
چکهای اهلی

مسعود میر- روزنامه نگار
شهریور پارسال بود که کارگردان خوشذوق سینمای کشور خودش و قریحه فیلمسازیاش را در پروژهای تازه شعلهور کرد و خبرهای پس و پیش از حضور همزمان 2ستاره اصلی 2فیلم آخر حمید نعمتالله حکایت داشت. امین حیایی با تجربهای ناب در شعلهور و لیلا حاتمی با کولهپشتی درخشان پس از رگخواب در فیلم قاتل و وحشی کنار هم قرار گرفته بودند. مطلعان از جذابیتهای بیبدیل فیلم تازه صحبت میکردند و سایرین هم میدانستند نعمتالله ید طولایی در روایتهای منحصر به فرد دارد. پاییز که بهماه آخرش رسید اما ناگهان همهچیز بههم خورد. سرمایهگذاری محمد صادق رنجکشان به ناگاه با تعبیر انصراف همراه شد و چنین امری در سینمای نحیف ایران چیزی جز فروپاشی در پی ندارد. چندی بعد فیلمبرداری متوقف شد تا اینکه سرمایهگذار دیگری از راه رسید. عباس نادران آمده بود اما مهمتر از خودش، دسته چکاش بود که بارقههای امید را به گروه ازهم گسیخته قاتل و وحشی تاباند. همهچیز خوب پیش میرفت تا اینکه خبر رسید چکهای سرمایهگذار جدید بیمحل از آب درآمده و سرمایهگذار قبلی که حق خود را ضایع شده میپنداشت دست به دامن خانه سینما شد تا فیلم از جشنواره سی و هشتم فیلم فجر کنار گذاشته شود. فجر تمام شد و فیلم حمید نعمتالله با انبوهی حسرت و امید بایکوت شد تا این روزهای اخیر که خبر تازه دل قاتل و وحشی را گرم کرده است.
نعمتالله فرم شرکت در جشنواره فیلم فجر دوره سی و نهم را پر کرده و منتظر است تا بهمنماه از راه برسد. این اتفاق ساده پیش از هر چیز مبین این موضوع است که ظاهرا گروه سرمایهگذار حساب و کتابهایشان را بهسامان رساندهاند و موجب شدهاند تا ماهیت هنر از پستوی سوءتفاهم و خردهحساب بیرون بیاید و نعمتالله حالا دیگر بیپولی را نه فقط بهعنوان نام یکی از فیلمهایش که بهعنوان اسم رمز یک دوره کاری از روزگار حرفهای فیلمسازی خود به یاد بیاورد.