• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 1 بهمن 1399
کد مطلب : 122314
+
-

حاشیه‌نگاری برای یک استعفا و یک دستور

فضای سیاست‌زده در بورس

حاشیه‌سازی‌‌های غیرحرفه‌ای‌ها دیروز منجر به استعفای رئیس کارکشته سازمان بورس شد؛ همزمان با این رویداد دیروز حسن روحانی به شورای بورس دستورداد تا تعادل را به بورس بازگرداند

نزول سنگین بورس هر روز ابعاد دامنه‌دارتری پیدا می‌کند، به‌طوری که دیروز رئیس کارکشته سازمان بورس تحت‌تأثیر حاشیه‌سازی‌‌های چند‌ماه گذشته استعفا داد و همزمان حسن روحانی، رئیس‌جمهور به شورای بورس دستور داد تعادل را به بورس بازگرداند.
به گزارش همشهری، این روز‌ها فضای بازار سرمایه سیاست‌زده و پر از اظهارنظر‌های غیرکارشناسی به‌ویژه از سوی شخصیت‌های سیاسی و افراد غیرحرفه‌ای است. اظهارنظرهایی که عرصه را برای مقامات مسئول در بازار سرمایه تنگ و فضای تصمیم‌گیری را محدود‌تر کرده است. این اظهارنظر‌های غیرکارشناسی در طول چند‌ماه گذشته آسیب‌های جدی به بازار وارد کرده و حتی جو بازار سرمایه را امنیتی کرده است. در چنین شرایطی روز گذشته حسن قالیباف اصل، که پیش‌از این مدیرعامل شرکت بورس بود تحت‌تأثیر این فضاسازی‌ها استعفا داد و در نامه خود نوشت: بنده در سخت‌ترین شرایط که مردم دعوت عمومی به بازار سرمایه شده بودند و آزاد‌سازی‌ سهام عدالت و فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی در حال انجام بود، این وظیفه خطیر را به‌عهده گرفتم و در طول چند‌ماه خدمت در دشوار‌ترین شرایط به‌دنبال توسعه بازار، تامین مالی، ابزارها و نهاد‌های مالی بودم که در کمترین زمان بزرگ‌ترین کارها در بازار سرمایه انجام شد ولی متأسفانه به واسطه اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای و بیش از حد اشخاص و مسئولین به مباحث بازار سرمایه و بروز افت و خیز شدید شاخص کل بورس تهران هیچ‌وقت دیده نشد.
اشاره قالیباف اصل در این نامه به اظهارنظر‌های غیرکارشناسی بود که در طول چند‌ماه گذشته به‌شدت فضای کارشناسی بازار سرمایه را به انحراف کشیده بود.
این استعفای ناگهانی از طرف یک مدیر نام آشنا که بخش عمده عمر کاری خود را در بازار سرمایه سپری کرده است منجر به واکنش‌های متفاوت کارشناسان و سرمایه‌گذاران در فضای مجازی شد. در دوره مدیریت او اقداماتی انجام شد که در طول چند دهه انجام نشده بود؛ ازجمله توسعه فراگیر بازارگردان‌ها، توسعه برخی ابزار‌ها و نهاد‌های مالی و تصمیم‌های ریز و درشتی که تأثیر زیادی بر عملکرد بازار سرمایه داشت. اما مشکل از آنجا آغاز شد که اولا شاخص‌های بورس شروع به نزول کردند و سهامداران تازه‌وارد (که اتفاقا برخی از مسئولان هم در داخل همین دسته قرار می‌گیرند) درکی از این موضوع نداشتند و ثانیا او سعی کرد استقلال بازار سرمایه را مطابق قانون بازار اوراق بهادار حفظ کند و بعد از سال‌ها از دخالت‌های وزارت صنعت در بازار سرمایه از طریق قانونگذاری جلوگیری کرد.

دستور برای ایجاد تعادل در بورس
همزمان با دامنه‌دار شدن نزول شاخص‌های بورس که واکنش سهامداران و مقامات مسئول را در پی داشته است، دیروز حسن روحانی به شورای بورس دستور داد تا تعادل را به بورس بازگرداند. مطابق قانون بازار اوراق بهادار شورای بورس یک نهاد مستقل و بالاترین مقام تصمیم‌گیر در بازار سرمایه است و مشخص نیست رئیس‌جمهوری از چه جایگاهی چنین دستوری صادر کرده است. با این حال آنطور که حسن روحانی تأکید کرده است: شورای‌عالی بورس باید برای حفظ تعادل در بازار سرمایه و شفافیت و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران تصمیمات لازم را اتخاذ و اجرایی کند. ریاست این شورا بر عهده وزیر اقتصاد است و رئیس‌کل بانک مرکزی، وزیر صنعت و رئیس اتاق بازرگانی ایران، برخی دیگر از اعضای این شورا را تشکیل می‌دهند.
این دستور در پی آن صادر شد که شاخص کل بورس تهران در 160روز گذشته بیش از 3000هزار میلیارد تومان معادل 50درصد افت کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید