• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 7 بهمن 1399
کد مطلب : 122875
+
-

پیام مواجهات دریایی کشورها در زمینه کشتیرانی چیست؟

توقیف نفتکش‌ها از خلیج‌فارس تا شرق دور

سیاست خارجی
توقیف نفتکش‌ها از خلیج‌فارس تا شرق دور

مناقشه دریایی ایران با توقیف یک نفتکش توسط اندونزی وارد فاز تازه‌ای شده است، توقیف نفتکش ایرانی 2 هفته بعد از توقیف یک نفتکش کره‌ای در ساحل خلیج‌فارس رخ داد، اما یکسانی استدلال اندونزی با علت توقیف نفتکش کره‌جنوبی شائبه‌هایی درباره احتمال توقیف نیابتی نفتکش ایران ایجاد کرده است.
سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه درنشست خبری در پاسخ به سؤالی در ارتباط با موضوع توقیف نفتکش ایرانی از سوی اندونزی و مباحثی که در این زمینه مطرح شده است گفت: ما منتظر دریافت گزارش‌های بیشتری در این ارتباط از سوی دولت اندونزی هستیم. تاکنون برخی اطلاعات ضد ‌و نقیضی در این زمینه دریافت کردیم و منتظر دریافت گزارش‌های بیشتری هستیم.
این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: این یک بحث فنی است و در بحث کشتیرانی قبلا نیز چنین اتفاقاتی وجود داشته است.
خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و کشتیرانی و شرکت صاحب کشتی به‌دنبال بررسی دلایل موضوع و حل این مسئله هستند و سفارت ما در اندونزی و همچنین وزارت خارجه این مسئله را از نزدیک پیگیری می‌کند.
سخنگوی سازمان امنیت دریایی اندونزی 2 روز قبل اعلام کرد: نفتکش ‌ام تی هورس (MT Horse) با پرچم ایران و نفتکش‌ام تی فری (MT Frea) در آب های استان وست کالیمانتان اندونزی توقیف شده‌اند.
وی مدعی شد که این نفتکش‌ها مظنون به تخلفات متعدد از جمله ‌ نشان ندادن پرچم‌های ملی، خاموش کردن سیستم‌های شناسایی، لنگر انداختن غیرقانونی و همچنین انتقال غیرقانونی سوخت بین 2 کشتی و آلوده کردن آب هستند.
مقامات اندونزی این 2 کشتی را برای تحقیقات بیشتر به جزیره باتام در استان ریائو آیلندز، اسکورت کرده‌اند.
بیژن زنگنه، وزیر نفت دیروز در حاشیه جلسه با اعضای انجمن سازندگان تجهیزات نفت، در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه این نفتکش حامل نفت ایران بوده، گفت: این موضوع در حال پیگیری است.
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی از اخبار بیانگر این است که توقیف نفتکش ایرانی از سوی اندونزی اقدامی متقابل در راستای توقیف نفتکش کره‌ای از سوی ایران بوده است؛ چرا که برخی از خدمه نفتکش کره‌ای توقیف شده ایران، اندونزیایی هستند گفت: نظری در این ارتباط ندارم آنچه به ما گفته شده این است که این موضوع فنی است و موضوع فنی نیز مسیر خود را طی می‌کند، ما قبلا چنین اتفاقاتی را نیز شاهد بوده‌ایم و حل شده است.
او در عین حال در مورد وضعیت پول های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی و آخرین تحولات رخ داده شده در این زمینه گفت: در ارتباط با این پول‌ها هیچ اتفاقی نیفتاده است و ما منتظر اجرایی شدن و پیش بردن راه‌حل‌ها و سازو کارهایی هستیم که کره‌ای‌ها در جریان سفر قائم‌مقام وزیر خارجه کره‌جنوبی به ایران مطرح کرده اند و امیدواریم به آنچه در این زمینه مطرح شده به‌صورت سریع‌تر عملیاتی شود.
براساس اعلام بانک‌های کره‌جنوبی، حدود ۱۰ تریلیون وون (۹.۲ میلیارد دلار) وجوه ایرانی در بانک‌های کره‌جنوبی تحت تحریم‌های ایالات متحده بر سر برنامه هسته‌ای تهران، مسدود شده است.
گفته می‌شود حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران 2 بار درباره پول‌های بلوکه شده ایران به همتای خود در کره‌جنوبی، نامه نوشته است.
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 3 هفته قبل در بیانیه‌ای از توقیف یک فروند شناور کره‌جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی به‌دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی در خلیج‌فارس خبر داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم همان روز در پاسخ به خبرنگاران در مورد خبر توقیف کشتی کره‌ای گفت: موضوع توقیف این کشتی کاملا فنی است و کشتی به‌دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.
سعید خطیب‌زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و به‌ویژه آلوده کردن محیط‌زیست دریایی حساسیت دارد، لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند.
در پی توقیف نفتکش کره‌ای، چوی جونگ کان، معاون اول وزارت امور خارجه کره‌جنوبی که در راس هیأتی از مقامات سیاسی و مالی آن کشور به تهران سفر کرد، 21دی 1399با سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امورخارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد با این حال سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، سفر مقام کره‌ای به تهران را از پیش برنامه‌ریزی شده و با هدف رایزنی درباره بدهی کره به ایران عنوان کرده بود.
وزارت خارجه کره‌جنوبی پس از سفر هیأت دیپلماتیک این کشور به ایران سفر آنها را ناموفق عنوان کرد با این حال طرفین اعلام کرده اند که برای حل مشکل بانکی و نفتکش با یکدیگر در تماس خواهند بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید