و در ساختمان جدید از حفاظ‌های شیشه‌ای استفاده شده است.  در فواصل مشخص، کپسول‌های خاموش‌کننده قرار داده شده و رفت‌وآمدها با دوربین‌های مداربسته کنترل می‌شود. در بخشی از راهروها صندلی وجود دارد تا خریداران دقایقی بنشینند و استراحت کنند. 
علیدوستی، کسبه دیگر پلاسکوی شمالی با ابراز رضایت از افتتاح این بخش از پلاسکو می‌گوید: «حادثه پلاسکو تلخ بود اما به نتایج مثبتی ختم شد و امروز شاهد ساختمانی ایمن هستیم و می‌توانیم با اطمینان مشغول کار و کاسبی شویم. بازکردن مغازه بعد از 4سال حسی دارد که نمی‌توان توصیف کرد. فقط در یک کلام بگویم شخصا خوشحالم و امیدوارم در روزهای آینده شاهد رونق دوباره پلاسکو باشیم.»

 مکث
ساختمان جنوبی پلاسکو، بهار آینده افتتاح می‌شود

افشین حبیب‌زاده ـ رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران

ساختمان شمالی پلاسکو پس از آتش‌سوزی ساختمان جنوبی آسیب‌هایی دیده بود. از این‌رو بحثی درخصوص تخریب کامل آن و ایجاد سازه جدید مطرح شد که کسبه آن مخالف بودند. با توجه به مخالفت کسبه، کارشناسان فنی ساختمان شمالی را مورد ارزیابی قرار داده و اعلام کردند که امکان بازسازی ساختمان وجود دارد و نیازی به تخریب آن نیست. برای بازسازی ساختمان شمالی پلاسکو، کسبه پذیرفتند که خود هزینه بازسازی را پرداخت کنند. حال شاهد هستیم که بخش تاسیسات، مکانیک و برق ساختمان به‌صورت کامل تغییر کرده، سازه تقویت شده و بخش معماری ساختمان تغییرات جزئی داشته است. با وجود اینکه این ساختمان قدیمی بوده، حداکثر امکانات ایمنی را دارد و امروز با ساختمان ایمنی مواجه هستیم که تأییدیه‌های سازمان آتش‌نشانی را نیز کسب کرده است. در همین راستا امیدواریم ساختمان جنوبی پلاسکو نیز هرچه سریع‌تر به افتتاح برسد. هفته گذشته بازدیدی از ساختمان جنوبی داشتم که طبق اطلاعات کسب‌شده طبقات بالا در مرحله نازک‌کاری و طبقات پایین نیز نزدیک به مرحله نازک‌کاری است. نمای ساختمان در حال تکمیل است و با توجه به مذاکرات صورت‌گرفته، امکان افتتاح ساختمان جنوبی پلاسکو در اواسط بهار آینده وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید