• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 24 دی 1399
کد مطلب : 121834
+
-

ویترین/ سیری در داستان‌های کوتاه از نشریات طنز و فکاهی

ویترین/ سیری در داستان‌های کوتاه از نشریات طنز و فکاهی

کتاب «سیری در داستان‌های کوتاه از نشریات طنز و فکاهی» که مقطع زمانی سال 1286تا امروز را در برمی‌گیرد، به کوشش زنده‌یاد محمد رفیع ضیایی(1395-1327) و غلامرضا کیانی رشید، به تازگی از سوی نشر مروارید منتشر شده است.
این کتاب، شامل 3 فصل است که فصل اول، «مقدمه‌ای بر نشریات طنز و فکاهی» است و فصل دوم نیز به ذکر «نشریات تأثیرگذار فکاهی و انتقادی» می‌پردازد که این هر 2 فصل، جنبه تحقیقی و پژوهشی دارد و سرانجام در فصل سوم کتاب با عنوان «داستان‌های کوتاه از نویسندگان نشریات طنز و فکاهی، به چاپ مجدد ۵۵داستان از چهره‌های پیشکسوت طنز مطبوعاتی، پرداخته شده است.
 در پیش گفتار آغازین کتاب به قلم محمدرفیع ضیایی، چنین آمده است: تاکنون قریب به ۲۵۰ نشریه، در قالب روزنامه، هفتگی، ماهنامه یا سالنامه به‌صورت فکاهی و بعضاً طنز، در ایران منتشر شده، عمده محتویات آنها را به‌طور کلی می‌توان به 2 قسمت نوشتاری و تصویری تقسیم کرد. بخش تصویری شامل کاریکاتور، کارتون و طرح‌های هجایی و کلیشه‌های تزئینی و بعضاً عکس بوده که چگونگی جزئیات آن مورد بحث این کتاب نیست، گرچه به خالقان اینگونه آثار نیز در این کتاب اشاره شده است، اما قسمت دوم یعنی بخش نوشتاری نشریات طنز و فکاهی در ایران را می‌توان به زیر مجموعه‌های «نظم و نثر» تقسیم کرد.
«نظم» یا شعر، در هر قالبی که باشد نیز مورد بحث این کتاب نیست. آنچه می‌ماند قسمت‌های نوشتاری به نثر در نشریات طنز و فکاهی است که به‌طور کلی تحت عنوان مطالب نوشتاری غیرشعری و در قالب‌های مختلفی ارائه شده است... .
انتشارات مروارید این کتاب را در 375صفحه با شمارگان 550نسخه به بهای 67هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید