• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 18 دی 1399
کد مطلب : 121214
+
-

راز قدکشیدن اقتصاد ایران

خبر: بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال2021 را 1.5درصد پیش‌بینی کرده است. از طرفی برآوردهای اولیه بانک جهانی حاکی است اقتصاد ایران در سال گذشته میلادی 3.7درصد نسبت به سال 2019کوچک‌تر شده. بانک جهانی در گزارش قبلی خود نرخ رشد اقتصادی ایران در سال2020 را منفی 5.3درصد پیش‌بینی کرده بود.
نقد: انتظار می‌رود با کاهش فراگیری ویروس کرونا و البته درصورت اثر مثبت تزریق واکسن کرونا بر شهروندان دنیا، محدودیت‌ها و قرنطینه‌ها برداشته شود و کسب‌وکارها رونق پیدا کند. درباره اقتصاد ایران اما همچنان چند نکته مهم باید مورد ملاحظه سیاستگذاران قرار گیرد؛ نخست اینکه هرچند راه برای قدکشیدن اقتصاد ایران با برداشته شدن یا کاسته شدن تحریم‌ها وجود دارد، اما این رشد دست‌کم در کوتاه‌مدت به‌معنای بهبود معیشت و افزایش اشتغال نخواهد بود. 
نکته دوم اینکه در اثر کرونا بسیاری از کسب‌وکارها به‌ویژه در بخش خدمات آسیب جدی دیده و از آنجا که سهم بخش خدمات هم در رشد اقتصاد و هم شاخص اشتغال بالاست، احیای این بخش از ضرورت‌های مهم است.
سوم اینکه فراموش نکنیم، بزرگ شدن کیک اقتصاد حتی با فرض برداشته شدن تحریم‌ها و فروکش کردن کرونا بازهم به‌معنای گشایش بزرگ در اقتصاد ایران نخواهد بود زیرا اقتصاد ما از معضلاتی چون نرخ تورم بالا، نرخ بهر‌ه‌وری پایین، ضعف نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و البته رانت و فساد گسترده در عذاب است. سلطه دولت به‌عنوان نماد حاکمیت سیاسی بر تمام ابعاد اقتصاد و حتی رقابت با بخش خصوصی مانعی جدی برای رونق کسب‌وکارهاست که باید برای رفع آن اندیشه کرد.
مهم است که تصویر آینده اقتصاد مثبت است؛ اما اشتباه است اگر فریب تصویر کوتاه‌مدت را بخوریم و از بلندمدت غافل شویم، اقتصاد این مملکت سال‌هاست از قافله رقابت بازمانده و قدرت خرید 10سال مداوم است به تحلیل رفته و طبقه متوسط ضعیف و فقیر، فقیرتر شده و شکاف درآمدی ناشی از رانت و فساد بیشتر شده است. آیا نسخه‌ای برای نجات اقتصاد در دست داریم؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید