• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 5 بهمن 1399
کد مطلب : 122614
+
-

کاهش رتبه جهانی اینترنت موبایل ایران در دوران کرونا

میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل ایران با ۴ پله سقوط در جهان به ۲۵.3 مگابیت بر ثانیه رسیده است

 براساس گزارش سایت SpeedTest که در سنجش سرعت اینترنت، شهرت جهانی دارد میانگین سرعت اینترنت موبایل ایران در ‌ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ نسبت به‌ماه نوامبر ۴پله سقوط کرده و در رده ۸۸ جهان قرار گرفته است. اطلاعات این سایت براساس سنجش واقعی سرعت توسط کاربران صورت می‌گیرد و رتبه‌بندی آن در 2بخش اینترنت ثابت و موبایل انجام می‌شود. براساس این گزارش در آخرین‌ماه سال میلادی گذشته میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل ایران به 25.3 مگابیت بر ثانیه و میانگین سرعت آپلود به 11.39 مگابیت بر ثانیه رسیده است.
در مقابل میانگین سرعت دانلود اینترنت ثابت کشور در‌ ماه دسامبر نسبت به‌ماه نوامبر با یک پله رشد به 18.33 مگابیت بر ثانیه رسیده است که ایران را در رتبه ۱۳۶ جهان قرار می‌دهد. رتبه ۱۳۶ به‌صورت کلی رتبه‌ای نامناسب در اینترنت ثابت به‌حساب می‌آید و چالشی است که به‌خاطر نداشتن شبکه فیبر نوری مناسب سال‌هاست شبکه ارتباطی کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند.
کاهش میانگین سرعت اینترنت موبایل را اما می‌توان بدون شک به شیوع کرونا و افزایش استفاده مردم از اینترنت نسبت داد. مقام‌های وزارت ارتباطات بارها از تجربه مصرف ترافیک کم‌سابقه‌ای در کشور طی ماه‌های گسترش شیوع کرونا خبر داده‌ بودند. ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات چندی پیش در گفت‌وگو با همشهری در این رابطه گفته بود: در شرایط کرونا ترافیک عجیبی را تجربه کردیم. کسب‌وکارهایی را که به این بستر منتقل شدند در کنار شرایط تحریم قرار دهید. اگر شما نیازی داشته باشید، بالاخره این نیاز را تامین می‌کنید و تجهیزات خود را ارتقا می‌دهید، اما مسئله ما این بود که از کجا این نیازها را تأمین کنیم؟ ما به دلایل مختلف ازجمله تحریم‌ها و مشکل انتقال پول، امکان تعامل مستقیم با وندورها را نداشتیم؛ بنابراین این موضوع از جنس مهندسی بود که مدیریت شد.
او در این رابطه تأکید داشت: اما آنچه اتفاق افتاد این بود که ارتباطات در این دوره پایدار باقی ماند؛ پایدار به این معنا که اگرچه کیفیت کاهش داشت، اما کارها ازجمله تراکنش‌های بانکی یا آموزش انجام شد؛ این موضوع هم طبیعی است. فرض کنید که مصرف برق یا آب در کشور ناگهان دوبرابر شود، در این وضعیت چه اتفاقی می‌افتد؟ این در حالی است که درباره موضوع پایداری شبکه ملی اطلاعات که بسیار مهم است، کمتر صحبت شده. این یک کار خارق‌العاده بود. همانطور که کارکنان وزارت بهداشت در جبهه سلامت مستقر بودند، همکاران ما در وزارت ارتباطات در جبهه تامین زیرساخت‌های ارتباطات تلاش می‌کردند.

تکیه بر اینترنت موبایل
برخلاف دیگر کشورها در ایران تکیه اصلی دسترسی به شبکه جهانی روی اینترنت موبایل است. از مجموع حدود ۷۸میلیون کاربر اینترنت پهن‌باند کشور، ۶۹میلیون نفر کاربر اینترنت موبایل هستند و هر نوع کاهش سرعت و اختلال در اینترنت اپراتورها روی جمع زیادی تأثیرگذار است؛ این در حالی است که در کشورهای دیگر تکیه اصلی دسترسی مردم به اینترنت از طریق اینترنت ثابت است. اینترنت ثابت می‌تواند نسبت به اینترنت موبایل سرعت بسیار بیشتری را تامین کند و به همین‌خاطر امکانات بسیار زیادی را برای کاربران تامین می‌کند.
اینترنت همراه هرچند در همه کشورها فراگیر است، اما هیچ‌وقت به‌خاطر قیمت گران و حجمی بودن آن در هیچ کشوری به‌عنوان اینترنت اصلی و مصرفی کاربران مورد استفاده دائم قرار نمی‌گیرد.
درواقع کاربران کشورهای جهان از اینترنت موبایل بیشتر برای کارهای با حجم دانلود پایین استفاده می‌کنند و این اینترنت ثابت است که با سرعت بسیار بالا نیازهای آنها را مثلاً برای دیدن فیلم‌های آنلاین با کیفیت بالا (HD و بالاتر)، تلویزیون اینترنتی و موارد دیگری که نیاز به سرعت و حجم بالای دانلود دارند، برآورده می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید