• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 6 بهمن 1399
کد مطلب : 122790
+
-

نماینده‌خاطی تنها ماند

مجلس، نیروی انتظامی و مردم، اقدام علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار را مورد نکوهش قرار دادند

 با حمایت نیروی انتظامی از مامورش و نقد و نکوهش اقدام نماینده خاطی از سوی بهارستان، ماجرای سیلی نماینده سبزوار به سرباز راهور بالاگرفته و نماینده خاطی بیش از پیش از سوی افکار عمومی مورد مواخذه قرار گرفته‌است.
شنبه گذشته فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن یک سرباز راهور روایت می‌کند چون مانع ورود خودروی نماینده مجلس به خط وی‍‍‍‍ژه شده نماینده مجلس به‌صورت او سیلی زده و مورد فحاشی قرار گرفته است. دیروز در جدی‌ترین واکنش به این غائله، سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در خصوص ماجرای درگیری نماینده مجلس با مأمور وظیفه‌شناس راهور ناجا گفت: قطعا از مأمور وظیفه‌شناس حمایت می‌کنیم، همه در برابر قانون یکسانند و از مسئولان انتظار داریم که نسبت به قانون التزام و احترام داشته باشند. فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود از ابراز محبت مردم در صیانت و حمایت از مأمور وظیفه‌شناس راهور قدردانی کرد و گفت: ابراز محبت و حمایت مردم از فرزندان خود در ناجا جای بسی قدرشناسی و تشکر دارد. بنده به سهم خود از این ابراز محبت، لطف و حمایت مردم قدردانی می‌کنم. پیش از ورود رسمی فرمانده نیروی انتظامی به ماجرا، ستاد کل نیروهای مسلح و ناجا از پیگیری حقوقی این ماجرا خبر داده بودند. در آن سوی میدان یعنی در بهارستان بازتاب وسیع این ماجرا در شبکه‌های اجتماعی سبب ورود نمایندگان به موضوع شد و آنها در حساب‌های کاربری‌شان در دنیای مجازی در نکوهش این اقدام نماینده سبزوار موضع‌گیری کردند. چنانچه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس پیش از ورود نمایندگان دیگر به این ماجرا میدان دار شد و نوشت: «در برابر قانون همه مساوی هستند. مجلس به کسانی که به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنند افتخار می‌کند و نخستین مدافع حقوق آنهاست. در حادثه اخیر، به محض شنیدن نخستین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛ در صورت احراز تخلف، هیأت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی و برخورد قانونی خواهد کرد.» وجه متفاوت ورود مجلس به ماجرای عنابستانی با موارد مشابه آن در مجلس دهم که بعضا سعی در عدم ‌ورود به ماجرا را داشت، این بود که هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بدون درنگ خبر از بررسی ماجرا داد و در همین راستا امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رئیس مجلس و رئیس هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اعلام کرد که درگیری نماینده مجلس با سرباز راهور را در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی می‌کنیم و با مقصر قطعاً برخورد قانونی خواهیم کرد، پس از بررسی‌ها سخنگوی هیأت نظارت نتایج را اعلام خواهد کرد. حفظ حقوق مردم برای ما مسئله اساسی است و همه حتی نمایندگان مجلس در برابر قانون مساوی هستند. در اقدامات مشابهی در مجلس دهم حمد‌الله کریمی، نماینده وقت بیجار با سرباز حراست فرودگاه درگیر شد و او را مورد ضرب و شتم قرار داد یا در مورد دیگر محمد باسط دورازهی، نماینده سراوان نیز با مامور گمرک درگیری کلامی پیدا کرد، هردو مورد غائله‌ساز شدند اما درنهایت ماجرا با ورود هیأت نظارت و عذرخواهی‌هایی که علنی نشدند فیصله یافتند.  از سوی دیگر غائله عنابستانی، یادآور ضرب و شتم سرباز وظیفه دادگستری بابل با دستور بازپرس آن بود. قریب به 40روز پیش محمدحسن کریمی، سرباز نگهبانی ساختمان دادگستری بابل، پس از مراجعه یک بازپرس دادسرا وقتی به‌دلیل داشتن ماسک او را نشناخته و تقاضای کارت شناسایی کرده بود، با برخورد شدید از جانب او و سپس «ضرب و شتم» در محل کارش مواجه شد. رسانه‌ای شدن ماجرا، سبب ورود قوه قضاییه به ماجرا و رسیدگی امر شد.
علی‌اصغر عنابستانی 49سال دارد و از سبزوار به مجلس یازدهم راه یافته. او به‌خاطر ادبیات تند و تیزش در نقد حسن روحانی در شبکه‌های اجتماعی شهره است؛ چنان‌که چندی پیش در توییتی خطاب به روحانی نوشت: «جناب رئیس‌جمهور! دهان‌دریدگی شما را در انواع فحش‌ها که نثار منتقدین کرده‌اید دیده‌ایم و فرومایگی‌تان را در نسبت ناروا به ائمه اطهار برای نیل به مطامع سیاسی تجربه کرده‌ایم...!»

 دیگر نمایندگان چه گفتند؟
در دیگر واکنش‌ها علیرضا زاکانی، نماینده قم و رئیس مرکز پ‍‍ژوهش‌های مجلس هم در حساب توییترش نوشت: «قانون فصل‌الخطاب بوده و قانون‌شکنی محکوم است و نماینده مجلس نیز بیش از همه می‌بایست مطیع قانون باشد تا قانون‌مداری در جامعه فرهنگ شود. وظیفه هیأت نظارت بر نمایندگان در بررسی برخورد با سرباز راهور بسیار خطیر است تا با روشن نمودن زوایا، حق و اخلاق را پاس داشته و به انصاف حکم نماید.»
اقبال شاکری، نماینده تهران هم با تأکید بر اینکه همه در برابر قانون برابرند؛ هم سرباز هم راننده هم نماینده، در توییترش نوشت: «کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان باید در اسرع وقت گزارش خود را ارائه کند، اجازه نمی‌دهیم مانند موارد واضح مجلس گذشته، در هیاهوی رسانه‌ای گم شود.» مصطفی میرسلیم، نماینده تهران هم در این‌باره هشدار داد که جریان ‫عنابستانی‬ مشکوک به‌نظر می‌رسد. هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان باید با دقت رسیدگی کند، مبادا در ورای این جریان افرادی می‌خواهند مجلس را بدنام کنند.

مکث 
عذرخواهی رئیس صدا و سیما از رئیس‌جمهور 


علی عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به اظهارات نسنجیده و دور از‌ شأن میهمان یکی از برنامه‌های زنده شبکه 4 تأکید کرد: این اظهارات باعث تکدر خاطر بینندگان فهیم شبکه 4 سیما و خدمتگزاران دلسوز نظام شد و اینجانب با ابراز تأسف، از مخاطبان فرهیخته رسانه ملی و ریاست محترم جمهوری به نوبه‌خود عذرخواهی می‌کنم. رئیس رسانه ملی رعایت اخلاق اسلامی، اصول حرفه‌ای و پرهیز از اهانت در عین نقد سازنده را رویکرد محوری و همواره مورد تأکید رسانه ملی دانست و افزود: هر چند بارها تأکید شده مسئولیت اظهارنظر در برنامه‌های زنده برعهده کارشناس مدعو است، اما بیان چنین اظهاراتی از آنتن صداوسیمای جمهوری اسلامی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و با هرگونه قصور و تقصیر برخورد قاطع می‌شود. 
عذرخواهی عسگری در حالی صورت گرفت که دیروز شورای نظارت بر سازمان صداوسیما با توهین‌آمیز خواندن ادبیات یکی از مهمانان برنامه «زاویه» شبکه 4، ضمن تذکر، از رئیس سازمان خواست با عوامل مؤثر برخورد قاطع کند. این شورا در نامه‌ای ضمن تأکید بر رعایت موازین قانونی و اخلاق حرفه‌ای و دینی در رسانه ملی و لزوم تفکیک بین نقد و تحلیل با تخریب و توهین و تضعیف، نسبت به اظهارنظر یکی از مهمانان برنامه «زاویه» شبکه 4 در به‌کار بردن اظهاراتی سخیف و وهن‌آلود واکنش نشان داد و ضمن تذکر قاطع، خواستار رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی در تولید و پخش برنامه‌ها شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید