• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 دی 1399
کد مطلب : 121668
+
-

چرا زمین هم در ۲۰۲۰ عجله داشت؟

فراتر از علم
چرا زمین هم در ۲۰۲۰ عجله داشت؟

سال 2020آنقدر پر از اتفاقات تلخ و ناخوشایند بود که عموم مردم دنیا آرزو داشتند این سال سریع‌تر به پایان برسد. حالا دانشمندان می‌گویند که طبق محاسبات اتمی آنها، این اتفاق واقعا رخ داده و سال 2020سریع‌تر تمام‌شده است. زمین در طول سال گذشته میلادی با سرعتی غیرمعمول دور خود چرخیده است و28روز از سریع‌ترین روزهای ثبت شده سیاره از سال 1960تاکنون همه در سال 2020رخ داده است.
به گزارش اسپیس، ساعت‌های اتمی تولید شده در دهه 1960می‌توانند با دقت بسیار زیاد زمان را اندازه‌گیری کنند و به این ترتیب تعیین می‌کنند که طول یک روز خورشیدی متوسط با توجه به زمان و تاریخ می‌تواند تا میلی ثانیه متفاوت باشد. زمین به‌طور کلی هر 86400ثانیه‌یک بار در محور خود نسبت به خورشید می‌چرخد، به همین دلیل هر یک از روزهای خورشیدی ما برابر با 24ساعت است.
با این حال در سال گذشته میلادی 28مورد جداگانه وجود دارد که در آن یک روز خورشیدی بین 1.0516میلی ثانیه و 1.4602میلی ثانیه کمتر از 24ساعت بوده است. همه آن روزها کوتاه‌تر از رکوردی بودند که قبلاٌ در 5ژوئن 2005ثبت شده است. تعدادی از عوامل بر سرعت چرخش زمین تأثیر دارند که شامل حرکات جو، اقیانوس و هسته ذوب شده و سدهای ساخته شده توسط بشر می‌شود. هیچ‌یک از فرایندهای طبیعی ذکر شده تهدیدی مستقیم برای زندگی‌انسان به‌حساب نمی‌آیند، اما به‌طور بالقوه نگرانی‌های بزرگی را برای دانشمندان مسئول پیگیری زمان ایجاد می‌کند. اگر چرخش زمین همچنان شتاب بگیرد، ممکن است دانشمندان مجبور شوند جهشی منفی به ثانیه‌های ساعت اتمی خود اضافه کنند. این بدان معناست که ساعت‌های ما برای همگام شدن با افزایش چرخش سیاره‌زمین، یک ثانیه از دست می‌دهند.
سرعت چرخش زمین می‌تواند به‌دلیل جریان هسته مذاب داخل، تغییر فاصله زمین و ماه، شرایط آب و هوایی و الگوهای اقیانوسی تغییر کند.
«پیتر وایبرلی» فیزیکدان آزمایشگاه ملی فیزیک در انگلیس‌در این‌باره می‌گوید: درصورت افزایش بیشتر سرعت چرخش زمین، احتمال دارد که به یک جهش منفی نیاز باشد، اما گفتن این احتمال خیلی زود است. همچنین بحث‌های بین‌المللی در مورد آینده ثانیه‌های جهشی در حال انجام است و همچنین ممکن است نیاز به یک جهش منفی ثانیه تصمیم را به سمت خاتمه ثانیه‌های جهشی سوق دهد. شتاب سرعت زمین شاید غیرمنتظره باشد زیرا چرخش زمین از زمان شکل‌گیری منظومه شمسی در حال کند شدن است. دلیل آن این است که جزر و مد روی زمین انرژی بالقوه گرانشی را به‌ماه می‌فرستد و این باعث می‌شود‌ماه به آرامی از زمین دور شود. تقریبا در زمان شکل‌گیری زمین از صفحه پیش سیاره ایدر4.5میلیارد سال پیش، طول یک روز حدود 4ساعت و‌ماه به زمین بسیار نزدیک‌تر بود. اما‌ماه حدود 3/8سانتی متر در سال عقب‌نشینی می‌کند که چرخش زمین را کندتر و بنابراین روز را طولانی می‌کند.

۲۰۲۰ گرم‌ترین سال تاریخ
علاوه بر سرعت چرخش زمین، این سیاره در یک دهه گذشته به‌طور بی‌سابقه‌ای گرم شده است. سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیکوس ضمن اشاره به این موضوع اعلام کرد: در 6سال گذشته سال 2016و 2020گرم‌ترین سال‌ها در تاریخ زمین بوده‌اند. ۲۰۲۰ همچنین گرم‌ترین سال تاریخ اروپا نیز لقب گرفت و رکورد قبلی که متعلق به ۲۰۱۹ بود را شکست. قطب شمال و شمال سیبری مناطقی هستند که بیشترین انحرافات دمایی سالانه نسبت به دمای میانگین را در سال ۲۰۲۰ تجربه کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید