• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 بهمن 1399
کد مطلب : 123356
+
-

واکنش مدیرعامل سازمان پسماند تهران به اعلام سهم آرادکوه در انتشار بوی نامطبوع:

24کانون در انتشار بوی نامطبوع نقش دارند


مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران به اظهارات اخیر رئیس سازمان محیط‌زیست مبنی بر سهم ۴۵درصدی آرادکوه در انتشار بوی نامطبوع جنوب تهران واکنش نشان داد.
به‌گزارش ایلنا، صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران درباره اظهارات اخیر رئیس سازمان محیط‌زیست مبنی بر سهم ۴۵‌درصدی آرادکوه در انتشار بوی نامطبوع جنوب تهران، گفت: مطالعاتی که در 2سال گذشته روی آرادکوه انجام شده، با همکاری اداره کل محیط‌زیست استان تهران بوده است و مطالعات به‌صورت مشترک در بازه یک سال و نیمه به‌صورت مطالعه میدانی به همراه آزمایش‌ها و نمونه‌گیری‌ انجام شد.
او با بیان اینکه این مطالعات در کارگروهی در استانداری تأیید و براساس جلسات مرتبط با استانداری صورت گرفت، ادامه داد: در پی این مطالعات، ۲۴کانون شناسایی شده است که در انتشار بوی نامطبوع قسمت‌های جنوبی پایتخت نقش دارند. البته  3کانون ازجمله آب و فاضلاب، مجتمع‌های دامی، کشاورزی، لبنی و آرادکوه به‌عنوان 3کانون اصلی انتشار بوی نامطبوع شناسایی شدند.
علیپور با بیان اینکه ۲۰کانون دیگر نیز در منشا این بو نقش داشتند، ادامه داد: مطالعه دیگری نیز از سوی آب و فاضلاب انجام شد که نتایج آن تحقیق نیز تقریبا در همین حدود بررسی‌ها قرار دارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه مطالعه دیگری در آن منطقه انجام نشده، ادامه داد: شهرداری در مدیریت پسماند تنهاست و عملا با هزینه‌های زیادی که بیشتر آن از مردم دریافت می‌شود هم در بحث پسماند عادی، پزشکی و ساختمانی در این روزهای کرونایی بدون حتی یک روز وقفه، شرایط را پیش برده است. نمی‌توان بدون مطالعات و نمونه‌برداری دقیق و توجه به اقدامات تخصصی که توسط گروه‌های دانشگاهی انجام شده، رقم دیگری را در سهم یک مجموعه ذکر کنیم. او با بیان اینکه اظهارنظر بدون توجه به مطالعات انجام شده، مانند اتفاقی است که در زمینه آلودگی هوا رخ داده است، ادامه داد: با این شرایط، بحث سهم کانون‌ها در بوی نامطبوع جنوب تهران مانند آلودگی هوا می‌شود. سال‌ها خود سازمان حفاظت محیط‌زیست آمار و اطلاعاتی می‌داد که براساس آن خودروها ۶۰درصد از منبع آلودگی هوا بودند و بعد از مدتی گفتند، خودروهای دیزل بالای ۴۰درصد در آلودگی نقش دارند و امسال یکباره اعلام می‌کنند که مازوت و کارخانه‌ها بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارند. علیپور تأکید کرد که نباید آمارها بدون استدلال و بررسی ارائه شوند. او به نتیجه چنین اقدامی اشاره کرد و افزود: ارائه آمار بدون استدلال باعث می‌شود در منشایابی بوی نامطبوع جنوب تهران هم مانند آلودگی هوا به ارائه آمارهای متفاوت روی می‌آوریم و از آنجایی که دیتا، آزمایش و مطالعه دقیقی پشت آن نیست، مشکل لاینحل باقی می‌ماند؛ چراکه با عدم‌شناخت علل، امکان حل آن وجود ندارد.
او با تأکید بر اینکه در مسئله بوی نامطبوع علاوه بر اطراف فرودگاه امام خمینی، داخل شهر تهران نیز به همین گونه است، ادامه داد: آرادکوه ۲۰ تا ۳۰کیلومتر خارج از شهر تهران است و اکنون چند سال است که داخل شهر تهران نیز با مسئله بوی نامطبوع روبه‌رو هستیم که حل نشده باقی مانده است و سازمان محیط‌زیست در ۴سال اخیر نتوانسته یک بررسی دقیق داشته باشد.
مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران با تأکید بر اینکه باید به مطالعات معتبر انجام‌شده تمکین کرد، گفت: در بحث بوی اطراف فرودگاه باید به مطالعات معتبری که توسط چند مجموعه دانشگاهی انجام شده است، تمکین کنیم. این مطالعات توسط تیم‌های دانشگاهی برتر انجام و برای آن هزینه شده و نمی‌شود بدون درنظر گرفتن آن سهم آرادکوه را یکباره ۴۵درصد اعلام کرد.
علیپور ادامه داد: بیش از ۵۰سال است که از آرادکوه به‌عنوان مرکز دفن تهران استفاده می‌شود. سازمان حفاظت محیط‌زیست هم می‌تواند در این موضوع جا معرفی کند و ما مقاومت و مخالفتی در این کار نداریم، ولی بحث بر این است که با این کار، صورت مسئله را پاک می‌کنیم. می‌توان به جای جابه‌جایی و پاک کردن صورت مسئله و آلوده کردن جایی دیگر، با یک‌ششم هزینه جابه‌جایی، دفن را به حداقل رساند و تبعات قبلی را نیز از بین برد و به الگویی رسید که دفن نداشته باشیم. او در پاسخ به این سؤال که تأثیرات اجرای طرح کاپ را در مناطق مختلف تهران چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: در طرح کاپ نگاه سیستمی به حوزه مدیریت پسماند در ۶مرحله ایجاد شده است. یک مرحله در مبدا و بحث مخازن است، اقدام بعدی در ایستگاه‌های میانی است که آنها را به دستگاه‌های شیرابه‌گیر مجهز کردیم و شیرابه کاملا دریافت و تجزیه می‌شود. در مراحل بعدی جداسازی پسماندهای حجیم است که شیشه و... را جداگانه جمع‌آوری می‌کنیم و دیگر به آرادکوه نمی‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید