• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 4 بهمن 1399
کد مطلب : 122512
+
-

3شماره تا نجات یک بی‌خانمان

شهروندان تهران در صورت مشاهده افراد بی‌خانمان، می‌توانند با سامانه137 یا تلفن‌های 55522322 یا 55012345 تماس بگیرند

گزارش
3شماره تا نجات یک بی‌خانمان


محمود مولایی ـ خبر‌نگار

در روزهایی که وزش باد، آلودگی هوای تهران را پس زد و به‌طور موقت با خود بُرد، دمای هوا به‌شدت کاهش یافت تا وضعیت افراد بی‌خانمان با خطر جدی روبه‌رو شود. چهارشنبه‌شبِ گذشته نفوذ توده سرما در پایتخت، نگرانی‌ها را بابت افراد بی‌خانمان بیشتر کرد؛ چنان‌که شهردار تهران در توییتی از شهروندان درخواست کرد تا وضعیت افراد بی‌سرپناه در شب‌های سرد را به گشت‌های فوریت اجتماعی اطلاع دهند. پیروز حناچی در صفحه شخصی خود نوشت: «طبق پیش‌بینی‌ها سردترین شب‌های زمستانی را پیش‌رو داریم. همکارانم با گشت‌های فوریت اجتماعی در سطح شهر فعالند و مددسراها با تمام ظرفیت به افراد بی‌خانمان خدمت می‌دهند.» او در ادامه پیشنهاد کرد شهروندان درصورت مشاهده‌ افراد بی‌سرپناه، از طریق سامانه۱۳۷ موضوع را اطلاع دهند. پس از آن ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز در صفحه خود در اینستاگرام صحبت‌های شهردار تهران را بازنشر کرد و به این ترتیب، شهرداری تهران آمادگی خود را برای حمایت و نجات جان بی‌خانمان‌ها  نشان داد.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره تمهیدات شب‌های سرد زمستان به همشهری گفت: «با توجه به اینکه سازمان هواشناسی اعلام کرده است که برودت هوا در تهران تشدید می‌شود، ما آمادگی لازم را برای رویارویی با آن داریم. در 2هفته آتی موج بارش و سرما را در پیش داریم و تمهیدات خود را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که موج دوم را نیز پوشش دهد.» سیدمالک حسینی ادامه داد: «طی هماهنگی‌های انجام‌شده با شهردار شب و شهرداران نواحی، تقریبا ۵۰گشت در شب به شناسایی افراد بی‌خانمان و آسیب‌دیده می‌پردازند و این گشت‌های نواحی سبب شده که جدا از پایش شریان اصلی در مناطق، معابر فرعی و درجه چندم و همچنین فضاهای بی‌دفاع در هر منطقه که پناهگاه افراد است بازبینی شود.»‌ 

منفی 4درجه
شامگاه پنجشنبه گذشته، دمای هوا به منفی یک درجه رسید تا پایتخت یکی از شب‌های سرد زمستانی را پشت سر بگذارد؛ درحالی‌که دیشب دمای هوا بار دیگر کاهش یافت و به 4درجه زیر صفر رسید تا رسیدگی به بی‌خانمان‌های شهر اهمیت دوچندان پیدا کند. این در حالی است که شهرداری تهران علاوه بر فعالیت گسترده گرمخانه‌ها، از یک‌ماه قبل طرح «زمستان گرم» را به اجرا درآورده تا در قالب آن، گشتزنی و خدمات‌رسانی به کارتن‌خواب‌ها و بی‌سرپناه‌ها افزایش یابد. بر این اساس، 27واحد گشت، در فاز نخست به 40واحد و سپس به 50واحد افزایش یافتند و چند شبانه‌روز است به‌صورت عملیاتی در سطح شهر تهران برای شناسایی و کمک‌رسانی به افراد بی‌خانمان فعالیت می‌کنند. به‌طور همزمان نیز 7واحد بر فعالیت این طرح نظارت می‌کنند. سیدمالک حسینی درباره اتوبوس‌هایی که شبانه در مناطق مختلف گشتزنی می‌کنند، گفت: «اولین موج سرما را پشت سر گذاشته‌ایم که در پی کاهش شدید دما، شهردار تهران از همه شهرداران خواستند آماده باشند و ما نیز به همه واحدها آماده‌باش داده‌ایم. برای همین، گشت‌ها را افزایش داده‌ایم و با همین ظرفیت ادامه می‌دهیم تا موج سرما تا اواخر بهمن را نیز پشت سر بگذاریم.»‌
فعالیت گرمخانه‌ها در فصل پاییز و زمستان افزایش می‌یابد و اکنون شهر تهران 20گرمخانه فعال دارد؛ یعنی در اغلب مناطق یک گرمخانه وجود دارد و حتی مناطق 5 و12، دو گرمخانه فعال را اداره می‌کند. وجود همین گرمخانه‌ها سبب شده که شهرداری تهران آمادگی لازم را در روزهای سرد زمستانی داشته باشد. مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در این رابطه یادآور شد: «آمار گرمخانه‌ها به همراه سامان سراها نشان می‌دهد که تقریبا ۲۱۰۰نفر در آنجا مستقر شده‌اند که باتوجه به ظرفیت، ۸۰درصد تخت‌ها پر شده است. البته جای نگرانی نیست و آمادگی داریم در صورت نیاز و افزایش مراجعه، هم از ظرفیت اضطراری استفاده کرده و هم کف‌خواب را فعال کنیم. بنابراین پیش‌بینی می‌شود، امسال با ظرفیت گرمخانه‌های فعلی مشکلی نخواهیم داشت.»  همچنین 5گرمخانه سیار (اتوبوس‌های سیار) برای افراد بی‌خانمانی که در شرایط سخت چون سرمای شدید یا بارش برف و باران، امکان یا علاقه به حضور در ۲۰گرمخانه دائمی شهر را ندارند، تدارک دیده شده‌ تا هیچ‌کس در تهران بی‌سرپناه نماند. طی شب‌های اخیر تهیه و توزیع غذای گرم به همت خیرین در این اتوبوس‌ها هم انجام شده است. به‌طور نمونه در محدوده محله سازمان برنامه جنوبی منطقه5، هرشب یک اتوبوس از ساعت 22 تا 6 صبح پذیرش 20مددجو می‌شود که به همت سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران و خیرین هر شب تعدادی غذای گرم بین مددجویان آن توزیع شده است.

آماده‌باش دستگاه‌های مسئول 
مسئله جلوگیری از مرگ افراد بی‌خانمان به سبب برودت هوا برای دیگر نهادهای مسئول نیز  مهم شده است. در این راستا  وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز با صدور بخشنامه‌ای بر لزوم آماده‌باش بیش از پیش و استفاده از ظرفیت‌های این سازمان و دستگاه‌های مسئول در سطح استان‌ها خصوصا در نقاط سردسیر برای کمک به افراد دارای سرپرست غیرمؤثر بی‌سرپناه که در معرض آسیب و سرمازدگی هستند، تأکید کرد. در بخشی از این بخشنامه از ضرورت تشکیل کارگروه ویژه صحبت شده و آمده است: «کارگروهی ویژه برای اقدام لازم و آماده‌سازی‌ تمامی مراکز تحت نظارت سازمان جهت پـذیرش فوری و اولیه و ارائه خدمات به گروه‌های هدف با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و پروتکل‌های مرتبط با کرونا و پیش‌بینی قرنطینه (به تفکیک گروه‌های هدف) در حوزه‌های مرتبط (توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری) تشکیل شود.» 


 شهروندان با 137 تماس بگیرند

با کاهش شدید دمای هوای تهران، سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران طی اطلاعیه‌ای از مردم خواست در صورت مشاهده افراد بی‌خانمان با شماره۱۳۷ تماس بگیرند تا این افراد به مددسراها انتقال پیدا کنند. در این اطلاعیه آمده است: «با توجه به برودت هوا و احتمال بارش برف و باران زمستانی در تهران، مردم در صورت مشاهده افراد بی‌خانمان موارد را به شماره تلفن ۱۳۷، ۵۵۲۲۳۲۲ و ۵۵۰۱۲۳۴۵ اعلام کنند. براساس این اطلاعیه، پس از تماس با این شماره تلفن‌‌ها گشت‌های فوریت خدمات اجتماعی نسبت به انتقال این افراد به مددسراها اقدام می‌کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید