• جمعه 30 شهریور 1403
  • الْجُمْعَة 16 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 20
چهار شنبه 8 بهمن 1399
کد مطلب : 123017
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Dk7oy
+
-

لطمه کرونا بر پیکر متروی جهان

آن سوی آب
لطمه کرونا بر پیکر متروی جهان


آمارهای جهانی نشان می‌دهد که کرونا در اغلب کشورها ضربه سختی را بر پیکره حمل‌ونقل عمومی وارد کرده است. از یک‌سو درآمدها کاهش یافته و از سوی دیگر در بسیاری از شهرها، بحث‌های نگهداری و تعمیرات ناوگان با مشکلات اساسی مواجه شده؛ البته که این موضوع برای کلانشهرهای ایران به‌خاطر وجود تحریم‌ها بیشتر نمود داشته است. شاید جالب باشد بدانید که کرونا استفاده از ناوگان شهری در سراسر جهان را 70درصد کاهش داده؛ چراکه یا قرنطینه اعمال شده، یا محدودیت تردد وجود داشته یا شهروندان برای کاهش خطر ابتلا، استفاده از خودروی شخصی را به حمل‌ونقل عمومی ترجیح داده‌اند. حتی وقتی محدودیت‌های قرنطینه کمتر می‌شود، اتوبوس و مترو به‌دلیل حفظ فاصله اجتماعی تنها با 15درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند. به همین‌خاطر، مدیران شهری، از مسئولان دولتی می‌خواهند تا بیش از پیش هوای مترو و اتوبوس را به‌عنوان وسیله انبوه‌بر داشته باشند؛ دلیل‌شان هم واضح است: «هرچه چرخ حمل‌ونقل عمومی بهتر بچرخد؛ فاصله‌گذاری اجتماعی بهتر رعایت می‌شود، حجم ترافیک پایین می‌آید و آلودگی هوا کمتر خواهد بود.» نکته بااهمیت دیگر اینجاست که طبق تحقیقات چند دانشگاه معتبر جهان، ازجمله دانشگاه هاروارد، با انباشت ذرات معلق آلاینده زیر 2.5میکرون در هوای شهرها، میزان سرایت کرونا نیز حدود 9 تا 15درصد بالاتر می‌رود.
به هر ترتیب کرونا حمل‌ونقل عمومی شهرها را نیز هدف قرار داده و حتی باعث تعطیل شدن کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید ایستگاه‌های مترو در برخی از شهرها شده است.
   هنگ‌کنگ: حمل‌ونقل ریلی طی 10ماه اخیر تاکنون حدود 52میلیون پوند ضرر کرده است.
   لندن: پیش‌بینی می‌شود حمل‌ونقل عمومی در 2سال آینده با 6.4میلیارد پوند کسری بودجه روبه‌رو شود. این در حالی است که واگن‌های متروی لندن که ظرفیت جابه‌جایی 800نفر را دارند، این روزها به‌خاطر رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی 93نفر را جابه‌جا می‌کنند. همین موضوع مسافر روزانه را به‌شدت کاهش داده و به‌تبع درآمده‌ها هم پایین آمده است.
   گوانجوی: کرونا باعث کاهش از دست رفتن 10درصد درآمد پیش‌بینی شده در حمل‌ونقل عمومی طی 3ماه اخیر شده است.
   دهلی: مترو روزانه حدود 350میلیون تومان خسارت مالی می‌بیند.
   برلین: حمل‌ونقل عمومی از زمان شیوع کرونا 150میلیون یورو خسارت مالی دیده است.
   پاریس: درآمدهای جانبی حمل‌ونقل عمومی به‌شدت کاهش یافته به‌گونه‌ای که در کل فرانسه یک‌میلیارد یورو از دست رفته است.
    لیسبون: شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی پرتغال ماهانه 80میلیون یورو از درآمد کرایه خود را از دست می‌دهند.
   رم: با کاهش 50درصدی مسافران، حمل‌ونقل عمومی ایتالیا با کسری 1.5میلیارد یورویی در سال گذشته روبه‌رو شد. در میلان خسارت حدود 250میلیون یورو بوده است.
   هلسینکی: خسارات بازار حمل‌ونقل عمومی شهری در پایان سال گذشته حدود 192میلیون یورو اعلام شد. هلسینکی 150میلیون یورو از این رقم را به‌خود اختصاص می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید