• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
کد مطلب : 1223
+
-

هجوم نقدینگی به بورس تهران

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته بازهم رکورد زد و با یک صعود پر قدرت از مرز 94هزار واحد هم عبور کرد. تحلیلگران این موضوع را ناشی از ورود پول پر قدرت به بازار و هجوم نقدینگی می‌دانند. به گزارش همشهری، کمتر کارشناسی حال و روز این روز‌های بازار را از قبل پیش‌بینی کرده بود به‌ویژه آنکه تهدید‌های سیاسی علیه ایران سایه تردید‌ها را بر فراز بورس تهران تا همین یک سال پیش دوچندان کرده بود؛ البته همان موقع کارشناس‌هایی هم در بازار بودند که صعود شاخص‌های بورس را تا سقف 90هزار واحد پیش‌بینی کرده بودند اما همه این تحلیل‌ها محتاطانه و دست به عصا بود. اکنون که شاخص بورس در حال صعود‌های انفجاری است اما وضع تغییر کرده است و تحلیلگران روز‌های 120هزار واحدی شاخص را هم پیش‌بینی می‌کنند. با وجود این، تحلیلگران کهنه کار که سابقه چنین رویداد‌ها و اثرات جانبی بعد از آن را عینا دیده‌اند نسبت به رشد پرشتاب بازار که یکباره همه سود را در مدت کوتاهی پیشخور می‌کند، هشدار می‌دهند. با این همه اما هجوم نقدینگی به بازار سهام این روز‌ها منجر به رشد پیاپی شاخص شده است.

پول مردم، سمت بازار سهام سرازیر شد

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه رشد شاخص بورس حبابی نیست، گفت: با توجه به عوامل مختلف، این روزها شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات در بازار سهام هستیم که بخشی از آن به‌دلیل سرریز شدن سپرده بانکی به‌سمت تالار شیشه‌ای است. محسن عباسی گفت: با توجه به بهبود شرایط بازار، رفته رفته بستری در تالار شیشه‌ای فراهم شده است تا نقدینگی جدید به بورس وارد شود که نشانه‌های آن را می‌توان در افزایش حجم و ارزش معاملات در چند روز گذشته مشاهده کرد. وی درباره دلایل اقبال نقدینگی برای ورود به بازار سرمایه گفت: بدون شک بخشی از نقدینگی واردشده به این بازار، سرریز سپرد‌ه‌های بانکی است که در پی کاهش نرخ سود، نقدینگی از سوی بانک‌ها به‌سمت بازار سهام سرازیر شده است و انتظار می‌رود این روند تا پایان سال و حتی سال آینده نیز ادامه داشته باشد. این کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد: شاخص بورس تا پایان امسال تا ارتفاع 100هزار واحد هم پیشروی کند و در سال آینده هم این روند ادامه داشته باشد.

رشد بورس7برابر اوراق بدهی است

یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم با بیان اینکه بازده بورس در هفته گذشته معادل 7هفته اوراق بدون ریسک بود، گفت: پیش‌بینی می‌شود که هیجان و رشد بازار با توجه به انتشار گزارش‌های 9‌ماه که کمتر از یک‌ماه دیگر رخ می‌دهد، در روز‌های آینده بیشتر هم بشود. بهنام بهزادفر در مقایسه بورس با بازارهای رقیب، اضافه کرد: اگر به‌جای خرید سهام، اوراق بدون ریسک خریداری می‌کردیم، 7هفته طول می‌کشید تا به بازده هفته گذشته بورس برسیم. این تحلیلگر بازار سرمایه درباره دلایل رشد قابل توجه بورس در هفته‌های اخیر گفت: قرار گرفتن دلار در بالاترین سقف تاریخی خود و نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها برای اینکه سود بانکی از 15درصد بیشتر نشود یکی از دلایل رشد شاخص است در نتیجه بررسی بازارها نیز نشان می‌دهد که شاهد حرکت نقدینگی از بازار پول به بازارهای موازی هستیم که بورس یکی از این بازارهاست. وی یادآور شد: همچنین انتظاری که برای رشد تورم به‌وجود آمده از دلایل دیگر رشد شاخص بورس محسوب می‌شود.

صعود تا 100هزار واحد

یک کارشناس دیگر بازارسرمایه در این‌باره گفت: شاخص بورس در هفته گذشته رالی صعودی جدیدی را آغاز کرد که به‌نظر می‌رسد هدف دستیابی به قله 100هزار واحدی را در سر می‌پروراند. محمود احترامی با بیان اینکه دستیابی به قله 100هزار واحد دور از دسترس نیست، گفت: این روند نشان از ورود نقدینگی به بازار دارد. به‌نظر می‌رسد بخشی از پول‌هایی که به‌دلیل کاهش نرخ سود بانکی از بانک‌ها خارج شده، وارد بازار سرمایه شده و زمینه صعود سریع‌تر شاخص را فراهم کرده است. وی پیش‌بینی کرد: درصورتی‌که قیمت نفت بتواند تا پایان سال حوالی 60 دلار باقی بماند، قطعا شاهد تعدیلات بعدی در صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها خواهیم بود. احترامی اضافه کرد:خوشبختانه به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه نسبت به خبرهای بد سیاسی واکسینه شده و احساسی عمل نمی‌کند. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید