تزریق انرژی دوم به موتور اقتصادی شهر تهران
شورای شهر تهران کلیات لایحه اصلاح بسته محرک اقتصادی شهرداری را تصویب کرد
زینب زینال زاده- خبرنگار
جلسه شورای شهر تهران روز گذشته برگزار شد و بررسی طرح میزبانی دهمین اجلاس سازمان جهانی گردشگری در سال 2021تا2022، پروندههای پلاک ثبتی، نامه شهردار تهران درخصوص لایحه برنامه تحقق شهر بیدار تهران، لایحه شهردار تهران درخصوص الحاقیه دوم به مصوبه بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا و طرح الزام شهرداری تهران به ثبت میراث طبیعی کوه بیبی شهربانو، در دستور کار اعضای پارلمان شهری قرار داشت که تنها لایحه مصوبه بسته محرک اقتصادی شهرداری تهران بررسی و در نهایت اعضا با اصلاح این لایحه موافقت کردند.
به گزارش همشهری، جلسه 263شورای شهر به ریاست محسن هاشمیرفسنجانی برگزار شد. او در ابتدای صحبتهایش به موضوع آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: «تذکر میدهم متأسفانه آلودگی هوا در تهران استمرار دارد و برای مقابله و رفع این معضل باید کارهای ویژهتری انجام شود که متأسفانه تاکنون انجام نشده است.» پس از پایان صحبتهای رئیس شورا، لایحه الحاقیه دوم به مصوبه بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و بحرانی ناشی از گسترش کرونا مورد بررسی قرار گرفت و گزارش این لایحه بهصورت مشترک از سوی 2کمیسیون برنامه و بودجه و معماری و شهرسازی به هیأترئیسه ارائه شد. محسن هاشمی درباره دلیل ارائه لایحه دوم گفت: «لایحه اول دارای 20بند بود که شهردار تهران با ارائه لایحه دوم، خواستار اصلاح و افزودن 10بند دیگر به آن شده تا درآمد شهرداری که در دوران کرونا کم شده بود، افزایش یابد.» بحث عمده اعضای شورا مربوط به ماده 21و 25درخصوص اسناد خیلی قدیمی بود که از دهههای80،70،60و90 باقی مانده و مقرر شد تخفیفاتی در خسارت تأخیر و تأدیه ارائه شود تا این اسناد تسویه و درآمد شهرداری افزایش یابد. موافقان و مخالفان نظراتشان را دادند و در نهایت اعضا با اصلاح این لایحه موافقت کردند.
صدور پروانههای اضطراری و تملک باغها
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته از مدیریت شهری تهران بابت صدور پروانههای اضطراری برای خانههای در حال تخریب محله هرندی و تملک 18باغ تشکر کرد و گفت: «صدور پروانههای اضطراری برای خانههای در حال تخریب و فروریزش منطقه 12طی چندین بند و تبصره و با امضای معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مدیرکل تدوین ضوابط و مدیرکل حراست شهرداری تهران، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران و شهرداری منطقه12و معاون معماری و شهرسازی منطقه 12تصویب شد و اکنون مقاومسازی خانههای در حال تخریب در محله هرندی و سایر محلات مشابه به موجب سازوکاری که در این پروانههای اضطراری پیشبینی شده، آغاز شده است.» تملک 18باغ در مناطق غیربرخوردار و دارای بافت متراکم فرسوده شهر تهران موضوع دیگری بود که این عضو شورای شهر به آن اشاره کرد و گفت که 8باغ دیگر هم برای تملک شناسایی شده است تا در اختیار شهر و شهروندان قرار بگیرد.
ریشههای مشترک ایران و افغانستان
احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در راستای نطق پیش از دستور ناهید خداکرمی در خصوص وضعیت نامناسب اتباع خارجی در تهران گفت که همه ما، ایران و افغانستان، در یک حوزه فرهنگی هستیم و ریشه مشترک داریم: «من در طول این سالها که در جاهای مختلف بودهام، دیدهام که شاعران و نویسندگان افغانستانی آثار زیادی در پشتیبانی از فرهنگ و زبان فارسی خلق کردهاند. خیلی از کتابهای فارسی در افغانستان چاپ و از افغانستان به ایران ارسال میشود یا در ایران چاپ و در افغانستان پخش میشود. ما عنوانی به اسم خراسان بزرگ داشتیم و نادر به کمک نیروهای آنجا از طریق افغانستان امروز وارد هندوستان شد. این جدایی مرزی مربوط به قراردادی است که در دوره ناصری تحت عنوان قرارداد پاریس بسته شد. به هر حال، از نظر تاریخی، بسیاری از کشورهای امروز منطقه همریشهاند و از نظر جغرافیای سیاسی هر یک مستقل از دیگری.»
شهردار پیگیر طلب از دولت باشد
پس از اتمام جلسه روز گذشته پارلمان شهری وقتی محسن هاشمیرفسنجانی در میان خبرنگاران حاضر شد، اصحاب رسانه در مورد صحبتهای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهور درباره کمک یکمیلیارد دلاری دولت به حملونقل عمومی تهران پرسیدند و رئیس شورای شهر هم در پاسخ گفت: «از صحبتهای جهانگیری برداشت بدی شده است. این یکمیلیارد دلار مربوط به همان اعتبار فاینانس است که بالغ بر 2میلیارد دلار برای کلانشهرهای کشور بود که یکمیلیارد دلار برای تهران و یکمیلیارد دلار هم برای سایر کلانشهرهاست که برای تأمین واگنهای مترو پیشبینی شده بود، اما متأسفانه این اعتبار در گیرودار مسائلی چون تحریمها، تخصیص و باز نشدن السی و اعتبارات اسنادی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده و محقق نشده است.» هاشمی با بیان اینکه به نتیجه نرسیدن این موضوع را برخی به عدمپیگیری شهرداری ربط میدهند و برخی به عدماقدام وزارت کشور، چراکه واگنها باید از طریق سازمان شهرداریها و دهیاریها که زیرنظر وزارت کشور است، خریداری میشد، گفت: «دولت یازدهم و دوازدهم مصوبات بسیار خوبی در بحث کمک به حملونقل عمومی تصویب کرده، اما این مصوبات هیچکدام عملی نشد و به نتیجه نرسید. دولت میگوید مصوبه دادیم، ولی شهرداری نتوانست نقد کند. حال در اینجا این بی عملی مربوط به کدام قسمت است، جای بحث دارد که من ناهماهنگی در بین دستگاههای دولتی و عدمپیگیری شهرداری را در این موضوع دخیل میدانم.» وی ادامه داد: «تاکنون 4مصوبه بسیار عالی تنها در بخش تجهیز ناوگان اتوبوسرانی داشتیم که آخرین آن برای همین دوران کرونا بود که مقرر شد با تهاتر نفت، اتوبوس خریداری شود و در بندی از این مصوبه مقرر شده بود طی 2هفته آییننامه آن ابلاغ شود، اما اکنون یکماه است که از زمان تصویب مصوبه میگذرد و هنوز آییننامه ابلاغ نشده است.» بهگفته این عضو شورای شهر اصولاً ناهماهنگی در سیستم دولت مخصوصاً برای مصوباتی که بینبخشی است، دیده میشود: «برای مصوباتی که مختص حملونقل عمومی است بیش از 7دستگاه دولتی باید هماهنگ شوند و متأسفانه هماهنگیهای بینبخشی در این حوزه بسیار ضعیف است. البته پیگیری مدیریت شهری کافی نیست و ما باید جسارت را در کنار سماجت داشته باشیم و از شهردار تهران خواهش میکنم در این خصوص سماجت به خرج دهند تا طلب شهرداری بهویژه در بخش حملونقل عمومی از دولت وصول شود.»
مکث
نظارت جدی بر سازمان سرمایهگذاری
سخنگوی شورای شهر تهران هم در پایان جلسه روز گذشته به میان خبرنگاران آمد و گفت: «در سازمان سرمایهگذاری مجموعهای از قراردادها وجود دارد که برخی قدیمی و تعدادی هم جدید هستند که شهرداری را با معضلاتی مواجه کردهاند و کارشناسان ما در حال بررسی همه پروندهها هستند.» بهگفته علی اعطا این سازمان به واسطه طبیعت نوع فعالیتش نیاز به نظارت جدیتر دارد: «باید چراغ قوهای از منظر حقوق عمومی بر همه زوایای پنهان و تاریکی که ممکن است در مدیریت شهری وجود داشته باشد، بیندازیم و نور بتابانیم تا از حقوق مردم دفاع کنیم.»