سریعالسیر غرب از سوی مرکز
متروی تهران به کرج افتتاح شد
فرزاد سپهر
در لابهلای خبرهای گرهآور بر ابروها در سال1377، یک خبر، انتظار را برای آغاز بهرهبرداری در ماه آخر سال خیال شهروندان دور از مرکزنشین را برای رفتوآمد کمی راحت کرد. شهرستان کرج و از 10سال پیش استان البرز در فاصلهای نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک با رفتوآمد روزانه شهروندانساکن برای آمدن به سر کار در تهران و بازگشت به خانه مواجه بود. اتوبان کرج، بارها ترافیک کلافهکنندهاش را در سالهای دهه70 به رخ مردم و مسئولان کشید تا کار افتتاح مترو در ماه آخر سال77 به آغاز برسد. ابتدا در بهمنماه، سفر آزمایشی قطار پیش از افتتاحیه رسمی در مسیر ایستگاه بین میدان دومصادقیه و میدان آزادی تا ملارد در کرج با موفقیت انجام شد تا پس از مراسم افتتاحیه با حضور رئیسجمهور وقت، سیدمحمد خاتمی، این خط بینشهری به شکل رسمی آغاز بهکار کند.
محسن هاشمی، مدیرعامل وقت شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) ظرفیت جابهجایی مسافر را برای شروع کار روزانه 1400نفر و ساعتهای کار متروی تهران- کرج را تا پایان سال77 به شکل روزانه 3ساعت از 11صبح تا 14اعلام کرد که در این مدت هر ساعت یک قطار از تهران به سمت کرج و نیز از کرج به سمت تهران حرکت میکرد. طبق برنامهریزی انجامشده ساعتهای کار مترو پس از روزهای تعطیل نوروز با اضافهشدن روزانه یک ساعت تا آبانماه همان سال به 18ساعت در روز یعنی از 5بامداد تا ساعت 23رسید. قیمت بلیت متروی تهران- کرج 150تومان و برای مشترکان یعنی خریداران بلیتهای مدتدار یا کارتی 100تومان بود. سرعت متوسط حرکت متروی تهران-کرج 70کیلومتر در ساعت تعیین شد. متروی تهران- کرج در ابتدا، 3ایستگاه توقف به نامهای آزادی، وردآورد و ملارد داشت که بهرهبرداری از 11ایستگاه دیگر نیز در برنامه کار ساخت مترو بود.