• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 13 دی 1399
کد مطلب : 120644
+
-

انفجار گاز در ساختمانی 9نفر را تا یک قدمی مرگ پیش برد

عملیات سکوت، برای نجات کودک 8ساله

عملیات سکوت، برای نجات کودک 8ساله

انفجار گاز در اهواز موجب تخریب 3 طبقه از یک ساختمان و گرفتار شدن دست‌کم 9نفر زیر آوار شد؛ اما آتش‌نشانان با اجرای عملیات سکوت توانستند حادثه‌دیدگان ازجمله کودکی 8ساله را زنده از زیر آوار بیرون بکشند.
به گزارش همشهری، عقربه‌های ساعت11:33 روز جمعه را نشان می‌داد که انفجار مهیبی منطقه کیانپارس اهواز را به لرزه درآورد. مرکز انفجار یکی از ساختمان‌های خیابان 15 غربی بود. هنوز به درستی علت حادثه معلوم نبود اما دقایقی بعد خودروهای امدادی آژیرکشان راهی محل حادثه شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که حادثه در طبقه دوم ساختمانی 6طبقه اتفاق افتاده و به‌احتمال زیاد علت حادثه نشت گاز است. چیزی نگذشت که علاوه بر نیروهای آتش‌نشانی و اورژانس جمعیت زیادی در محل حادثه جمع شدند. انفجار به قدری پرقدرت بود که دیوارها و بخشی از سقف طبقه‌های اول تا سوم فروریخته و وسایل و تکه‌های دیوار ساختمان به اطراف پرتاب شده بود. هیچ‌کس از سرنوشت ساکنان ساختمان اطلاعی نداشت اما آنطور که همسایه‌ها می‌گفتند حدود 10نفر در 3 طبقه پایینی ساکن بودند. در این شرایط بود که عملیات امداد و نجات آغاز شد. ریزش سقف طبقه اول و دوم آواربرداری را دشوار کرده بود. کوچک‌ترین لرزشی موجب ریزش‌های بعدی می‌شد و همین موضوع جان مصدومان احتمالی را که زیر آوار گرفتار شده بودند به خطر می‌انداخت. در این شرایط تنها راه، آواربرداری دستی بود.
آتش‌نشانان در دقایق اولیه توانستند 8زن و مرد را که در نقاط مختلف محل حادثه زیر آوار بودند زنده بیرون بکشند. برخی از آنها دچار جراحات سطحی شده و جراحات چند نفر دیگر شدید بود. با وجود این، اظهارات آنها حاکی از آن بود که پسری 8ساله نیز زیر آوار گرفتار شده و در حال دست و پنجه نرم کردن با مرگ است. به درستی معلوم نبود او بعد از انفجار چه سرنوشتی پیدا کرده و در کدام بخش از ویرانه ساختمان مدفون شده است. از سویی از دست دادن زمان می‌توانست به قیمت جان این کودک تمام شود. همچنین هیاهو و ازدحام مانع می‌شد تا آتش‌نشانان بتوانند محل گرفتار شدن کودک را شناسایی کنند. در این شرایط تنها سکوت بود که می‌توانست به آنها کمک کند تا کودک را پیدا کنند. به این ترتیب محل حادثه تخلیه و به همه افراد حاضر در صحنه دستور داده شد تا سکوت را رعایت کنند. در این شرایط هیچ‌کس نباید حرفی می‌زد تا شاید با اجرای عملیات سکوت صدای پسر 8 ساله شنیده شود. با شروع عملیات سکوت عجیبی در محل حکمفرما شد. آتش‌نشانان با احتیاط خاصی به جست‌وجوهای خود ادامه دادند و سعی کردند صدای کودک را بشنوند. چند دقیقه بعد آنها در گوشه‌ای از ساختمان صدای ضعیفی را شنیدند. صدای پسربچه بود که پدرش را صدا می‌کرد و کمک می‌خواست. یکباره سکوت شکسته شد و آتش‌نشانان خود را به طرف کودک رساندند. بخشی از سینه او از آوار بیرون مانده اما سر،  دست و پاهایش زیر آوار مانده بود. آتش‌نشانان شروع به صحبت با او کردند و گفتند که جای نگرانی نیست و به‌زودی او را نجات می‌دهند. کودک تشنه بود و آب می‌خواست. آتش‌نشانان دقایقی بعد با کنار زدن آوار توانستند به او آب بدهند و درحالی‌که به‌نظر می‌رسید او دچار شکستگی شده است دقایقی بعد او را به‌طور کامل از زیر آوار بیرون کشیده و با انجام آتل‌بندی وی را به امدادگران اورژانس تحویل دادند.
ابراهیم قنبری، رئیس آتش‌نشانی اهواز در این‌باره به همشهری گفت: در جریان این حادثه 9نفر از زیر آوار زنده بیرون کشیده شدند و تا عصر جمعه این حادثه هیچ تلفاتی نداشت. وی ادامه داد: در جریان عملیات اعلام شد که ممکن است فرد دیگری نیز زیر آوار گرفتار شده باشد به همین دلیل جست‌وجوها با استفاده از دستگاه زنده‌یاب و تا حصول اطمینان از وضعیت این فرد ادامه پیدا خواهد کرد. قنبری درباره علت اصلی وقوع این حادثه گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد علت حادثه نشت گاز از طبقه دوم و انفجار است اما اینکه این نشت چگونه اتفاق افتاده از سوی کارشناسان در دست بررسی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید