• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 13 بهمن 1399
کد مطلب : 123403
+
-

بازیکن سابق تیم‌ملی و مربی استقلال:

غرب تهران قطب فوتبال پایتخت است

غرب تهران قطب فوتبال پایتخت است

 مهدی اسماعیل پور

تیم «استقلال» که در سال‌های گذشته در زمین باشگاه «نفت تهرانسر» تمرین می‌کرد، مدتی است که به این مجموعه ورزشی منطقه ۲۱ برگشته است و دوباره در اینجا تمرین می‌کند. هفته گذشته بود که «رضا رجب‌زاده»، شهردار منطقه هم در محل تمرین آبی‌پوشان تهرانی حاضر شد و به آنها خوش آمد گفت. «آرش برهانی»، مربی این تیم که سال‌ها سابقه بازی در تیم‌های غرب تهران را دارد، این روزها همراه دیگر استقلالی‌ها به تهرانسر رفت‌وآمد می‌کند. حضور آقای گل تاریخ باشگاه استقلال و عضو کنونی کادر فنی این تیم در تهرانسر فرصت و بهانه خوبی بود تا گفت‌وگوی کوتاهی را با این چهره محبوب و دوستداشتنی فوتبال و مهاجم سابق تیم‌ملی انجام دهیم. آرش برهانی می‌گوید تا پیش از اینکه به اینجا بیاید، منطقه ۲۱ را با کارخانه‌ها و البته تیم فوتبال منحل شده نفت تهران می‌شناخت. اما اکنون شناخت بهتر و کامل‌تری از اینجا پیدا کرده است.

  در گذشته به منطقه ۲۱ و محله تهرانسر آمده بودید یا نخستین بار است که با اینجا آشنا می‌شوید؟
در این مدت که برای تمرین کردن با تیم استقلال به باشگاه نفت تهرانسر می‌آییم، نخستین حضورم در این محله است و از قبل آشنایی با اینجا نداشتم. از جاده مخصوص رد شده بودم، اما اینکه داخل تهرانسر بیایم‌کاری برایم پیش نیامده بود. تنها شناختی که از منطقه ۲۱ داشتم این بود که بسیاری از صنایع و کارخانه‌های بزرگ در این محدوده هستند و البته تیم «نفت» تهران که متأسفانه چند سال پیش منحل شد هم در اینجا تمرین می‌کرد.



  با توجه به اینکه با محله تهرانسر و منطقه ۲۱ از نزدیک آشنا شده‌اید، نظرتان درباره آن چیست؟
تاکنون فرصتی پیش نیامده است تا گشتی در محله بزنم و خیلی دقیق و کامل با آن آشنا شوم، اما بر اساس همین شناخت نسبی که دارم می‌توانم بگویم که محله خوب و بسیار آرامی است. کوچه‌ها و خیابان‌های پهن و دلبازی دارد و دسترسی به آن آسان و سریع است. در این مدت و در ساعت‌هایی که به تهرانسر رفت‌وآمد داشتیم هم خبری از ترافیک سنگین و قفل شدن معابر نبود که اگر همیشه این‌گونه باشد بسیار خوب است. در برخوردهای کوتاهی هم که با برخی از مردم داشتم، آنها را انسان‌های خوب و مهربان و با فرهنگی دیدم. خلاصه اینکه می‌توانم بگویم هیچ نکته و اتفاق بدی را در تهرانسر ندیدم و تجربه نکردم و همه چیز خوب بود. بیش از هر چیز هم سکوت و آرامشی که در اینجا وجود دارد، توجه من را جلب کرده است.

  شما سال‌ها بازیکن تیم «پاس» تهران بودید و یک فصل هم در تیم «پیکان» توپ زدید و سال‌ها هم با استقلال و دیگر تیم‌ها برای تمرین و مسابقه به ورزشگاه «آزادی» و کمپ مرحوم «ناصر حجازی» در رفت‌وآمد بودید که همگی در غرب تهران واقع شده‌اند. مدتی هم ساکن اینجا بودید. بنابر این شناخت خوبی از این محدوده دارید. می‌خواهم نظرتان را درباره غرب تهران و محله‌هایش بگویید؟
همان‌گونه که خودتان گفتید، اغلب باشگاه‌ها و زمین‌های تمرین و مسابقه در غرب تهران است و تقریباً همه تیم‌های بزرگ تهران در اینجا حضور داشتند. نفت تهران در تهرانسر و پاس و «راه‌آهن» در «اکباتان» بودند. تیم‌های پیکان و «سایپا» در منطقه ۲۲ حضور دارند و باشگاه «هما» هم زمانی در کنار فرودگاه «مهرآباد» بود. زمین‌های اصلی تمرین تیم استقلال و «پرسپولیس» هم یعنی کمپ مرحوم ناصر حجازی و «درفشی فر» در غرب تهران است و برای تمرین و مسابقه به ورزشگاه آزادی رفت‌وآمد دارند. تیم «نیروی زمینی» هم در اطراف میدان «آزادی» است. در سال‌های گذشته، باشگاه‌های مانند «اکباتان» هم داشتیم که منحل شده‌اند. به گمانم غرب تهران، قطب و پایگاه فوتبال تهران است و بیشتر استادیوم‌ها و ورزشگاه‌های خوب در این محدوده هستند. علاوه بر این محله‌های غرب تهران، فوتبالیست‌های خوب زیادی هم داشته است.



  به سبب امکانات و ویژگی‌های شهری، زندگی در غرب تهران چگونه است؟
اگر نظر من را بخواهید، باور دارم غرب و شمال غرب تهران حتی نسبت به شمال و شمال شرق، جای بهتر و زیباتری برای زندگی کردن است. از بین شمال و شرق و جنوب تهران، من بیش از همه غرب را دوست دارم. دلیلش هم این است که همه چیز را در کنار هم دارد و می‌توان گفت مقداری مدرن‌تر از دیگر بخش‌ها است و شهرسازی در اغلب قسمت‌های آن اصولی‌تر انجام شده است. شما نگاه کنید همه امکانات ضروری ما فرودگاه، انواع فروشگاه‌های بزرگ، ترمینال اتوبوسرانی، بیمارستان‌های مجهز، بوستان‌ها و مراکز تفریحی بزرگ و خلاصه هر آنچه که فکرش را کنید، در غرب تهران وجود دارد. در کنار اینها وجود معابر و بزرگراه‌های متعدد، دسترسی و رفت‌وآمد به همه محله‌های آن را آسان و سریع کرده است. با توجه به اینکه باد تهران از غرب به شرق می‌وزد و فضای سبز خوبی که در این محدوده وجود دارد، آب و هوایش نیز نسبت به جاهای دیگر شهر بهتر است. تا به حال شاید در مجموع ۲۰ بار هم به شرق تهران نرفته‌ام، جو و شرایط آنجا با نظر و سلیقه من جور نیست، اما برعکس از حضور در غرب تهران لذت می‌برم و جو و شرایط آن را دوست دارم.



  حضور تیم‌های بزرگ مانند استقلال در محله‌هایی مانند تهرانسر که شاید برای خیلی‌ها مانند خود شما برای ساکنان دیگر مناطق تهران چندان شناخته شده نباشد، چه فایده و عایدی می‌تواند داشته باشد؟
حضور تیم‌های فوتبال در محله‌ها می‌تواند سبب به وجود آمدن شور و نشاط به‌ویژه میان نوجوان‌ها و جوان‌ها شود که به این رشته و بازیکنان آن علاقه‌مند هستند. از سوی دیگر، می‌تواند یک مشوق و انگیزه برای آنها باشد تا سمت ورزش بروند. هم‌چنین حضور تیم‌هایی مانند استقلال و پرسپولیس در یک محله توجه رسانه‌ها را به آنجا جلب می‌کند و این موضوع به شناخته شدن و تبلیغ بیشتر آن محله کمک می‌کند. برای مثال، شاید خیلی‌ها که در شرق و شمال و جنوب تهران هستند تا پیش از این نمی‌دانستند محله تهرانسر کجا است. اما به سبب تمرین تیم استقلال، بارها نام آن را شنیده‌اند و جست‌وجو کرده‌اند که کجا و چطور محله‌ای است. حضور تیم‌های بزرگ و پرطرفدار بیشتر به لحاظ فرهنگی و اجتماعی و تبلیغاتی می‌تواند به محله‌ها کمک کند و فکر نمی‌کنم که از نظر شهری تأثیر خاصی داشته باشد.

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید