• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 1 بهمن 1399
کد مطلب : 122279
+
-

شارژ خودروی برقی در ۵دقیقه

یک باتری جدید تولید شده که در آن، نانوذرات نیمه‌هادی با پایه ژرمانیوم، جایگزین گرافیت باتری‌های فعلی شده و در ۵دقیقه شارژ می‌شود

فناوری
شارژ خودروی برقی در ۵دقیقه

عمادالدین قاسمی‌پناه- خبر‌نگار

 به‌تدریج نقاط ضعف خودروهای الکتریکی رفع شده و زیرساخت‌های لازم برای این تکنولوژی مدرن فراهم می‌شود. در واقع پس از آنکه متخصصان و دولت‌ها به این نتیجه رسیدند که کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی برای خودروها مقرون به صرفه و برای حفظ محیط‌زیست و سلامت انسان لازم است، سازندگان این خودروها به سمت بهینه کردن سیستم‌های مختلف این خودروها، ازجمله کاهش زمان سوختگیری، حرکت کردند. هزینه‌ای که دولت‌ها بابت درمان و البته مرگ هزاران انسان به‌خاطر آلودگی‌های محیط شهری متحمل می‌شدند، شاید یکی از انگیزه‌های روی آوردن به این تکنولوژی باشد.

به اندازه سوختگیری یک باک
حالا برای نخستین‌بار باتری‌هایی که قابلیت شارژ کامل در مدت 5دقیقه را دارند، در کارخانه‌ای تولید شده‌اند که گام مهمی برای شارژ سریع اتومبیل‌های برقی به شمار می‌رود. زیرا این زمان به اندازه پر کردن باک خودروهای بنزینی یا دیزلی است.
وسایل نقلیه الکتریکی بخشی اساسی برای مقابله با بحران آب و هوا هستند، اما مسئله شارژ در طول سفر برای رانندگان نگران‌کننده است. باتری‌های لیتیوم یونی جدید توسط شرکتی به نام «استوردات» تولید و توسط شرکت «ایوانرژی» در چین و در خطوط تولید استاندارد تولید شده است.
استوردات پیش از این باتری «شارژ فوق‌العاده سریع» خود را برای گوشی، هواپیماهای بدون سرنشین و اسکوترها عرضه کرده است و اکنون هزار باتری برای نشان دادن فناوری خود به‌ خودروسازان و شرکت‌های دیگر، تولید کرده است. دایملر، BP، سامسونگ و TDK همگی در استوردات سرمایه‌گذاری کرده‌اند که مجموع این سرمایه‌گذاری در سال2020 به 130میلیون دلار رسیده است.
این باتری‌ها می‌توانند در عرض 5دقیقه کاملاً شارژ شوند، اما برای این کار به شارژرهایی با انرژی بسیار قوی‌تر از شارژرهای کنونی نیاز داریم. استوردات با استفاده از زیرساخت شارژرهای موجود قصد دارد ظرف 5دقیقه معادل طی کردن 165کیلومتر مسافت را تا سال 2025برای باتری یک خودرو فراهم کند.

پایان یک اضطراب
دورون مایرزدورف، مدیرعامل استوردات می‌گوید: مانع شماره یک برای استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی، دیگر هزینه نیست، بلکه اضطراب طول راه است. شما یا نگرانید که در بزرگراه گیر بیفتید یا اینکه باید 2ساعت در یک ایستگاه شارژ منتظر بمانید. اما اگر تجربه راننده دقیقاً مانند سوختگیری [یک خودروی بنزینی] باشد، این اضطراب از بین می‌رود.
او می‌گوید: شارژ باتری لیتیوم یون 5دقیقه‌ای غیرممکن به‌نظر می‌رسید، اما ما نمونه اولیه آزمایشگاهی را عرضه نمی‌کنیم، بلکه نمونه‌های مهندسی را از یک خط تولید انبوه ارائه می‌دهیم. این موضوع نشان می‌دهد که این کار عملی است و این باتری از نظر تجاری آماده عرضه است.

استفاده از تکنولوژی جدید
باتری‌های لیتیوم یونی موجود از گرافیت به‌عنوان یک الکترود استفاده می‌کنند و از یون‌های لیتیوم برای ذخیره شارژ استفاده می‌شود. وقتی این باتری‌ها به سرعت شارژ می‌شوند، یون‌ها متراکم می‌شوند و می‌توانند نقش مدارهای کوتاه و فلزی این باتری را بازی کنند.
این در حالی است که باتری استوردات، نانوذرات نیمه هادی را جایگزین گرافیت می‌کند و یون‌ها می‌توانند با سرعت و سهولت بیشتری در آن حرکت کنند. این نانوذرات اکنون بر پایه ژرمانیوم ساخته شده‌اند که در آب محلول هستند و ساخت آنها آسان‌تر است. اما برنامه استوردات، استفاده از سیلیکون است که بسیار ارزان‌تر است و انتظار می‌رود این نمونه‌های اولیه در اواخر سال‌جاری میلادی ارائه شود. مایرزدورف می‌گوید که هزینه این باتری جدید معادل همین باتری‌های فعلی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :