• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 2 بهمن 1399
کد مطلب : 122396
+
-

روحانی با اشاره به پایان حیات سیاسی ترامپ در کاخ سفید خواستار بازگشت سریع دولت جدید آمریکا به برجام شد

امضا در برابر امضا

به‌خاطر انتخابات دولت را اذیت نکنید

دولت
امضا در برابر امضا


  شرایط 3سال قبل تکرار نمی‌شود 

 رئیس‌جمهور با اشاره به پایان دوره سیاه ترامپ در کاخ سفید از دولت جدید آمریکا خواست به قطعنامه2231 و برجام بازگردند . حسن روحانی درباره سیاست‌های ایران در بازگشت به تعهدات برجامی تصریح کرد: اگر آنها نسبت به تعهدات قطعنامه2231 امضایی کردند در برابر آن در ایران هم یک امضا خواهند دید نه بیشتر، اگر آنها فرمانی صادر کردند در برابر آن در ایران هم فرمانی خواهند دید نه بیشتر. اگر اجرای مؤثر تعهدات خودشان را انجام دادند، بدانند که این طرف هم اجرای مؤثر همه تعهدات خواهد بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری،   روحانی با بیان اینکه توپ امروز در زمین آمریکا و واشنگتن است گفت: اگر برگردند و به تعهدات عمل کنند ما هم به تعهدات خود عمل می‌کنیم. او گفت: امروز الحمدالله دفتر سیاه ترامپ برای همیشه بسته می‌شود. هر ظالمی که سرنگون شود می‌گوییم الحمدالله‌ رب‌العالمین. ممکن است عده‌ای خوششان نیاید ولی این دستور اسلام ماست که اگر ظالمی، مستبدی سرنگون شد آنجا جای حمد خداست و از نعمت خدا باید استفاده کرد.

یک تروریست احمق در تاریخ دیدیم
رئیس‌جمهور دوقطبی شدن و انزوای سیاسی آمریکا را میراث دوره ترامپ دانست و افزود: تا حالا ندیده بودیم که در آمریکا یک رئیس‌جمهوری صریحا اعتراف کند که یک فرمانده بزرگ نظامی یک کشور را در کشور دیگری که او مهمان بوده ترور کند و بعد هم رسماً اعلام کند و بگوید من دستور ترور دادم. یعنی یک تروریست احمق را در تاریخ دیدیم، تروریسم دولتی روی پیشانی کاخ سفید خورد و این کار را ترامپ انجام داد. امروز پایان دولت این فرد و حتی پایان حیات سیاسی این آدم خواهد بود؛ فردی که در طول این 4 سال تمام ظلم و تجاوز بود، زیرپا گذاشتن قانون و مقررات بود، زیرپا گذاشتن تعهدات بود.

انتظار داریم به تعهدات بازگردند
روحانی خطاب به دولت جدید آمریکا یادآور شد: امروز انتظار ما از آنهایی که قدرت را در کاخ سفید در دست می‌گیرند آن است که به قانون و تعهدات برگردند و تلاش کنند، اگر بتوانند. در طول 4سال آینده تلاش کنند تمام لکه‌های سیاه 4سال قبل را پاک کنند البته اگر پاک شدنی باشد. بعضی از این لکه‌ها در تاریخ برای همیشه خواهد ماند و پاک شدنی نیست. یک‌بار سنگینی را بر دوش خواهند داشت. باید به قانون و تعهدات برگردند، به مقررات بین‌المللی برگردند، به قطعنامه‌ها برگردند، به قطعنامه2231 برگردند. البته اگر آنها به قانون برگشتند پاسخ ما هم مثبت خواهد بود، اگر آنها صادقانه بیایند و در عمل صداقت خود را در برابر این قانون، در برابر آن قطعنامه‌ای که خودشان رأی دادند و در برابر آن تعهدی که خودشان امضا کردند نشان دهند، طبیعی است ما هم به همه تعهدات خودمان عمل خواهیم کرد.

برجام سرحال‌تر از دیروز است
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به شکست سیاست‌های منطقه‌ای ترامپ گفت: تمام تلاشش این بود که برجام را از بین ببرد که ناموفق بود و نتوانست. تندهای آمریکا، اسرائیل و عربستان همه دنبال این بودند، اما ناموفق بودند. برجام امروز زنده و سرحال‌تر از دیروز است.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: امروز آمادگی داریم اگر طرف مقابل با صداقت به میدان بیاید این مسائل حل و فصل شود خیلی سریع هم می‌تواند حل شود. اصلا هیچ پیچیدگی حقوقی ندارد. بیایند بگویند به تمام تعهدات عمل می‌کنیم و شروع کنند به عمل کردن، ساعت بعد ما به همه تعهدات عمل می‌کنیم. اصلا چیزی نیست اگر در آنها اراده و صداقت باشد و اگر نباشد که مهم نیست ما کار خودمان و برنامه خودمان را انجام می‌دهیم. آنچه به‌وجود آمده اینکه شرایط 3 سال پیش تکرار نخواهد شد و این را ملت ما بدانند. آنچه در این 3سال رنج کشیدند آن شرایط تکرار نمی‌شود حال اینکه چه شرایطی به‌وجود می‌آید کمی باید صبر کنیم ولی آن شرایط ادامه پیدا نمی‌کند. 
روحانی گفت: ما نسبت به مردم و معیشت مردم هم هرچه در توان داشتیم انجام دادیم، در حدی که توان داشتیم برای آنهایی که در فشار اقتصادی بودند اقداماتی کردیم، هم درمورد تسهیلات و هم پرداخت‌ها، برای سال آینده هم پیش‌بینی‌های لازم را در بودجه انجام دادیم و ان‌شاءالله انجام می‌دهیم.

 اکثریت مردم هرچه بگویند معیار است
رئیس‌جمهور در نخستین روز بهمن‌ماه به بهانه سالگرد انقلاب57 به اهمیت مردم در آرای سیاسی امام‌خمینی(ره) پرداخت. حسن روحانی رأی مردم را حتی اگر به ضرر خودشان باشد ملاک ، معیار و اراده آنان را حاکم بر اداره کشور دانست. این مقدمه روحانی پیوندی به نتیجه بحث او در انتخابات1400 داشت و تلویحا از رقبای سیاسی دولت خواست به جای اذیت و آزار دولت به فکر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری سال بعد باشند. حسن روحانی با استناد به صحبت‌هایی از بنیانگذار انقلاب در سال58 گفت: امام جمله‌ای  خطاب به منتخبان مردم در مجلس خبرگان قانون اساسی دارد. مجلس اولی که برای نهایی کردن و تصویب قانون اساسی تشکیل شده بود امام در مرداد سال58 جمله‌ای دارد که وقتی فرد این جمله را نگاه می‌کند، اگر الان کسی در یک روزنامه‌ای بنویسد ممکن است او را احضار کنند و بگویند که چرا این حرف را گفتی ؟ من این جمله امام را می‌خوانم ببینید که ما با تفکر امام چقدر فاصله گرفتیم. امام خطاب به منتخبان مجلس خبرگان قانون اساسی می‌فرماید: «اکثریت هرچه گفتند آرای ایشان معتبر است ولو به‌ضرر خودشان باشد، شما که ولی آنها نیستید شما فقط وکیل آنها هستید. مردم خودشان مصالح خودشان را می‌دانند.» این سخن که اکثریت مردم هر چه می‌گویند معیار است، ولو اینکه ما فکر کنیم یک وقتی به ضرر آنها هم هست ولی اکثریت این را گفتند. ما ولی مردم نیستیم، ما بر اراده مردم حاکم نیستیم، ما همه در دولت وکیلیم، در مجلس هم وکیلیم، همه ما با آرای مردم سر کار آمده‌ایم، با آرای مردم یعنی وکیل مردم بودن. به هر حال آنها رأی دادند.

   اگر اکثریت پای صندوق نیامدند شکست خورده‌ایم

رئیس‌جمهور در جلسه چهارشنبه هیأت دولت با بیان اینکه نباید به‌خاطر انتخابات آینده دولت را اذیت کنیم، گفت: در انتخابات هم آنچه برای ما مهم است همان چیزی  است که امام گفت؛ حضور اکثریت قاطع مردم در انتخابات. از مقام معظم رهبری چندبار شنیده‌ام که گفته‌اند در انتخابات اینکه چه‌کسی برنده بشود مهم نیست یا این یا آن. برای من مهم است که اکثریت قاطع مردم حضور پیدا کنند، این برای من مهم است والا هر کسی می‌خواهد انتخاب شود. اگر اکثریت مردم پای صندوق آرا آمدند، پیروز هستیم، اگر اکثریت پای صندوق نیامدند ما شکست خوردیم. هر کسی می‌خواهد در آن انتخابات رأی آورده باشد. همه تلاش کنیم. دولت همه توان خود را می‌گذارد و وزارت کشور هم همه توان خود را می‌گذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید