• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 29 دی 1399
کد مطلب : 121998
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/v27q0
+
-

فاجعه در انفجار دوم قطار

آتش‎‌‎سوزی 51 واگن باری حامل مواد مشتعل حادثه بزرگی آفرید

دور از مرکز
فاجعه در انفجار دوم قطار


  فرزاد سپهر      

در ساعت 4صبح روز 29بهمن 1382حوالی ایستگاه ابومسلم در مسیر راه‎‌‌‎آهن مشهد، 51دستگاه واگن باری دارای مواد خطرناک، مشتعل و منفجر‎‌‎شونده مانند بنزین، گوگرد و نیترات آمونیم بدون راننده به‎‌‎دلیل نبستن ترمز دستی به شکل درست، به‎‌‎گفته وزیر وقت راه و شهرسازی و شیب خط ریل و زمین، از محل توقف خود خارج شده و با سرعت به سمت ایستگاه‎‌‎های بعدی یعنی کاشمر و خیام تا حدود 20کیلومتر پیش می‎‌‎روند.
رئیس ایستگاه کاشمر با پیام بی‎‌‎سیم متوجه خطر شده، یک قطار مسافربری را که در سمت مقابل حرکت می‎‌‎کرد با تغییر مسیر به خط امن منتقل و از برخورد دو قطار و فاجعه انسانی جلوگیری می‎‌‎کند اما خط را باز می‎‌‎گذارد تا واگن‎‌‎های بدون راننده به امید توقف در مسیر سربالایی پس از ایستگاه کاشمر پیش از رسیدن به ایستگاه بعدی یعنی خیام متوقف شوند. اما سرعت بالای واگن‎‌‎های فراری همچنان آنها را تا ایستگاه خیام می‎‌‎برد که در این ایستگاه هم به‎‌‎دلیل اطلاع از فرار واگن‎‌‎های باری یک قطار مسافربری دیگر با 384مسافر توسط سوزن‎‌‎بان از مسیر خارج می‎‌‎شود. واگن‎‌‎های رسیده به ایستگاه خیام به‎‌‎دلیل سرعت و مسدود بودن مسیر مستقیم و به‎‌‎دلیل احداث پل با شدت تمام از خط خارج شده و پس از برخورد با یکدیگر، بلافاصله آتش گرفت.
آتش‎‌‎سوزی به ظاهر مهار شد اما در حدود ساعت 9و نیم صبح درحالی‎‌‎که مردم محلی و مسئولان برای تماشا نزدیک واگن‎‌‎ها شده بودند، ناگهان با انفجاری بسیار مهیب، طبق گفته رسانه‎‌‎ها معادل 180تن ماده منفجره تی‎‌‎ان‎‌‎تی فاجعه‎‌‎ای وحشتناک رخ داد. دلیل حادثه احتمالا ناآشنایی عوامل مهار آتش از تداخل مواد موجود در واگن‎‌‎های باری با هم و ایجاد انفجار بود چرا که پس از مهار اولیه آتش، شرایط امن را از گرداگرد واگن‎‌‎ها برداشتند. انفجار تا شعاع بیش از 100کیلومتر از محل حادثه به گوش رسید. بیشتر کشته‎‌‎شده‎‌‎ها گروه‎‌‎های امدادگر، آتش‎‌‎نشان، انتظامی و مردم تماشاچی محلی بودند. آمار کشته‎‌‎شده‎‌‎های این حادثه بین دو عدد 360تا 700نفر در نوسان است. درحالی‎‌‎که فاجعه زلزله بم چند روز پیش از این حادثه رخ‎‌‎ داده بود، به تلخی خبرهای روزهای دی و بهمن 82 افزود.

این خبر را به اشتراک بگذارید