همزمان با پیشرفت تکنولوژی ساخت ماشینهای لباسشویی، تولیدکنندههای مواد شوینده نیز به سمت ساخت شویندههای متنوعتر و مناسبتر با نیازهای مصرفکنندگان رفتهاند. حالا درکنار شویندههای پودری قدیمی در بازار شاهد تولید انواع شویندههای مایع نیز هستیم که در تنوع بالایی هم تولید شدهاند. البته بسیاری از خانوارها به دلایلی همچنان از پودرهای ماشین لباسشویی استفاده میکنند ولی گرایش به مصرف مایع لباسشویی در سالهای اخیر بسیار افزایش یافته است.
قدرت پاککنندگی بالای پودرها مهمترین دلیلی است که همچنان بسیاری از مصرفکنندگان را به آنها وفادار نگه داشته اما این شویندهها در کنار این مزیت از توانایی بیشتری برای آسیب زدن به بافت حساس لباسها نیز برخوردارند. بیشتر برندهای تولیدکننده شویندهها هر دو نوع پودری و مایع شوینده لباس را تولید میکنند. مهمترین مزیت شویندههای مایع، ملایم بودن و البته تنوع بالای آنهاست. نکته و مشکل دیگر در استفاده از شویندههای پودری این است که در بعضی شهرهای دارای آب سخت، انحلال این شویندهها در آب به دشواری انجام میشود و روی لباسهای شسته شده لکه باقی میماند، اما این مشکل در استفاده از شویندههای مایع وجود ندارد. ازسوی دیگر مایعهای لباسشویی در انواع مختلف برای انواع لباسها تولید میشوند که استفاده از آنها بسته به نوع کاربریشان میتواند برای حفظ کیفیت لباس مؤثر باشد. بیش از 10برند در زمینه تولید مایع و پودر لباسشویی فعالیت دارند ولی رقابت اصلی در بازار این محصول بین 3 تا 4 برند است. انواع مایع لباسشویی بهطور کلی قیمت بسیار بالاتری نسبت به پودرها دارند و این بزرگترین نقطه ضعف این شویندهها از لحاظ بازارپسندی است، بهطوریکه قیمت یک بطری 2.5لیتری مایع لباسشویی از بعضی برندها بین 80تا 90هزار تومان است. اما با این حال در میان برندهای تولیدکننده همین محصول نیز اختلاف قیمت خیلی زیادی مشاهده میشود.
مایع لباسشویی از ارزان به گران
در همینه زمینه :