• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 15 دی 1399
کد مطلب : 120794
+
-

شهرداری تهران چه خدماتی برای کشت می‌دهد؟

خدمات از ما،کشت با شما

مراکز گل و گیاه شهرداری در آغاز هر فصل برای کشت گل و گیاه و محصولات کشاورزی کلاس‌های آموزشی رایگان برگزار می‌کنند

خدمات از ما،کشت با شما


شیوا نوروزی_ روزنامه نگار

کشت محصولات کشاورزی و گلکاری فقط از جنبه درآمدزایی و کار‌آفرینی اهمیت ندارد و امروزه بسیاری از علاقه‌مندان به کشت گل و گیاه و محصولات کشاورزی به‌صورت خانگی اقدام به این کار می‌کنند و بخش کوچکی از فضای آپارتمان یا حیاط منزلشان را به کشت انواع گل و گیاه و کاشت بذر محصولاتی چون انواع فلفل، خیار، گوجه و... اختصاص می‌دهند. البته در این بین علاقه‌مندانی هم وجود دارند که به‌علت نداشتن تخصص کافی در زمینه کشت و پرورش گیاهان دست به انجام چنین کارهایی نمی‌زنند. اما این عده اگر از خدماتی که شهرداری به علاقه‌مندان به کشت گل و گیاه می‌دهد مطلع بودند شاید زودتر دست به‌کار می‌شدند. سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران با شروع هر فصل خدمات متنوعی را به شهروندانی که قصد انجام کشت و نگهداری گل و گیاه آپارتمانی و حتی کسانی که گلخانه دارند می‌دهد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

برگزاری کلاس‌های آموزشی
بسیاری از علاقه‌مندان به کشت گل و گیاه و محصولات کشاورزی با مراجعه به مراکز تحقیقات آموزش و مشاوره گل و گیاه شهرداری می‌توانند درخصوص کشت و نگهداری انواع محصولات کشاورزی ازجمله پرورش و نگهداری گل و گیاه و کشت انواع محصولات کشاورزی مانند خیار، گوجه، فلفل و... آموزش ببینند و اطلاعات سودمند و کارآمدی به‌دست آورند. این مراکز در هر فصل کارگاه‌های آموزشی مجازی و حضوری متعددی با عناوینی چون کاشت و نگهداری گیاهان آپارتمانی، گل‌های فصلی، تراریوم (باغ شیشه‌ای) و سبزی‌کاری برگزار می‌کنند. در این کلاس‌ها درخصوص کشت، آبیاری، نور، خاک، تغذیه، رطوبت، اصول تربیت و هرس درختان مثمر، انواع خاک، قارچ‌کش‌ها، هورمون‌های گیاهی، شیوه پیوندزدن، زمان مناسب هرس درختان و بوته‌ها و عوارض در گیاهان آپارتمانی آموزش‌های خوبی داده می‌شود که حتی برای کارآفرینانی که قصد راه‌اندازی گلخانه دارند نیز مفید است. در این مراکز، مشاوره گیاه‌پزشکی نیز به‌صورت حضوری و تلفنی داده می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند درصورت داشتن مشکل، از کارشناسان این مراکز کمک و راهنمایی بگیرند تا خودشان پزشک گیاهان خانگی خود باشند. برگزاری این کلاس‌ها و مشاوره‌های شهروندی به‌صورت رایگان است. فصل به فصل موضوع کلاس‌ها تغییر می‌کند و هر فصل 20 تا 25موضوع مرتبط با گیاهان آموزش داده می‌شود. دانشجویان کشاورزی می‌توانند برای انجام تحقیقات پایان‌نامه، از آزمایشگاه و گلخانه‌های این مراکز استفاده کنند و مشاوره بگیرند. برپایی غرفه‌های آموزشی در نمایشگاه‌های گل و گیاه و در هر منطقه، به‌ویژه در روز طبیعت و دوره نهال‌کاری از خدمات شهرداری به شهروندان علاقه‌مند به کشت و کار است.

دادن بذر و نهال رایگان
شهروندانی که در کارگاه‌های حضوری کاشت انواع گیاهان آپارتمانی و کاشت انواع سبزی و درختان میوه‌ای گلدانی شرکت می‌کنند شهرداری به‌صورت رایگان به آنها بذر سبزیجات و گیاهان قلمه‌زده‌شده می‌دهد. شهرداری هرساله به مناسبت‌های مختلف ازجمله 15اسفند، روز درختکاری در هر پارک غرفه‌های توزیع نهال رایگان می‌زند و به شهروندان نهال رایگان می‌دهد. همچنین در روز طبیعت در همین غرفه‌ها گلدان‌های مختلفی گذاشته می‌شود و قلمه‌زنی به شهروندان آموزش داده می‌شود و در پایان، همان گلدان‌های قلمه‌زده شده به آنها هدیه داده می‌شود. این مراکز کتاب‌های آموزشی را نیز به شهروندان به‌صورت رایگان هدیه می‌دهد.

مزرعه خانواده
گاهی اوقات برخی مراکز مشاوره گل و گیاه در برخی مناطق تهران اقدام به اختصاص فضایی کوچک به کشت محصولات کشاورزی با نام مرزعه خانواده می‌کنند که بسیار جالب است. این فضا به قسمت‌های مساوی تقسیم شده و اگر خانواده‌ای در منزل امکان کاشت نداشته باشند و درخواست و ثبت‌نام کنند یک قسمت از این فضا در اختیارشان گذاشته می‌شود تا به دلخواه محصولاتی نظیر انواع سبزیجات، گوجه، خیار، فلفل سبز، کدو و... بکارند و برداشت محصول داشته باشند. ساخت مزارع خانواده شهروندی و دانش‌آموزی در بوستان‌های نارنج، شهدای گمنام، معین، آلاله و سمیه از همان ابتدا با استقبال زیادی روبه‌رو شد. شهرداری ناحیه5 تهران هم بعد از آن، مزرعه خانواده ویژه سالمندان را در بوستان زیتون با هدف افزایش فعالیت‌های فیزیکی و کمک به بهبود شرایط روحی و ارتقای سلامت فیزیکی و ذهنی آنها راه‌اندازی کرد که ایده خلاقانه خوبی بود و با استقبال زیاد شهروندان مواجه شد.

طراحی گیاهی نمای ساختمان
طراحی باغچه و فضای سبز عمودی در منازل، یکی از دغدغه‌های علاقه‌مندان به گل و گیاه است که دوست دارند محل زندگی‌شان همراه با طراحی‌های زیبای گل و گیاه باشد. در این زمینه هم مراکز تحقیقات آموزش و مشاوره گل و گیاه شهرداری با فرستادن کارشناسان متخصص به درخواست شهروندان، مشاوره‌های لازم را می‌دهند. این راهنمایی، هم به‌صورت حضوری و هم غیرحضوری و با ارسال عکس به کارشناسان و مشاوره تلفنی امکان‌پذیر است.

تماس با 137
اگر شهروندی در تماس با 137 به شهرداری گزارش دهد که در محوطه بیرونی منزلش فضایی برای گلکاری وجود دارد، اما خودش به هر دلیلی قادر به انجام این کار نیست، در این شرایط بنا به درخواست، اداره فضای سبز نیروهای ناظر و اجرایی خود را به محل مورد نظر برای بازدید می‌فرستد و درصورت مناسب بودن فضا اقدام به کاشت نهال و گلکاری در آن محوطه می‌کند. شهروندان تهرانی می‌توانند برای ایجاد باغچه، کاشت درخت و فضای سبز رایگان در محله و خانه خود با سازمان پارک‌ها تماس بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید