• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 15 بهمن 1399
کد مطلب : 123643
+
-

تداوم نزول بورس

سهامداران حقیقی روز سه‌شنبه 1000میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج کردند

سرمایه
تداوم نزول بورس


روند نزولی بورس تهران در مبادلات دیروز هم ادامه یافت شاخص کل بورس تهران با افت سنگین 28هزارو238واحدی، معادل 2.3درصد عقب‌نشینی کرد با این میزان افت دیروز سهامداران حقیقی 1000میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج کردند.
به گزارش همشهری، روند نزولی بازار سهام که از 20مرداد‌ماه آغاز شده همچنان ادامه دارد و امید سهامداران برای توقف روند نزولی شاخص بورس به حد اقل رسیده در چنین شرایطی دولت در تلاش است از طریق صدور سیگنال جدید مانع از نزول بیشتر شاخص بورس شود اما سرمایه‌گذاران که با توجه به تجربه ماه‌های اخیر به وعده‌های دولت بی‌اعتماد شده‌اند به پیام‌هایی که درباره کاهش نرخ سود بانکی و حذف قیمت‌گذاری دستوری فولاد صادر می‌شود توجهی نمی‌کنند. به‌زعم کارشناسان این نا اطمینانی نسبت به سیاست‌های دولت، در کنار افزایش نرخ سود بین بانکی مهم‌ترین عاملی است که به نزول بازار سهام منجر شده است. از مرداد  امسال تاکنون شاخص کل بورس تهران 45درصد افت کرده و فقط از 20آذر‌ماه تاکنون نزدیک به 25هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

نزول تا کجا ادامه دارد؟
کارشناسان می‌گویند که از نظر تکنیکی قیمت‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده و از نظر بنیادی هم با انتشار گزارش‌های جدید شرکت‌ها و کاهش نسبت قیمت به درآمد بازار، امکان رشد دوباره بازار سهام فراهم شده اما ابتدا باید اعتماد ازدست‌رفته سهامداران به دولت ترمیم شود و سپس دولت به‌صورت واقعی از بازار سهام حمایت کند. علی دهدشتی‌نژاد، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در این‌باره می‌گوید: روند آینده بازار سرمایه بستگی به حمایت‌هایی دارد که از این بازار صورت خواهد گرفت؛ درنظر داشته باشید که اگر حمایت‌های دولت در ابتدای سال نبود، بازار سرمایه روند صعودی ملایم‌تری داشت و به‌جای آنکه یکباره شاخص کل تا محدوده ۲میلیون واحدی رشد کند، بازار با شیب ملایم‌تری حرکت می‌کرد، بی‌آنکه غیرحرفه‌ای‌ها را به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق کنیم. این رفت‌وبرگشت عجیب شاخص کل، اعتماد به بازار را خدشه‌دار کرد. این فعال بازارسرمایه تأکید می‌کند: با توجه به حمایت‌های دولت در آن مقطع، معتقدم بازگشت به مدار صعودی نیازمند حمایت دوباره دولت از این بازار است و اگر حمایت قوی صورت نگیرد، شاید بازار سرمایه افت بیشتری هم داشته باشد.
عبدالله رجبی، دیگر کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نگرانی ای از ریزش زیاد بازار وجود ندارد می‌گوید: اگر شاخص به یک‌میلیون‌و۳۴۰هزار واحد برسد، شرایط بازار به آرامش خواهد رسید و می‌تواند خود را برای مقاومت یک‌میلیون‌و۵۰۰هزار واحد آماده کند.
او با بیان اینکه بسیاری از سهامداران با توجه به شرایط بازار به‌دنبال نوسان‌گیری هستند، ادامه می‌دهد: روند فعلی اگر طی چند روز دیگر ادامه داشته باشد، بسیاری از سهامداران از حالت نوسان‌گیری خارج و سهامداری خواهند کرد. او می‌گوید: اعلام نرخ ۱۵هزار تومانی برای دلار بازار را دچار تنش کرد، اما بایددیدروند مسائل سیاسی و بین‌المللی به کدام سمت حرکت خواهد کرد. سیروان امینی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تعیین تکلیف بودجه و انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، نویدهایی برای بازار سهام است و می‌تواند زمینه رشد بازار را فراهم کند، گفت: گزارش‌های عملکرد 9‌ماهه شرکت‌ها هم به‌طور حتم بر روند بازار تأثیرگذار خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید