زیر سایه خوش نخل طلا
عباس کیارستمی با نخل طلا بزرگترین موفقیت سینمای هنری ایران را رقم زد
محمد مقدسی
عباس کیارستمی در سال1994 با فیلم «زیر درختان زیتون» به نخل طلای کن نزدیک شد، اما آن سال «کلینت ایستوود» رئیس هیأتداوران جشنواره کن بود و جایزه به هموطنش، «کوئینتین تارانتینو»، برای فیلم «پالپفیکشن» رسید. 3سال بعد، در سال1997 همهچیز برای جایزه بردن کیارستمی مهیا بود؛ کیارستمی در «طعم گیلاس» جهان داستانش را بعد از سالها از طبیعت زیبای شمال به شهر غبارآلود تهران آورده بود. بیشتر داستان طعم گیلاس در ماشین میگذشت. قصه فیلم درباره مردی بود که قصد خودکشی داشت و دنبال کسی میگشت تا در ازای 200هزار تومان روی او خاک بریزد. فیلم به همراه فیلم ژاپنی و حالا فراموششده «مارماهی» ساخته «شوهی ایمامورا» برنده نخل طلای جشنواره کن سال1997 شد. این بزرگترین افتخار و جایزه بخش هنری سینمای ایران تا به امروز بوده است. حاشیههای فیلم از همان لحظه گرفتن نخل طلا از دستهای «کاترین دنوو»، بازیگر مشهور فرانسوی، شروع شد. در دنیا، منتقدان در 2جبهه کاملا متضاد موافقان و مخالفان نسبت به فیلم واکنش نشان دادند. «راجر ایبرت»، منتقد مشهور سینما، بهشدت به فیلم تاخته بود، اما «جاناتان رزنبام» شیفته و واله فیلم شد و آن را شاهکار مسلم میدانست. در ایران هم مخالفان از هر بهانهای برای حمله به کیارستمی و فیلمش استفاده میکردند و از طرفی موافقان، شارحان بیصله فیلمی شده بودند که قصه چندانی برای گفتن نداشت. مخالفان سنبه پرزورتری داشتند و مدام به کیارستمی بابت رفتارش در جشنواره و پیرنگ اصلی فیلم که حول خودکشی شکل گرفتهبود، میتاختند اما حواشی فیلم به اینها ختم نشد و رنگ سیاسی هم بهخود گرفت. هفتهنامه سینما نوشت: «پیروزی کیارستمی، پیروزی جمهوری اسلامی است». ایران در آن روزها بهخاطر ماجرای کافه میکونوس بهشدت تحت هجمه رسانهای قرارداشت اما بعضی افتخار نخل طلای عباس کیارستمی را نوعی دلجویی دیپلماتیک فرانسویها از ایران تعبیر میکردند.