• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 30 دی 1399
کد مطلب : 122093
+
-

گروه کُر سالمندان و میانسالان فرهنگسرای امید ۵۰ عضو فعال دارد

دورهمی پدربزرگ ها و مادر بزرگ های خوش صدا

دورهمی پدربزرگ ها و مادر بزرگ های خوش صدا

پروانه بهرام‌نژاد


  از چند سال پیش«آواهای ماندگار» پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های شهرمان نه تنها در فرهنگسرای امید بلکه فراتر از اینجا رفته و نغمه‌های روح‌افزا و گوش‌نواز سالمندان و میانسالانی که از گوشه و کنار پایتخت خودشان را به سیزدهمین تکه شهر می‌رسانند، در مراکز و مکان‌های مختلف پیچیده است. این دورهمی متفاوت بانوان و مردان اغلب بازنشسته پیش از شیوع ویروس کرونا، هر هفته یکشنبه‌ها برگزار می‌شد، اما حالا کرونا جمع آنها را هم نشانه گرفته و جمع‌شان دیگر جمع نیست و تنها هر از گاهی به مناسبت‌های خاص دور هم جمع می‌شوند و امیدوارند با رفتن کرونا، دوباره همدیگر را به‌طور مستمر ببینند و آواز دسته جمعی بخوانند و روی سن برای شهروندان برنامه اجرا کنند. 

  • تزریق امید و نشاط به سالمندان

استاد پشت پیانو می‌نشیند و آهنگ را برای حاضران می‌نوازد و اعضای گروه هم به شیوه بیان استاد توجه دارند و سراپا گوش هستند و گفته‌هایش را تکرار می‌کند.

«عصمت وزیری» یکی دیگر از اعضای پیشکسوت و نخستین‌های گروه کر آواهای ماندگار و متولد سال ۱۳۱۸است. این مادر شهید که ۱۷ سال از عضویتش در این گروه می‌گذرد، دراین‌باره می‌گوید: «بعد از فوت همسرم و شهادت پسرم، خیلی احساس تنهایی می‌کردم تا اینکه با این گروه آشنا شدم و با حمایت بقیه فرزندانم که شاغل و کارمند هستند، به این جمع می‌آیم. حالا از حضور در این گروه انرژی می‌گیرم.» او ادامه می‌دهد: «البته در شرایط شیوع ویروس کرونا، دورهمی ما کم شده اما در فضای مجازی با هم ارتباط و گفتمان داریم. گاهی هم برای تمرین به اینجا می‌آییم.» او می‌افزاید: «یک کلاسور آهنگ دارم. موقع ظرف شستن و نظافت منزل و... زیرلب هر لحظه با خودم زمزمه می‌کنم.

وقتی یلدا و نوروز می‌شود برای نوه‌ها زمزمه می‌کنم. هدیه بیش از یک دهه همراهی و عضویتم در این گروه امید و نشاط برای من و دوستانم بوده‌است.» همچنین «رضا عسگری» ۷۶ ساله و بازنشسته بانک درباره گروه‌شان می‌گوید: «از ۱۴سال پیش که به واسطه یکی از دوستان با این گروه آشنا شدم، حضور در این جمع تجربه متفاوت و خوبی برایم رقم زده است.

دوستان جدید پیدا کرده‌ام و حالا دیگر مثل اعضای یک خانواده شده‌ایم. یادم هست وقتی مرحوم «پرویز جعفری» از اعضای گروه، در بستر بیماری بود، برای تقویت روحیه‌ به خانه‌اش می‌رفتیم. روحش شاد. همین اوایل کرونا از بین ما رفت.» او می‌افزاید: «دوران پس از بازنشستگی با روزمرگی و یک‌نواختی توأم است، حضور در چنین محافلی دستاورد روحی و جسمی بسیاری دارد. توصیه می‌کنم افرادی که شرایط ما را دارند شرکت در چنین گروه‌هایی را در برنامه‌کاری خود قرار دهند.» 
 

  • آواهای ماندگار، برای همه سالمندان شهر

گروه کُر آواهای ماندگار از اوایل دهه ۸۰ در فرهنگسرای امید یا همان سالمند قبلی کار خود را شروع کرده‌است. «پروانه دوستی» مدیر فرهنگسرای امید و مراکز فرهنگی هنری منطقه ۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «فرهنگسرای امید به‌طور تخصصی در حوزه سالمندی فعالیت می‌کند و از جمله کانال‌هایی که به‌صورت تخصصی در حوزه سالمندان فعالیت دارد، همین گروه کر آواهای ماندگار است و تقریباً ۱۰۰ عضو فعال دارد.

این گروه مختص منطقه۱۳ نیست و اعضای آن از مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران هستند و سالمندان می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.» او می‌افزاید: «در همین راستا می‌خواستیم برای ۲۲ بهمن گروه ۱۰ هزار نفری سالمندان را داشته باشیم تا اجرا کنند اما شیوع ویروس منحوس کرونا مانع کار ما شد و نتوانستیم در محضر این عزیزان باشیم و فعلاً آموزش‌ها و تخصص‌های لازم را برای این گروه و گروه‌های کر سایر فرهنگسراهای شهر تهران ارائه می‌کنیم.» 

 

  • تجربه خاص و متفاوت برای زوج‌ها

یکی از ویژگی‌های این گروه، حضور زوج‌های متعددی است که همراه هم در جلسات شرکت می‌کنند. درست مثل «معصومه‌ابلغ‌دار» و «حسین حکاکی» که از حدود ۲ سال پیش در این گروه عضو هستند. ابلغ‌دار می‌گوید: «اول من با گروه آشنا شدم، بعد از همسرم خواستم او هم شرکت کرد و ادامه داد.» حکاکی هم در تکمیل صحبت‌های همسرش می‌افزاید: «حال روحی‌مان بهتر شده و با وجود کرونا بچه‌هایمان هم ما را تشویق می‌کنند ضمن رعایت مسائل بهداشتی در جلسات شرکت کنیم. ویژگی‌هایی مانند همراهی همدیگر در این گروه و اعضای با اخلاقش، روحیه مضاعف به ما بخشیده ‌است.» 

  • ۳ آهنگ اختصاصی

نغمه خوش فضا را پرکرده و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هایی که در سالن اجتماعات فرهنگسرای امید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و یک صندلی در میان کنار همدیگر نشسته‌اند، دفتر شعرشان را به دست گرفته و مشغول تمرین هستند. اول تمرین صداسازی می‌کنند و بعد اجرا آغاز می‌شود. این رسم چندین ساله‌ جمع‌شان است، جمعی که ابتدا با ۱۲‌ـ ۱۱ نفر کارش را در اوایل دهه ۱۳۸۰ شروع کرده و همچنان پر تلاش و پر قدرت فعالیت دارد.

«پروین عابدینی» متولد سال ۱۳۳۲و دبیر کانون آواهای ماندگار فرهنگسرای امید و یکی از اعضای پیشکسوت این گروه است. او می‌گوید: «این گروه در سال ۱۳۸۲ با ۱۲ عضو به پیشنهاد خانم طواف و ریاست وقت فرهنگسرای امید، خانم شاهرخی فعالیتش را شروع کرد و مورد استقبال قرار گرفت. کم‌کم از نقاط مختلف تهران؛ از شرق، شمال، غرب و مرکز به اعضای این گروه اضافه شدند. من خودم از ۱۷ سال پیش عضو گروه هستم و اکنون به خاطر فعالیت این گروه به اینجا می‌آیم. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این گروه برای ما، فارغ شدن حتی برای لحظاتی از دغدغه‌های روزمره و کشمکش‌های خانه است.

در کنار هم انرژی می‌گیریم و یک روز خود را متفاوت سپری می‌کنیم.»  او ادامه می‌دهد: «اکنون گروه ما ۳ آهنگ اختصاصی برای خودمان به نام‌های «جوانی»، «کشور ایران من» و «مهربانی» داریم که برای گروه ما ساخته شده و هیچ گروه دیگری این آهنگ‌ها را ندارد. ما در محافل و مقابل مقامات مختلف از رئیس‌جمهور تا شهرداران مناطق و مردم شب‌های رمضان اجرا داشتیم.» در شرایط پیش از شیوع ویروس کرونا برگزاری دوره‌های آموزشی صداسازی و... جزو برنامه‌های این گروه برای اعضا بوده‌است.  

  • شما هم دعوتید

درهای عضویت در این گروه برای علاقه‌مندان بسته نشده و همچنان نامنویسی در گروه کر آواهای ماندگار برای سالمندان و میانسالان امکان‌پذیر است. «شاهرخ شیردوست کسمایی» متولد ۱۳۴۰ که از ۶ سال پیش سرپرست این گروه است، با دعوت از تک تک بازنشستگان دراین‌باره تأکید می‌کند: «همه بازنشستگانی که به موسیقی علاقه دارند می‌توانند در این گروه عضو شوند.

حتی کسی که فکر می‌کند نمی‌تواند در این گروه شرکت کند هم می‌تواند در کنار ما باشد و ما از اوهم دعوت می‌کنیم به جمع ما ملحق شود. فرهنگسرای امید در پارک خیام میزبان افراد بازنشسته برای عضویت در این گروه است.» او ادامه می‌دهد: «گروه کر آواهای ماندگار از قدیمی‌ترین گروه‌های کر سالمندی تهران است. در این گروه از فرهنگیان و معلمان بازنشسته‌ تا اداری و بانکی و نظامی داریم. حتی چند سال پیش عضو پزشک هم داشتیم.» او می‌افزاید: «هدف از اجرای برنامه‌های این چنینی رسیدن به خودباوری است. این گروه باید باور داشته باشند که بعد از بازنشستگی همه‌چیز تمام نمی‌شود و بلکه آغاز یک شکوفایی جدید است.

من از مسئولان می‌خواهم چنین محافلی را افزایش دهند و بستر این فضاهای خوب و مناسب را برای سالمندان بازنشستگان فراهم کند. چون خیلی از اعضای ما بارها گفته‌اند برای حضور در اینجا لحظه‌شماری می‌کنند تا یکشنبه‌ها خودشان را به این محفل برسانند. وقتی کلاس‌مان تمام می‌شود تا یک هفته بعد شارژ هستیم و انرژی داریم. دوستانی که در این گروه حضور دارند همواره تأیید می‌کنند حضورشان در این جمع تأثیر بسزایی در روح و روان آنها داشته است.» علاقه‌مندان برای عضویت در گروه کر آواهای ماندگار فرهنگسرای امید می‌توانند به نشانی میدان امام حسین(ع)، خیابان ۱۷ شهریور، خیابان خشکبارچی، بوستان خیام، فرهنگسرای امید مراجعه کنند یا برای کسب آگاهی بیشتر با شماره ۳۳۳۰۲۵۸۹ تماس بگیرند.  

  • نه به خانه نشینی

«ناصر قبادی» ۵۷ ساله، بازنشسته نیروهای مسلح و عضو جدید گروه هم از طریق همسرش «نرگس غلامی» با گروه کر آواهای ماندگار آشنا و اخیراً به جمع این گروه ملحق شده‌است. او می‌گوید: «جلسه دوم حضورم در این گروه بود که بسیار روحیه گرفتم. ارتباط خوبی که میان اعضا وجود دارد و احترام متقابل بسیار قابل توجه است.

خوشحالم که من هم می‌توانم کنارشان لحظه‌های فراغت خود را متفاوت بگذرانم.» او می‌افزاید: «از نوجوانی به موسیقی علاقه دارم. البته در دوره جوانی ما شرایط طور دیگری رقم خورد. من و تعدادی از دوستانم با حضور در جبهه‌ها به وظیفه دینی و میهنی خود عمل کردیم. در دوران هشت سال دفاع مقدس، ۵۰ ماه در مناطق جنگی و عملیاتی بودم. برای همین فرصت پرداختن به علایقم را پیدا نکردم.» او تأکید می‌کند: «بعد از بازنشستگی نباید در خانه نشست چون در این صورت احساس رسیدن به بن‌بست و بی‌هدفی به فرد دست می‌دهد. در حالی‌که با وجود چنین مراکز فرهنگی هنری می‌توان این احساسات را تغییر داد. امیدوارم چنین امکاناتی افزایش یابد تا حال روحی افراد هم تغییر کند. مگر چقدر می‌توان در خانه ماند!؟ ‌»

این خبر را به اشتراک بگذارید