• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 9 دی 1399
کد مطلب : 120264
+
-

تحریم، بودجه و کرونا محور دیدار سران قوا

هماهنگی سران برای خنثی‌سازی تحریم ها

دولت
هماهنگی سران برای خنثی‌سازی تحریم ها

  بعد از مجادلات اخیری که درباره لایحه بودجه دولت و البته رفع تحریم‌ها بین مجلس، دولت و قوه‌قضاییه راه افتاده بود دیروز سران 3قوه در بهارستان گردهم آمدند تا با مذاکره، اختلاف نظرها را حل کنند.   
رئیس‌جمهور در نشست خبری پایان این جلسه، بی‌اثر کردن تحریم‌ها و شکستن آن، لایحه بودجه1400 و واکسن کرونا را 3محور گفت‌وگوی سران 3قوه نام برد و تأکید کرد که در هر 3 مورد اتفاق نظر داشتیم و نسبت به شیوه‌ها هم نظرات‌مان نزدیک به یکدیگر است.  
روحانی همچنین تأکید کرد: دولت در ماه‌های باقیمانده تا پایان فعالیت خود، سلامت مردم، شکستن تحریم‌ها و معیشت مردم را با جدیت و با همکاری قوای دیگر پیگیری خواهد کرد. 
جلسه ‌دوشنبه عصر سران قوا به میزبانی رئیس مجلس در بهارستان برگزار شد. رئیس‌جمهور در پایان این نشست گفت: در این روزهای پایانی سال2020 به مردم عزیز ایران می‌گویم که دو تا 20 در سالی که تمام می‌شود ملت ما کسب کرده است. البته دولت نتوانسته نمره 20 بیاورد ولی ملت ما هم در مقاومت و ایستادگی در برابر جنگ اقتصادی و تحریم‌های ضد‌بشری و ضدانسانی آمریکا و هم در برابر ویروس کرونا نمره 20 کسب کرده است. حسن روحانی با اشاره به موضوع بی‌اثر کردن تحریم‌ها به‌عنوان یکی از محورهای گفت‌وگوها گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند نخستین کار ما باید بی‌اثر کردن تحریم‌های غیرانسانی و غیربشری باشد که در این زمینه گفت‌وگو‌های خوبی داشتیم و درمورد شیوه‌ها و گام‌هایی که باید برداریم، نظرات مشابه است و اتفاق نظر داریم. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با اشاره به طرح موارد همکاری دولت و مجلس بر سر لایحه بودجه1400 و اصلاحات احتمالی در آن گفت: بنا شد تیم‌های اقتصادی دولت و مجلس در این زمینه بحث و گفت‌وگو کنند. او با اشاره به موضوع واکسن کرونا به‌عنوان سومین موضوع مطرح شده در جلسه سران قوا، گفت: متأسفانه درمورد واکسن کرونا دو قطبی و بحث‌هایی در جامعه وجود دارد که سازنده، درست و مفید نیست.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: دولت در ماه‌های باقیمانده تا پایان فعالیت خود، سلامت مردم، شکستن تحریم‌ها و معیشت مردم را با جدیت و با همکاری قوای دیگر پیگیری خواهد کرد. محمدباقر قالیباف، رئیس‌ مجلس هم در روایت خود از نشست مشترک با رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضاییه گفت: مسائل تحریمی یکی از مباحث این نشست بود و بایستی به خنثی‌سازی‌ تحریم اولویت دهیم و به همین دلیل گفت‌وگوهای سران قوا برای رفع تحریم‌ها تأثیرگذار است. قالیباف با ابراز خوشحالی از نخستین میزبانی جلسه سران قوا در مجلس ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله این رفت‌‌وآمدها تداوم داشته باشد. بدون شک این نشست‌ها همانطور که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند، می‌تواند در حل مشکلات اثر‌گذار باشد.
رئیس‌مجلس درباره بخش دیگری از دستور کار این جلسه گفت: هدف مجلس در همکاری و هماهنگی با دولت رسیدن به بودجه‌ای با حداقل تورم و درآمدهای واقعی و پایدار برای پیشرفت و رشد اقتصادی در سال آینده است.
او اضافه کرد:‌ الحمدالله این توافق با رئیس محترم جمهوری شد که با همکاری وزرای محترم و سازمان برنامه و بودجه، ‌بتوانیم بودجه‌ای را ببندیم که تورم‌زا نبوده و موضوعاتی مانند معیشت، سلامت، رسیدگی به محرومان و قشر مستضعف جامعه و محرومیت‌زدایی و توجه ویژه به تولید در بودجه لحاظ شود. ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه هم در حاشیه نشست و در جمع خبرنگاران بر خنثی‌سازی تحریم‌ها به‌عنوان اولویت بالاتر کشور یاد کرد و گفت: کشور با امکانات مادی و معنوی بسیاری که دارد، قادر است با نیروی متراکم جوانی بر مشکلات فائق آید و در یک کلمه راهبرد اساسی خنثی‌سازی‌ تحریم‌ها را با قدرت دنبال کند. این را نه در سخن، بلکه در عمل، شهدا و مجاهدان این میدان نشان دادند و ابتکارات و خلاقیت‌ها در حوزه‌های مختلف نیز نشان داده شده که امکان فائق آمدن بر همه مشکلات و خنثی‌سازی‌ تحریم‌ها وجود دارد و این راهبرد را باید دنبال کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید