• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 14 بهمن 1399
کد مطلب : 123560
+
-

تیمی با 20بازیکن اصلی

بررسی تغییرات استقلال طی 13بازی و رده‌بندی بازیکنان این تیم با نمرات فنی متریکا

تیمی با 20بازیکن اصلی

عملکرد 13هفته‌ای محمود فکری در لیگ برتر با وجود صدرنشینی استقلال همچنان مورد انتقاد هواداران و رسانه‌ها است. سرمربی استقلال با تکیه بر صدرنشینی این تیم، کادر فنی آبی‌ها را بهترین کادر فنی ایران می‌خواند اما خیلی‌ها با او هم‌عقیده نیستند و دائما از سبک بازی استقلال انتقاد می‌کنند. تاکتیک‌های نامناسب استقلال و ناتوانی این تیم در خلق موقعیت، اصلی‌ترین دلیل انتقادات علیه فکری است و موج بعدی انتقادات هم به مهره‌چینی غلط سرمربی در برخی از بازی‌ها و تغییرات مداوم و گاه بی‌دلیل در برخی از خطوط برمی‌گردد. در این بین بد نیست نگاهی به ترکیب آبی‌پوشان در 13بازی گذشته انداخته و  به بررسی میزان تغییرات تیم در خطوط مختلف بپردازیم.

  دوران آزمون و خطا
استقلال در اولین بازی این فصل مقابل مس رفسنجان قرار گرفت و لیگ را با یک برد 2 بر صفر آغاز کرد. در شروع لیگ استقلال هنوز مشکلات مربوط به بسته بودن پنجره نقل‌وانتقالاتی را حل نکرده بود و به ناچار در بازی با مس نمی‌توانست از بازیکنان جدیدش بهره ببرد. به این ترتیب ترکیب محمود فکری به بازیکنان فصل گذشته استقلال محدود می‌شد و 11نفر اصلی قابل پیش‌بینی بودند. حسین حسینی، سیاوش یزدانی، عارف غلامی، وریا غفوری، میلیچ، مسعود ریگی، فرشید باقری، آرش رضاوند، فرشید اسماعیلی، ارسلان مطهری و مهدی قائدی 11بازیکن اصلی استقلال در هفته اول بودند. محمد دانشگر آن روزها به‌دلایل انضباطی در ترکیب اصلی قرار نمی‌گرفت و در این بازی از دقیقه88 به میدان رفت. شیخ دیاباته هم هنوز آماده نبود و از دقیقه69 این بازی به کار گرفته شد. در هفته دوم وقتی استفاده از بازیکنان جدید هم برای استقلال آزاد شد، فکری فقط یک تغییر در ترکیب اولیه‌اش داد و محمدحسین مرادمند را جایگزین یزدانی کرد. سیاوش یزدانی بعد از بازی اول مصدوم شد و به همان جایگاه همیشگی‌اش یعنی لیست بازیکنان همیشه‌مصدوم برگشت. استقلال با حضور مرادمند و 10بازیکن دیگری که در هفته اول مس رفسنجان را برده بودند، بازی هفته دوم را مقابل فولاد خوزستان باخت. بعد از این شکست، فکری 3تغییر در ترکیب تیمش انجام داد و برای مصاف با ماشین‌سازی رشید مظاهری، محمد نادری و احمد موسوی را به ترتیب جایگزین حسینی، باقری و اسماعیلی کرد. در این بازی، وریا و موسوی در راست و میلیچ و نادری در چپ همزمان به بازی گرفته شدند و استقلال با ضربه ایستگاهی میلیچ به برد خفیفی مقابل ماشین‌سازی قعرنشین رسید.

   ارسلان، تنها مهره همیشه‌فیکس
بعد از بردن ماشین‌سازی، محمود فکری به ترکیب برنده‌ا‌ش دست نزد و برای اولین بار تیمش را بدون تغییر به میدان فرستاد. حریف آبی‌پوشان پیکان بود که ترکیب برنده فکری مقابل این تیم بدون گل متوقف شد. با این تساوی میلیچ، ریگی و وریا غفوری از ترکیب خارج شدند که البته غیبت وریا و ریگی به دلیل مصدومیت بود. در غیاب آنها مهدی‌پور، باقری و شجاعیان وارد ترکیب اصلی شدند که از این جمع مهدی‌پور و شجاعیان برای اولین بار در ترکیب 11نفره قرار می‌گرفتند. حاصل کار این ترکیب، تساوی خانگی یک-یک مقابل نفت آبادان بود. هفته بعد آبی‌پوشان به مشهد رفتند و فکری 2 بازیکن دیگر را برای اولین بار وارد ترکیب اصلی کرد. محمد دانشگر برای اولین بار در این فصل و سبحان خاقانی برای اولین بار در عمر فوتبالش در ترکیب 11نفره استقلال قرار گرفتند و عارف غلامی و فرشید باقری از ترکیب خارج شدند. جالب اینکه استقلال آن مسابقه را دقیقا با گل‌‌های همان 2 تازه‌وارد یعنی خاقانی و دانشگر برد. جایزه گلزنی این 2 بازیکن، ماندن در ترکیب اصلی برای بازی بعدی مقابل ذوب‌آهن بود. وریا، میلیچ و ریگی هم بعد از 2 هفته غیبت به ترکیب برگشتند و این بار نوبت به خداحافظی با نادری، شجاعیان و قائدی رسید. استقلال با ترکیب جدید مقابل ذوب‌آهن بدون گل متوقف شد و هفته بعد قائدی به ترکیب برگشت. عارف غلامی هم بعد از 2 بازی غیبت دوباره وارد ترکیب شد و میلیچ این بار به همراه سبحان خاقانی از ترکیب بیرون رفت. قائدی بعد از یک جلسه نیمکت‌نشینی بالاخره پایش به گلزنی باز شد و استقلال هم گل‌گهر را 2بریک برد. بعد از این برد فکری باز هم به ترکیبش دست زد و فرشید اسماعیلی را جانشین رضاوند کرد. به این ترتیب در پایان 9بازی و در آستانه داربی تهران، فقط یک بازیکن (ارسلان مطهری) در هر 9بازی فیکس بازی کرده و از ترکیب اصلی خارج نشده بود.
   میلیچ رفت؛ نادری در رفت‌وآمد
ترکیب استقلال در داربی هم 2 تغییر نسبت به بازی قبلی (برتری 2 بر صفر مقابل آلومینیوم) داشت؛ محمد نادری و آرش رضاوند جانشین دانشگر و فرشید اسماعیلی شده بودند. استقلال در داربی نمایش خوبی نداشت و به‌خصوص در خط دفاعی ناامیدکننده ظاهر شد. واکنش فکری به این اتفاق، بیرون کشیدن عارف غلامی از ترکیب اصلی و استفاده از زوج مرادمند و دانشگر بود. بعد از داربی استقلال باید به زمین تراکتور می‌رفت و فکری که در نیمه دوم داربی از بازی با 3مهاجم نتیجه خوبی نگرفته بود در زمین تراکتور روی این تصمیم باقی ماند و برای اولین بار بازی را با 3مهاجم آغاز کرد. این تاکتیک با خروج رضاوند و موسوی و آمدن شجاعیان و دیاباته همراه بود و به برد باارزشِ 3 بر یک در زمین تراکتور انجامید. بعد از این برد، فکری به ترکیب برنده دست نزد اما با همین ترکیب یک بر صفر به سایپا باخت! در واقع فکری در دو مقطع (بعد از بردن ماشین‌سازی و تراکتور) به ترکیب برنده دست نزده و در این دو مقطع به یک تساوی و یک باخت رسیده است. در آخرین بازی مقابل نفت مسجدسلیمان -یعنی بعد از شکست یک بر صفر مقابل سایپا- فکری رکورد تغییر بازیکن در ترکیب اصلی‌اش را شکست و 5تغییر در ترکیب 11نفره‌اش انجام داد. حسینی، غلامی، یزدانی، رضاوند و اسماعیلی به‌جای مظاهری، مرادمند، ریگی، مهدی‌پور و دیاباته به زمین رفتند و استقلال از باخت یک بر صفرمقابل سایپا به تساوی یک-یک در زمین مسجدسلیمان رسید.

  قائدی بهترین، شجاعیان بدترین
در مجموع، طی 13بازی این فصل محمود فکری مجموعا از 20بازیکن در ترکیب اصلی تیمش استفاده کرده و 5بازیکن دیگر هم به‌عنوان بازیکن ذخیره دقایقی برای آبی‌ها بازی کرده‌اند. رده‌بندی این بازیکنان بر اساس نمرات فنی سایت متریکا به این ترتیب بوده است.

  به محمدحسین فلاح، سجاد آقایی و فردین رابط به‌دلیل دقایق کمی که در میدان بوده‌اند هیچ امتیازی تعلق نگرفته است. بابک مرادی هم فقط 25دقیقه بازی کرد و فقط برای 22دقیقه بازی مقابل نفت مسجدسلیمان نمره 22/7 را دریافت کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید