سعید برآبادی
در فاصله سالهای ابتدایی دهه 90، معماری شکل و رنگ تازهای بهخود میگیرد که بخش عمده آن مرهون جایزههای معماری داخلی و خارجی است. ناگهان از اواسط دهه 80 و با گشایش بینالمللی سالهای پایانی کار سیدمحمد خاتمی، بخشی از معماری ایران و خصوصا آن بخشها که بهدست معماران جوانتر ساخته شده این امکان را مییابد که سری در میان سرهای جشنوارهها و مسابقات بینالمللی درآورد و نتیجه شگفتآور است؛ تولد نسل تازهای از معماران جوان با رویکردی کاملا متفاوت نسبت به معماران دهههای قبل تاریخ معاصر.
سفیدی مطلق در اقامتگاه اسکی بارین
ساخت ساختمانی سفیدرنگ و عجیب در ارتفاعات شمشک، داوران جایزه معمار سال1390را وادار به اعطای جایزه دوم به شرکت مشاور استودیو ریرا کرد. 10هزار مترمربع در اختیار عباس ریاحی فرد، فریناز رضوی نیکو و تیم همکارانشان در این استودیو قرار گرفت تا سازهای متفاوت، مبتنی بر زمینه و منطبق با نوع کاربری آن بسازند. آنها به تجربه میدانستند که شکل اثر باید همخوانی قابل ملاحظهای با عوارض جغرافیایی و پوشش زمین در منطقه داشته باشد. ایده اولیه را هم از پناهگاههای ساخته شده توسط ساکنان بومی قطب شمال الگوبرداری کردند با این تفاوت که به جای استفاده از بلوکهای یخی روی یکدیگر، از لایههای توپوگرافی استفاده شد. طرح مورد نظر در سال1390یک افتخار داخلی کسب کرد و به فراخور آن، به سمت مسابقات و جشنوارههای بینالمللی راه افتاد. طلیعه تازهای برای معماری معاصر که پیشتر جز مواردی استثنایی، همواره در چهارچوب کشور و حتی پایتخت امکان بروز و جلوه داشت.
تحرک در خانه شریفیها
این سلسله گزارش در طول بیش از 100شماره صبر کرد تا به فرصتی این چنین برسد و علیرضا تغابنی یکی از مهمترین چهرههای معماری معاصر را به بهانه ساخت خانه شریفیها به خوانندگان خود معرفی کند. خانه شریفیها یکی از پرافتخارترین معماریهای مسکونی قرن اخیر است بهطوری که توانسته آوازه خود را فراتر از جایزه معمار -که داخلیست- به دنیا برساند. مغز متفکر این پروژه مسکونی که 1630مترمربع مساحت داشت، معمار پروژه، علیرضا تغابنی است. اکنون کپیهای فراوانی از ایده «خانه متحرک» او ساخته شده است اما در سال1388 که پیشنهاد ساخت این بنا به او داده شد، کارفرما جز یک خانه لوکس با ستونها و سردیسهای مرمری چیزی نمیخواست. معمار در طراحی خود به جغرافیا و بافت منطقه سه و خصوصا محله دروس که پایگاه این بناست تمرکز میکند و برای رسیدن به خانهای که بتواند تنوع اقلیمی فصول مختلف در این ملک را با کمترین میزان انرژی، پشت سر بگذارد سراغ معماری متحرک میرود؛ معماریای که در آن نور، گرما و انرژی به وسیله دیوارها و دیگر جداکنندههای متحرک، تنظیم میشود.
پل طبیعت ارج میبیند
در فاصله سالهای1388تا 1393، پل طبیعت به تصویب رسید، مسابقهای برای طراحی آن برگزار و در نهایت طرح لیلا عراقیان به تأیید و اجرا رسید. درباره این پل کاربردی که بیش از 270متر طول دارد و دو بخش کریدور فضای سبز قلب تهران را به یکدیگر متصل میکند احتمالا بارها شنیدهاید و نیاز به توضیح مجدد نداشته باشد. این طرح با اینکه توانست توسط داوران جایزه آقاخان به موفقیتی شگرف برسد اما بعید نیست که درنظر بسیاری از منتقدان، یک سازه معماری کامل محسوب نشود یا حتی در این فهرست جایی نداشته باشد. با این همه عراقیان و تیمش با ساخت این پروژه توانستند دانش و توان معماری و سازهای کشور را به شیوهای متفاوت از قبل به دنیا نشان دهند.
چهارسو؛ این بار مدرن!
قرار بود چهارسو در قلب بازار موبایل ایران بهعنوان رقیب باکلاس پاساژ علاءالدین متولد شود؛ مجموعهای شیکتر و جذابتر با افزونههای فرهنگی و سینمایی برای یکی از شلوغترین نقاط تجاری تهران. شرکت امید نیک کیش، استودیو بن سار شهر را بهعنوان مشاور معماری و شرکت ارشد سازه توس (هنزا) را بهعنوان پیمانکار برمیگزیند و عملا طراحی بنا در اختیار محمد مجیدی از فارغالتحصیلان دانشگاه شهید بهشتی قرار میگیرد. طراحی 330باب مغازه، 1000واحد پارکینگ در کنار 5سالن سینمایی در سایتی که در شلوغترین نقطه شهر قرار گرفته، با تلاش شبانهروزی تیم و استفاده از امکانات سرمایهگذار محقق شده و پس از 3سال در سال1393به بهرهبرداری میرسد. انتخاب سالنهای سینمایی این مجتمع برای جشنواره فیلم فجر، نشانی از مقبول بودن طراحی این عمارت برای چهرههای دولتی دارد هرچند گروهی آن را تکهای جداافتاده از بافت و زمینه خیابان جمهوری میدانند.
شنبه 11 بهمن 1399
کد مطلب :
123174
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/W6zrv
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved