• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 9 بهمن 1399
کد مطلب : 123132
+
-

ملاقات در تهران

شمخانی: طالبان در مبارزه با آمریکا مصمم است

هیأت سیاسی طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر، دیروز در تهران با علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کردند. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران پس از دیدار با اعضای هیأتی از طالبان در تهران، عزم آنان برای مبارزه با آمریکا را راسخ توصیف کرد. شمخانی در این باره  در توییتر خود نوشت: در ملاقات با هیأت سیاسی طالبان، رهبران این گروه را در مبارزه با آمریکا مصمم دیدم. کسی که 13سال در گوانتانامو زیر شکنجه‌های آنان بوده، مبارزه با آمریکا در منطقه را کنار نگذاشته است. حضور هیأت طالبان در تهران و دردیدار با مقامات کشورمان اگرچه با هدف ایجاد صلح در افغانستان انجام می‌شود اما انتقاداتی را از جانب مردم افغانستان در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشته است. شمخانی با بیان اینکه آمریکا به‌دنبال صلح و امنیت در افغانستان نیست و راهبرد آمریکا تداوم جنگ و خونریزی میان طیف‌های مختلف افغانستانی است، گفت: آمریکا نمایش مذاکرات صلح را با هدف ایجاد بن‌بست در مذاکرات میان طرف‌های مختلف افغانستانی دنبال می‌کند تا آنها را مقصر ناامنی و بی‌ثباتی نشان دهند.
او امنیت افغانستان به‌ویژه در استان‌های هم‌مرز با ایران را امری غیرقابل اغماض دانست و بر همکاری طالبان با دولت افغانستان برای مبارزه با هرگونه ناامنی و مقابله با تحرکات داعش تأکید کرد.
در این دیدار ملاعبدالغنی برادر نیز با ارائه گزارشی از روند مذاکرات صلح در افغانستان و با اشاره به بدعهدی‌های ترامپ در اجرای توافقنامه صلح تصریح کرد: ما به آمریکا اعتماد نداریم و با هر جریانی که مزدور آمریکا باشد می‌جنگیم. همچنین سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این سفر سعی می‌کنیم ابعاد مختلف و مرتبط با مذاکرات صلح افغانستان و تلاش برای تحقق صلح پایدار در این کشور را مورد بررسی قرار دهیم، افزود: ما برای تحقق صلح در افغانستان سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌ایم. سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آمریکا چاره‌ای ندارد جز اینکه به سال‌ها دخالت و تجاوز خود در امور منطقه ازجمله افغانستان پایان دهد و با خروج مسئولانه و متعهدانه خود مقداری از آلام و دردهای مردم منطقه ازجمله افغانستان را کاهش دهد. در روزهای اخیر نماینده ویژه وزارت امورخارجه در امور افغانستان گفت‌وگوهای ویژه‌ای را با همتایان روسی و آلمانی خود، همچنین نماینده سازمان ملل در امور افغانستان، وزیر خارجه افغانستان و همچنین عبدالله عبدالله رئیس شورای‌عالی مصالحه افغانستان داشته است. همزمانی حضور هیأت سیاسی طالبان با مذاکره تلفنی محمد ابراهیم طاهریان با عبدالله عبدالله گمانه‌هایی مبنی بر میانجیگری ایران بین طالبان و حکومت افغانستان را ایجاد کرده است. هیأت طالبان قرار است با سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران هم رایزنی داشته باشد. عراقچی در روزهای اخیر به کویت رفته و با وزیر خارجه این کشور دیدار کرده بود و برخی رسانه‌های عربی مدعی شده‌اند در جریان سفر عراقچی به کویت، درباره میانجیگری کویت بین ایران و عربستان صحبت شده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید