• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 بهمن 1399
کد مطلب : 122704
+
-

سال پربار انرژی

مجتمع پتروشیمی جم افتتاح شد

اقتصاد
سال پربار انرژی


  علیرضا احمدی  
 
 1387سال پرباری برای اقتصاد ایران در حوزه انرژی بود. در پاییز مجموعه نیروگاه بادی بینالود در استان خراسان‎‌‎رضوی 19مهرماه به بهره‎‌‎برداری رسید. این نیروگاه با هزینه‎‌‎ای درحدود 280میلیارد ریال باهدف تامین برق با استفاده از انرژی تجدیدپذیر باد و جلوگیری از آلودگی محیط‎‌‎زیست در زمینی به مساحت 37هکتار و در محدوده منطقه بینالود بنا شد. همچنین پالایشگاه فازهای 6، 7و 8 میدان گازی پازس‎‌‎جنوبی که عملیات توسعه آن از بهمن‎‌‎ماه 1382 ازسوی کنسرسیومی متشکل از شرکت‎‌‎های ایرانی و 3شرکت از ژاپن و کره‎‌‎جنوبی آغاز شده بود، در مهرماه1387 به بهره‎‌‎برداری رسید.
کشف میادین نفتی و گازی جدید هم از اخبار اقتصادی مهم سال1387 بود. میدان نفتی اروند از لایه فهلیان دراین سال کشف شد. حجم نفت درجای این میدان نفتی در حدود یک میلیارد بشکه برآورد می‎‌‎شد که با حصول ضریب بازیافت 15درصدی، میزان نفت خام تجمعی قابل برداشت آن به 150میلیون بشکه می‎‌‎رسید. این میدان همچنین دارای بیش از 14میلیارد مترمکعب گازخشک و 55میلیون بشکه میعانات گازی در مخزن خود بود. میدان نفتی بالارود هم که در شمال استان خوزستان و در محدوده شهرستان اندیمشک قرار گرفته بود، در سال 1387کشف شد. در آن زمان پیش‎‌‎بینی می‎‌‎شد این میدان نفتی بیش از یک میلیارد و 101میلیون بشکه نفت خام، 2تریلیون فوت مکعب گازطبیعی و 91میلیون بشکه میعانات گازی را در خود ذخیره کرده باشد.
مجتمع پتروشیمی جم نیز به‎‌‎عنوان بزرگترین تولیدکننده الفین جهان در بیست‎‌‎ویکمین روز بهمن‎‌‎ماه به‎‌‎صورت رسمی افتتاح شد. این مجتمع پتروشیمی که در اواخر سال1386 به بهره‎‌‎برداری تجاری رسیده بود، با ظرفیت اسمی تولید یک‌میلیون و 321هزارتن اتیلن و 306هزارتن پروپیلن در سال، از منحصربه فردترین مجتمع‎‌‎های پتروشیمی در ایران و غرب آسیا محسوب می‎‌‎شد.
 این طرح باهدف افزایش درآمد مالی کشور، توسعه صادرات محصولات پلیمری و افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی، استفاده بهینه از منابع نفت و گاز کشور، ارتقای دانش فنی و افزایش توان تولید داخل کشور اجرا شده بود و گام مهمی در صنعت پتروشیمی کشور به‎‌‎حساب می‎‌‎آمد. همچنین خط لوله تصفیه‎‌‎خانه و انتقال آب از سد دوستی (واقع در مرز مشترک ایران و ترکمنستان) به مشهد در 16بهمن‎‌‎ماه افتتاح شد. این خط لوله انتقال آب به‎‌‎طول 182کیلومتر و قطر 2هزار میلی‎‌‎متر، ظرفیت انتقال آب به ‎‌‎میزان 6مترمکعب در ثانیه را داشت. ابلاغ سیاست‎‌‎های کلی برنامه پنجم توسعه از اخبار مهم سال1387 بود که جنبه‎‌‎های اقتصادی برجسته‎‌‎ای داشت. این سیاست‎‌‎های کلی در چارچوب سند چشم‎‌‎انداز بیست‌ساله کشور و با رویکرد مبنایی پیشرفت و عدالت، در نامه‎‌‎ای به تاریخ 21دی‎‌‎ماه از سوی رهبر انقلاب به محمود احمدی‎‌‎نژاد ابلاغ شد. سیاست‎‌‎های کلی برنامه پنجم توسعه 45بند در سرفصل‎‌‎های امور فرهنگی، علمی و فناوری، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، دفاعی و امنیتی را شامل می‎‌‎شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید