• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 بهمن 1399
کد مطلب : 122769
+
-

بهتر است اسمت را عوض کنی

مروری بر زندگی و فعالیت‌های حرفه‌ای لری کینگ، اسطوره گفت‌و‌گوی تلویزیونی

یاد
بهتر است اسمت را عوض کنی

آرش نهاوندی- روزنامه نگار

لری ‌کینگ، مجری اسطوره‌ای و از مشهورترین چهره‌های رسانه‌ای آمریکا و جهان در 87سالگی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. لری کینگ  در دوره‌ای که ستاره‌های دنیای خبر و مجری‌های بسیاری وجود داشتند، توانست سری در میان سرها درآورد و تبدیل به یکی از سرآمدترین مجری‌ها و مصاحبه‌گرهای دوران معاصر شود. او طی دوران فعالیت خود در عرصه رسانه، رکورد بی‌نظیری از خود برجای گذاشت و با30هزار نفر از رئیس‌جمهور جرالد فورد گرفته تا باراک اوباما گفت‌و‌گو کرد.
تدترنر، بنیانگذار سی‌ان‌ان در بیانیه‌ای نوشت: لری کینگ، یکی از عزیزترین دوستانم بود و از نظر من بهترین خبرنگار تلویزیونی تمام دوران‌ها بود. اگر کسی از من بپرسد بزرگ‌ترین دستاوردهای زندگی من چه بوده‌اند، خواهم گفت، یکی تاسیس «سی‌ان‌ان» و دیگری استخدام لری کینگ. من نیز مانند بسیاری از افرادی که با لری کینگ کار کرده‌اند، معتقدم او یک حرفه‌ای کامل و یک الهام‌بخش شگفت‌انگیز و دوستی خوب برای همه بود. او یک اسطوره واقعی و به تمام معنا بود.
جف زوکر، مدیر سی‌ان‌ان می‌گوید: این مرد جوان اهل بروکلین در دوران فعالیت حرفه‌ای خود تاریخ‌ساز شد. کنجکاوی او درباره آنچه در دنیا رخ می‌داد، برایش جوایز زیادی در دوران فعالیت حرفه‌ای‌اش به ارمغان آورد.
وندی والکر، تهیه‌کننده اجرایی برنامه‌های لری کینگ درباره ویژگی‌های شخصیتی وی، می‌گوید: لری کینگ با تمام افراد مصاحبه‌شونده از رهبران کشورها تا مردم عادی، رفتاری یکسان داشت. او افزود: کینگ بیش از همه‌‌چیز دوست داشت در برابر دوربین باشد. او مرد جالبی بود، اما در آن یک ساعتی که در طول روز در برابر دوربین قرار می‌گرفت، تبدیل به یک مرد کامل و بی‌نقص می‌شد.
کینگ بیشتر از این جهت شناخته شده بود که برای آماده کردن گفت‌وگوها وقت صرف نمی‌کرد. او ترجیح می‌داد با کنجکاوی طبیعی خود مسیر گفت‌وگوها را هدایت کند. شاید سخت‌ترین مرحله کار ما آماده کردن لری‌ کینگ برای گفت‌وگو بود. او هیچ‌گاه نمی‌خواست برای گفت‌وگو آماده شود. او تمام روز کتاب و مقاله‌های روزنامه‌ها را می‌خواند و اخبار گوش می‌کرد؛ بنابراین او اطلاعات کاملی از وقایع روز داشت. او واقعا می‌خواست به صحبت مهمانانش گوش دهد و سپس با توجه به روند گفت‌وگو پرسش‌های خود را مطرح کند. برنامه‌هایی که لری کینگ به‌عنوان «تاک شو» اجرا می‌کرد، او را به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین چهره‌های شبکه‌های تلویزیونی و همچنین یکی از مشهور‌ترین خبرنگاران رسانه‌ای به همگان شناساند. ستون ثابت لری کینگ در روزنامه «یو‌اس‌ای تودی» که به‌مدت 20سال بدون وقفه چاپ شد نیز سبک متفاوت وی در نگارش را بر همگان آشکار ساخت.
لری کینگ از مادری اهل لیتوانی و پدری اوکراینی در سال 1933 در بروکلین نیویورک‌ زاده شده بود. او پدرش را در10سالگی از دست داد. مرگ پدر، تأثیر بسیار عمیقی بر لری کینگ گذاشت. لری کینگ در سال2015 در گفت‌وگویی با روزنامه گاردین درباره مرگ پدرش گفته بود: تا پیش از مرگ پدرم دانش‌آموز خوبی بودم، اما از آن زمان به بعد دیگر علاقه خود را به درس خواندن از دست دادم. مرگ پدر ضربه‌ای واقعی بود، اما بعد من ناراحتی و خشم خود از مرگ پدر را تحت کنترل خودم درآوردم؛ چراکه می‌خواستم پدر و مادرم به من افتخار کنند. پدرم در من حس طنز و علاقه به ورزش را برانگیخت.

فعالیت حرفه‌ای پرفراز و نشیب
استخدام او به‌عنوان مجری یک برنامه موسیقی در میامی زندگی و نامش را تغییرداد. لری کینگ به یاد می‌آورد که رئیسش دراین باره به او گفته بود؛ «به‌دلیل سختی تلفظ نام «لری زیگر» بهتر است اسمت را عوض کنی؛ چراکه مردم نمی‌توانند به‌درستی این نام را تلفظ کنند و به‌خاطر بسپارند.» در همین میامی بود که لری کینگ برای نخستین‌بار ازدواج کرد و دوران طولانی ازدواج‌های شکست‌خورده وی آغاز شد. (لری کینگ در طول حیات خود 8بار ازدواج کرد.) او سال‌ها در میامی زندگی کرد و در سال1965 به‌عنوان ستون‌نویس در روزنامه «میامی هرالد» استخدام شد. در سال1971 او به اتهام مشارکت در یک سرقت بزرگ دستگیر شد، اما این اتهام هیچ‌گاه اثبات نشد. با این حال، مدیران میامی هرالد از استخدام او سر باز زدند. او مدتی را نیز خبرنگار بدون مرز بود و بعد هم برنامه رادیویی «لری کینگ شو» را ساخت که در 118شهر آمریکا این برنامه قابل دریافت بود. او در سال1985 برای نخستین‌بار برنامه«لری کینگ زنده» (Larry King Live)را اجرا کرد. این برنامه، هر شب به‌مدت 25سال اجرا می‌شد. او از سال 2012تا 2020نیز مجری‌گری در برنامه«لری کینگ نو» (Larry King Now) در شبکه‌های «هولو» و «آر تی آمریکا» را عهده‌دار بوده است. برنامه دیگر او «فعالیت سیاسی با لری کینگ» یک برنامه هفتگی با محتوای گفت‌وگوی سیاسی بود. او در دوران فعالیت حرفه‌ای خود به‌دلیل مهارت در مجری‌گری در رادیو و تلویزیون 2جایزه «پی بادی»، یک جایزه«امی» و 10جایزه «کیبل‌ای سی‌ای» کسب کرد.

از نیکسون تا پوتین
 ازجمله سیاستمداران آمریکایی که در برنامه‌های گفت‌وگو‌محور لری کینگ شرکت کرده‌اند، می‌توان به جورج بوش پدر، جورج بوش پسر، باراک اوباما، کالین پاول وزیر امورخارجه اسبق آمریکا، هیلاری کلینتون و نانسی ریگان همسر رونالد ریگان رئیس‌جمهور اسبق آمریکا اشاره کرد. لری کینگ همچنین با محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز گفت‌وگو کرده است. ازجمله شخصیت‌های مهم عرصه هنری که در برنامه‌های گفت‌وگو با لری کینگ شرکت کرده‌اند، می‌توان به مارلون براندو، الیزابت تیلور، مدونا،آنجلینا جولی، تام کروز، جیم کری و سلین دیون اشاره کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید