• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 25 آذر 1396
کد مطلب : 1204
+
-

تسلیحات آمریکا و عربستان در دست داعش

سلاح‌ها و مهمات ارسالی برای مخالفان دولت در سوریه، سر از پایگاه‌های داعش درآورده است

داعش
تسلیحات آمریکا و عربستان در دست داعش

گزارش یک سازمان بین‌المللی نظارت بر تسلیحات نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر سلاح‌ها و مهمات خریداری شده از سوی آمریکا و عربستان درنهایت سر از یگان‌های تروریستی داعش در عراق و سوریه در آورده است.

براساس بررسی‌های انجام شده از سوی «مرکز تحقیقات تسلیحات جنگ» نیروهای داعش بخش اعظم سلاح‌ها و مهمات مورد نیاز خود را از طریق حمله به مقرهای گروه‌های مخالف دولت در سوریه و همچنین یورش به نیروهای نظامی دولتی در هر دو کشور عراق و سوریه به‌دست آورده‌اند. این مرکز احتمال فروش تسلیحات از سوی گروه‌های مخالف دولت سوریه به داعش را هم مطرح کرده است.

مرکز تحقیقات تسلیحات جنگ طی 3سال، 40هزار مورد ادوات و مهمات نظامی را از مناطق درگیری با داعش در عراق و سوریه جمع‌آوری و بررسی کرده است. طبق گزارش این مرکز، آمریکا و عربستان به‌طور مداوم سلاح‌ و مهمات را از کشورهای سازنده در شرق اروپا، به‌خصوص کشورهای رومانی و بلغارستان، خریداری کرده و برخلاف مفاد قرارداد بین فروشنده و خریدار تسلیحات، به کشور ثالث یعنی سوریه ارسال کرده‌اند.

این تسلیحات با هدف مبارزه علیه دولت بشار اسد، در اختیار گروه‌های تروریستی و مخالف دولت قرار می‌گرفته است. در این گزارش آمده که ارسال سلاح برای این گروه‌ها، این امکان را به گروه‌ داعش داده که به حجم کافی از تسلیحات و مهمات دسترسی داشته باشد. در مواردی نیز گروه‌های دریافت‌کننده تسلیحات از آمریکا و عربستان، پس از مدتی به سمت داعش چرخیده و انبارهای تسلیحات خود را در اختیار این گروه گذاشته‌اند.

حدود 6 ‌ماه پیش روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی فاش کرده بود که سازمان سیا در چارچوب یک عملیات سری در حال ارسال تسلیحات به خاک سوریه برای استفاده گروه‌های مورد حمایت آمریکا ازجمله ارتش آزاد و کردهاست. همزمان با گزارش واشنگتن‌پست، روزنامه گاردین نیز در گزارشی فاش کرد که کشورهای شرق اروپا طی 5سال گذشته حدود یک و نیم میلیارد دلار تسلیحات به 4کشور عربستان، اردن، امارات عربی و ترکیه فروخته‌اند؛ تسلیحاتی که در نهایت سر از سوریه درآورده‌ است. طبق این گزارش، برای انتقال این تسلیحات به سوریه کریدوری هم راه‌اندازی شده بود.

کریدور انتقال تسلیحات ساخت منطقه شرق اروپا از زمستان2012 همزمان با آغاز جنگ سوریه با پرواز نخستین هواپیماهای حامل سلاح‌های خریداری شده از سوی عربستان، از فرودگاه زاگرب پایتخت کرواسی به مقصد اردن راه‌اندازی شد. براساس این گزارش، غیراز کریدور هوایی مسیرهای دریایی نیز برای ارسال تسلیحات به سوریه تعیین شده بود. تنها طی 6‌ماه نخست سال‌جاری میلادی 3کشتی باری حامل 4هزار و 700تن انواع سلاح و مهمات خریداری شده از سوی مرکز فرماندهی عملیات‌های ویژه آمریکا (SOCOM) از بنادری در دریای سیاه به سمت ترکیه و اردن بارگیری شدند. این تسلیحات درنهایت در خاک سوریه، در اختیار گروه‌های تروریستی مخالف دولت قرار گرفتند.

در میان اطلاعات جدید مرکز تحقیقات تسلیحات جنگ که در قالب یک گزارش 202صفحه‌‌ای منتشر شده، اطلاعات مفصلی نیز در مورد سلاح‌ها و مهمات ساخت چین ارائه شده است. تاکنون درمورد وجود تسلیحات چینی در عراق و سوریه هیچ گزارشی منتشر نشده بود. بر این اساس، در سوریه بیش از 40درصد مهمات مصرفی داعش، ساخت چین است. در مجموع حدود 90درصد تسلیحات و مهمات مورد استفاده داعش ساخت چین، روسیه و کشورهای شرق اروپا بوده است. 10درصد باقیمانده نیز ساخت آمریکاست.

طبق گزارش مرکز تحقیقات تسلیحات جنگ، بررسی اسناد نشان می‌دهد گاهی خریدهای تسلیحاتی آمریکا کمتر از 2‌ماه بعد به‌دست داعش افتاده و در عراق و سوریه علیه نیروهای مورد حمایت آمریکا استفاده شده‌اند.

در یک مورد موشک‌های ضدتانکی که طی زمستان سال2015 از سوی شرکت تأمین تجهیزات پلیس آمریکا در ایالت ایندیانا خریداری شده بود، تنها 59 روز بعد در درگیری‌های اطراف شهر رمادی در شرق عراق، توسط نیروهای ارتش در قرارگاه‌های داعش کشف شد. نیروهای داعش از این موشک‌ها برای هدف قرار دادن تانک‌ها، نفربرها و خودروهای نظامی ساخت آمریکا که در اختیار ارتش عراق قرار داده بود، استفاده می‌کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید