• یکشنبه 23 شهریور 1404
  • الأحَد 21 ربیع الاول 1447
  • 2025 Sep 14
دو شنبه 15 دی 1399
کد مطلب : 120813
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/yP5zE
+
-

جهان جدید «متاورس»

پیش‌بینی می‌شودتأثیر بحران کووید0۱۹ در جهان به‌زودی دنیای مجازی سه‌بعدی را تبدیل به هاب و مرکز ارتباطات اجتماعی مردم کند

اینترنت
جهان جدید «متاورس»

زهرا خلجی- خبر‌نگار

سال 2021فصل تازه و عجیبی در زندگی مردم با تغییرات شگفت‌انگیز در دنیای مجازی رقم خواهد خورد .
در سالی که گذشت، مردم به‌خاطر کرونا بیشتر از هر زمان دیگری کارهای شغلی و شخصی خودشان را با اینترنت انجام دادند و زندگی‌شان آنلاین شد.
این تغییرات شامل نحوه بازی، انجام کار، آموزش یا گردهم آمدن‌ها بود. برخی از این ارتباطات به فضایی به نام متاورس (Metaverse) منتقل می‌شود؛ مکانی دیجیتال که در آن افراد بی‌وقفه دور هم جمع می‌شوند و در میلیون‌ها تجربه مجازی سه‌بعدی با هم تعامل خواهند داشت. متاورس درواقع یک فضای مشترک مجازی جمعی است که با همگرایی واقعیت فیزیکی تقویت شده و فضای مجازی پایدار ایجاد شده است که شامل تمام دنیای مجازی، واقعیت‌افزوده و اینترنت می‌شود.
اگرچه این فضای سه‌بعدی در دهه 80میلادی پایه‌گذاری شد، اما با این حال از سال 2020کاملا واقعیت آن لمس شد؛ چراکه چندین پلتفرم تلاش کردند تا نسخه‌های خودی را از متاورس بسازند.
بیماری همه‌گیر کووید-19با توجه به نیازهای فاصله فیزیکی، طی یک تجربه مشترک انسانی افراد را برای برقراری ارتباط و تعاملات روزانه وارد محیط‌های دیجیتال آنلاین کرده است. پلتفرم‌های بازی نیز فضایی برای میزبانی جلساتی مانند جشن‌های تولد آنلاین تا مصاحبه‌های شغلی طراحی کرده‌اند. هم‌اکنون شاهد رویدادهای بیشتری هستیم با میلیون‌ها آواتار(عکس‌های پروفایل) که از حضور مجازی و اجتماعی جمعی در متاورس لذت می‌برند؛ مانند کنسرت‌ها و افتتاحیه فیلم‌ها. شاید تا پیش از این، تنها بازی‌های آنلاین، محلی برای عرض‌اندام چنین فضای دیجیتال سه‌بعدی بود، اما این روش با سایه کرونا بر زندگی روزمره به سرعت در حال گسترش در تمام ابعاد است.
این تغییر بزرگ، برندهای مهم بازی و سرگرمی و هنرمندان را بر آن داشت تا در دنیایی که انجام امور فرهنگی و اجتماعی با حضور فیزیکی تقریبا غیرممکن شده است، قالب‌ها و روش‌های ابتکاری را برای مخاطبان خود تولید کنند. در سال 2021، متاورس به‌طور گسترده‌تری مورد استفاده قرار خواهد گرفت و به یک ابزار مشترک تجربه انسانی تبدیل می‌شود.
مردم در دنیای مجازی نه فقط برای انجام یک بازی، بلکه برای دیدن افتتاحیه یک فیلم جدید یا دیدن ویدئوهای طنز تولید شده توسط کاربر با هم ملاقات می‌کنند. آموزش از یادگیری کدگذاری آنلاین به سمت یادگیری علوم اصلی با شبیه‌سازی‌ فیزیک یا زیست‌شناسی خواهد رفت و درنهایت به محیطی رؤیایی تبدیل می‌شود که کلاس‌ها در آن سازمان‌یافته‌اند. برخی ممکن است با بازآفرینی مکان‌های فیزیکی آشنا مانند دانشگاه یا دفترکار و شرکت بتوانند با همکارانی که از راه دور کار می‌کنند، ملاقات کنند. با گسترش قابلیت‌های فنی متاورس، امکان مشاهده همزمان این وقایع برای هزاران نفر میسر خواهد بود و مرزهای تعاملی، جایی که هنرمندان و طرفداران برای ایجاد تجربه زنده جدیدی به هم می‌رسند، از بین خواهد رفت. به این ترتیب، اشکال جدیدی از سرگرمی ظهور می‌کند. متاورس ستاره‌های جدیدی خلق خواهد کرد و مشاغلی شبیه به بلاگرهای فضای مجازی آغاز به‌کار خواهند کرد.
متاورس همچنین امکان دورکاری و برگزاری جلسات مجازی سه‌بعدی را برای شرکت‌های بزرگ و رویدادهای صنعتی فراهم می‌کند. تجربه خلق و نوآوری با تجربیات دیجیتال مانند طراحی بازی تا مد و معماری از طریق متاورس به‌طور گسترده‌ای فراگیر می‌شود. بی‌شک در این سال خواهیم دید که این فضای سه‌بعدی به اندازه تلفن یا اینترنت تغییر بزرگی در ارتباطات آنلاین ایجاد خواهد کرد که طی دهه‌های آینده کاربردهای آن حتی از دورترین تصورات ما نیز فراتر خواهد رفت. شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین فرصتی که فراهم می‌شود گردهم آمدن افرادی از همه اقشار و پرورش یک جامعه دیجیتال مدنی است. در سال 2021، این جامعه جدید به‌طور واقعی ظهور می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید