• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 12 بهمن 1399
کد مطلب : 123288
+
-

خاموشی صدای‌حبیب

شهادت سردار سلیمانی منطقه خاورمیانه را تحت‌تأثیر قرار داد

چهره اول
خاموشی صدای‌حبیب


  اسماعیل سلطنت‌پور  

نیروهای مقاومت و مدافعان حرم یک‌سالی می‎‌‎شود که پشت بی‎‌‎سیم، نام حبیب را نمی‎‌‎شنوند، لقبی جهادی که در عراق، سوریه، لبنان و سراسر جغرافیای مقاومت، سردارقاسم سلیمانی را با این نامِ رمزآگین می‎‌‎شناختند. قاسم سلیمانی، فرزند حسن، متولد 20اسفند سال1335 در شهرستان رابر از توابع استان کرمان بود. نخستین فعالیت شغلی او در اداره آب کرمان ثبت شد، اما با آغاز جنگ عراق علیه ایران، لباس رزم پوشید و در دوران جنگ هشت‌ساله تا فرماندهی لشگر ثارالله پیش رفت و در عملیات‎‌‎های والفجر8 ، کربلای4 و کربلای5 هم نقش‌آفرین بود. اما نام سردار سلیمانی از سال79 بر سر زبان‎‌‎ها افتاد؛ زمانی که طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب به‎‌‎عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه منصوب شد. نیروی قدس از یگان‎‌‎های سری نیروهای مسلح ایران است که ماموریت‎‌‎هایی عمدتا برون‌مرزی را برعهده دارد و در سال‎‌‎های اخیر در خط مقدم مبارزه با داعش در عراق و سوریه بود. حاج‌قاسم سلیمانی با اعزام فوری نیروهای مستشاری و تسلیحات به اربیل، مانع سقوط کردستان عراق به‎‌‎دست داعش شد، اما مهم‎‌‎ترین اقدام سردار، زدن مهر پایان بر خلافت داعش بود که او این خبر را در آبان سال96 طی نامه‎‌‎ای به رهبر معظم انقلاب اعلام کرد.
سلیمانی 10سال بعد از تصدی فرماندهی نیروی قدس سپاه، یعنی در سال1389، موفق به اخذ درجه سرلشگری شد و کمتر از 10سال بعد به شهادت رسید. او یک سال قبل از شهادت، یعنی در 19اسفند1397 از فرمانده کل قوا، نشان ذوالفقار، عالی‎‌‎ترین نشان نظامی ایران را دریافت کرده بود. بامداد جمعه 13دی‎‌‎ماه 1398بود که رسانه‎‌‎ها از وقوع یک انفجار در نزدیکی فرودگاه بغداد خبر دادند، در اخبار بعدی مشخص شد که دوخودرو که حامل افرادی مهم بوده‎‌‎اند در این حملات هدف قرار گرفته‎‌‎اند تا اینکه تصویر یک دست قطع‌شده با یک انگشتر، مهر تأییدی بر شهادت سردار سلیمانی بود. 
نوری المالکی، نخست‎‌‎وزیر اسبق عراق، در خاطراتش گفته با مشاهده آن عکس از شهادت سردار سلیمانی یا همان حبیب مطمئن شده، چون آن انگشتر اهدایی او به سردار بوده است. شهید سلیمانی در آن ایام سفری به لبنان داشت و سپس با هواپیمای مسافری و به دعوت دولت عراق وارد بغداد شد، اما دقایقی بعد از خروج از فرودگاه در ساعت 1:20بامداد 13دی در اتفاقی بهت‌آور ترور شد و دونالد ترامپ، رئیس‎‌‎جمهور وقت آمریکا، ساعتی بعد مسئولیت این ترور را برعهده گرفت. تصاویر تشییع پیکر سردار سلیمانی در عراق و ایران این مراسم را در زمره پرجمعیت‎‌‎ترین برنامه‎‌‎های تشییع قرار داد، هر چند حادثه جان‌باختن جمعی از تشییع‎‌‎کنندگان در کرمان و نیز شلیک اشتباهی پدافند هوایی به هواپیمای مسافری در ماجرای حملات انتقامجویانه به پایگاه عین‌الاسد آمریکا در عراق کام همگان را تلخ‎‌‎تر کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید