• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 8 دی 1399
کد مطلب : 120174
+
-

ویترین/ آدمی

ویترین/ آدمی

کتاب «آدمی» با زیرعنوان «یک تاریخ نویدبخش» نوشته «روتخر برخمان» را مزدا موحد به فارسی برگردانده که به تازگی از سوی نشر نو منتشر شده است.
آیا انسان به‌واقع موجودی خودخواه است و جز به خود و منفعت خود به هیچ چیز دیگری نمی‌اندیشد؟ تصور عمومی این است که اگر فی‌المثل مضیقه‌ای پیش بیاید انسان‌ها به جان هم می‌افتند و جز برای نفع شخصی نمی‌کوشند. از ماکیاولی تا هابز و فروید و داکینز به ما آموخته‌اند که آدمی موجودی بدسرشت است. اما روتخر برخمان در کتاب آدمی موضعی یکسره متفاوت را مطرح می‌کند: انسان موجودی نیک‌سرشت است و در ذات او غریزه همکاری بر غریزه رقابت و حس اعتماد بر حس بی‌اعتمادی می‌چربد و این چربش یکی از پایه‌های تکاملی «انسان خردمند» است. اما در عوض چه داریم؟  اگر همه صفات آدمی را در صندوقچه‌ای مجموع کنیم، ما عمدتا میل داریم که از آن صندوق صفات بد را بیرون بکشیم و برجسته کنیم.
چگونه می‌توان در برابر این حجم سنگین تبلیغات علیه سرشت نیک بشر اثبات کرد که داستان کاملا عکس این است و آدمی دست‌کم این اندازه که ما می‌اندیشیم بدسرشت و خودخواه نیست؟ «روتخر برخمان» هلندی است و در دانشگاه اوترخت این کشور و یوسی‌ال‌اِی آمریکا تاریخ خوانده است. مطالعاتش بیشتر بر شهرها و حکومت‌ها و مباحث شهروندی متمرکز است.
او تاکنون چند کتاب پرفروش به چاپ رسانده و مقالاتش در نشریات معتبر منتشر شده است. روزنامه انگلیسی گاردین او را «نابغه جوان هلندی با عقاید بدیع» خوانده است.
 نشر نو این کتاب 495صفحه‌ای را در قطع رقعی منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید