فاجعه در انفجار دوم قطار
آتشسوزی 51 واگن باری حامل مواد مشتعل حادثه بزرگی آفرید
فرزاد سپهر
در ساعت 4صبح روز 29بهمن 1382حوالی ایستگاه ابومسلم در مسیر راهآهن مشهد، 51دستگاه واگن باری دارای مواد خطرناک، مشتعل و منفجرشونده مانند بنزین، گوگرد و نیترات آمونیم بدون راننده بهدلیل نبستن ترمز دستی به شکل درست، بهگفته وزیر وقت راه و شهرسازی و شیب خط ریل و زمین، از محل توقف خود خارج شده و با سرعت به سمت ایستگاههای بعدی یعنی کاشمر و خیام تا حدود 20کیلومتر پیش میروند.
رئیس ایستگاه کاشمر با پیام بیسیم متوجه خطر شده، یک قطار مسافربری را که در سمت مقابل حرکت میکرد با تغییر مسیر به خط امن منتقل و از برخورد دو قطار و فاجعه انسانی جلوگیری میکند اما خط را باز میگذارد تا واگنهای بدون راننده به امید توقف در مسیر سربالایی پس از ایستگاه کاشمر پیش از رسیدن به ایستگاه بعدی یعنی خیام متوقف شوند. اما سرعت بالای واگنهای فراری همچنان آنها را تا ایستگاه خیام میبرد که در این ایستگاه هم بهدلیل اطلاع از فرار واگنهای باری یک قطار مسافربری دیگر با 384مسافر توسط سوزنبان از مسیر خارج میشود. واگنهای رسیده به ایستگاه خیام بهدلیل سرعت و مسدود بودن مسیر مستقیم و بهدلیل احداث پل با شدت تمام از خط خارج شده و پس از برخورد با یکدیگر، بلافاصله آتش گرفت.
آتشسوزی به ظاهر مهار شد اما در حدود ساعت 9و نیم صبح درحالیکه مردم محلی و مسئولان برای تماشا نزدیک واگنها شده بودند، ناگهان با انفجاری بسیار مهیب، طبق گفته رسانهها معادل 180تن ماده منفجره تیانتی فاجعهای وحشتناک رخ داد. دلیل حادثه احتمالا ناآشنایی عوامل مهار آتش از تداخل مواد موجود در واگنهای باری با هم و ایجاد انفجار بود چرا که پس از مهار اولیه آتش، شرایط امن را از گرداگرد واگنها برداشتند. انفجار تا شعاع بیش از 100کیلومتر از محل حادثه به گوش رسید. بیشتر کشتهشدهها گروههای امدادگر، آتشنشان، انتظامی و مردم تماشاچی محلی بودند. آمار کشتهشدههای این حادثه بین دو عدد 360تا 700نفر در نوسان است. درحالیکه فاجعه زلزله بم چند روز پیش از این حادثه رخ داده بود، به تلخی خبرهای روزهای دی و بهمن 82 افزود.