• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 1 بهمن 1399
کد مطلب : 122282
+
-

تشخیص کرونا با ساعت هوشمند

خیلی‌‌ها برای ورزش از ساعت‌های هوشمند استفاده می‌کنند اما محققان می‌گویند می‌شود با این گجت‌های کوچک به نبرد کووید-۱۹ رفت

دانش
تشخیص کرونا با ساعت هوشمند

 ساعت‌های هوشمند و گجت‌های پوشیدنی در کنار کمک به تناسب اندام می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در تشخیص زودهنگام کووید-19داشته باشند. به گزارش انگجت، محققان دانشگاه مونت‌سینای به این نتیجه رسیده‌اند که ساعت‌های هوشمند می‌توانند تغییرات محسوس کوچک در ضربان قلب کاربر را که می‌تواند نشانه‌ای از وجود ویروس کرونا در بدن فرد باشد، یک هفته پیش از شروع بیماری تشخیص بدهد. حتی شرکتی که نامی از آن در این گزارش برده نشده است، در حال توسعه یک گجت پوشیدنی سفارشی مختص شناسایی بیماری کووید-19 است. همه اینها می‌تواند با نگه‌داشتن افراد بدون علامت در خانه به جلوگیری از گسترش این بیماری خطرناک کمک کند.
در مطالعه‌ای که محققان این دانشگاه انجام داده‌اند، در فاصله بین 29آوریل تا 29سپتامبر گروهی 297نفره از پرسنل کادر درمانی تحت نظر قرار گرفتند. همه این افراد به ساعت هوشمند اپل با برنامه‌هایی ویژه که تغییرات ضربان قلب آنها را اندازه‌گیری می‌کرد، مجهز بودند. روبرت هیرتن، نویسنده این تحقیق می‌گوید: 7روز پیش از اینکه این افراد تست کووید-19 داده و نتیجه آن مثبت اعلام شود، این ساعت تغییرات قابل‌توجهی را در معیارهای متغیرهای ضربان قلب نشان داد.
یک مطالعه مشابه که از سوی دانشگاه آکسفورد انجام شد نیز نشان داد که شرکت‌کنندگانی که انواع مختلف گجت‌های پوشیدنی ردیاب مانند گارمین، فیت‌بیت، اپل‌واچ و غیره داشتند، 81درصد آزمایش ویروس کرونای آنها مثبت شده است و تا 9.5روز قبل از شروع علائم، ضربان قلب آنها در حالت استراحت تغییر کرده است. هیرتن می‌گوید: توسعه راهی برای شناسایی افرادی که ممکن است بیمار باشند، حتی پیش از آنکه علائم بیماری در آنها ظاهر شود، می‌تواند یک موفقیت بزرگ در کنترل کووید-19 باشد. این تکنولوژی به ما اجازه می‌دهد که نه‌تنها پیامدهای بهداشتی را ردیابی و پیش‌بینی کنیم، بلکه مداخله بموقع از راه دور را نیز انجام دهیم، اینکه در طول همه‌‌گیری کووید-19 افراد باید از هم دور باشند، امری مهم در مدیریت آن است.

یک تلاش همه‌جانبه
پژوهشگران تنها افرادی نبودند که به تشخیص زودهنگام علائم کووید-19 با ساعت‌های هوشمند توجه نشان دادند. شرکتی به نام NeuTigers، یک محصول هوش مصنوعی به نام کووید دیپ ساخته است که می‌تواند به شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌ها و یا خانه‌های سالمندان کمک کند. این شرکت برای اندازه‌گیری انواع تغییرات پوستی، ضربان قلب و فشار خون، از دستگاه پوشیدنی برای نظارت بر بیمار در سطح بالینی، به نام Empatica E4 استفاده کرد. با دادن این اطلاعات به CovidDeep، آنها دریافتند که می‌توانند ویروس را با سرعت 90درصد دقیق‌تر از غربالگری درجه حرارت بدن شناسایی کنند. آنها قصد دارند در نهایت اپلیکیشن مخصوص خودشان را که می‌تواند با ساعت‌های هوشمند Fitbit، Withings، اپل و سامسونگ و غیره کار کند، تولید کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید