• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 7 دی 1399
کد مطلب : 119999
+
-

پیچیده بود، پیچیده‌تر شد

بازی پرسپولیس-سپاهان روی دست سازمان لیگ مانده و کسی نمی‌داند آن را کجای برنامه بگنجاند!

پیچیده بود، پیچیده‌تر شد

سازمان لیگ فوتبال، بعد از چند روز کش‌وقوس درباره داربی تهران بالاخره تاریخ 20 یا 21دی‌ماه را برای برگزاری این بازی در نظر گرفت. تا لحظه تنظیم این گزارش، هنوز تاریخ و ساعت دقیقی برای برگزاری این بازی اعلام نشده اما اگر همین تاریخ احتمالی یعنی 20 یا 21دی را در نظر بگیریم، سازمان لیگ شرایط سختی برای هماهنگ کردن برنامه‌ها و راضی نگه داشتن تیم‌ها خواهد داشت. طبق برنامه پرسپولیس قرار است روز چهارشنبه 10دی به مصاف ذوب‌آهن برود و استقلال هم در همین روز با گل‌گهر سیرجان بازی خواهد کرد؛ مسابقه‌ای از هفته نهم که در اصل باید یک هفته بعد از داربی برگزار می‌شد. از این چهارشنبه تا تاریخی که برای برگزاری داربی اعلام شده 10 یا 11روز فاصله است و پرسپولیس هنوز یک بازی عقب‌افتاده با سپاهان دارد که تاریخی برای آن اعلام نشده است. معضل بزرگ سازمان لیگ هم دقیقا همین بازی پرسپولیس و سپاهان خواهد بود. حالت اول این است که این بازی قبل از داربی برگزار شود، یعنی مثلا 5روز بعد از بازی پرسپولیس-ذوب‌آهن و 5 یا 6روز قبل از داربی. در این صورت قبل از داربی استقلال دوبرابر پرسپولیس استراحت خواهد داشت و بعید است پرسپولیسی‌ها زیر بار این برنامه بروند. در تاریخ داربی‌ها سابقه داشته که یکی از 2 تیم یک روز کمتر یا بیشتر از رقیبش استراحت کند اما اینکه یک تیم 10روز استراحت کند و تیم دیگر 5روز اصلا شدنی نیست. اما حالت دوم این است که بازی پرسپولیس -  سپاهان به بعد از داربی موکول شود و سرخابی‌ها با استراحتی کاملا مساوی به مصاف هم بروند. اما در این صورت هم صدای اعتراض استقلالی‌ها درمی‌آید که از مدت‌ها قبل گفته‌اند تا زمانی که پرسپولیس-سپاهان برگزار نشود مقابل سرخپوشان بازی نخواهند کرد. تاکید استقلالی‌ها برای این است که احتمال می‌دهند رویارویی با سپاهان هم پرسپولیسی‌ها را خسته می‌کند و هم ممکن است چند بازیکن محروم روی دست این تیم بگذارد. اما آبی‌ها حساب این را نکرده‌اند که خودشان هم باید یک بازی سخت در سیرجان انجام بدهند و ممکن است همین بلاها بر سر خودشان هم بیاید. در حالی که اگر آنها رضایت می‌دادند بلافاصله بعد از بازگشت پرسپولیس از قطر داربی را برگزار کنند، لازم نبود قبل از داربی به سیرجان و مصاف با تیم چغر قلعه‌نویی بروند. اینها مسائلی است که برنامه‌ریزی لیگ و به‌خصوص داربی تهران را برای سازمان لیگ پیچیده کرده و به همین دلیل است که هنوز تاریخ دقیقی برای 2 بازی پرسپولیس- استقلال و پرسپولیس-سپاهان اعلام نشده است.

  2 تا سیامک لازم است
5 نکته در مورد نخستین نمایش لیگی   نایب‌قهرمان آسیا

بهروز رسایلی
در بازگشت به لیگ ایران، پرسپولیس بازی معوقه‌اش برابر نساجی را در زمین باتلاقی ورزشگاه وطنی قائم‌شهر برگزار کرد و با تساوی یک - یک متوقف شد. به هر حال 2 امتیاز از کف تیم یحیی گل‌محمدی رفت، اما این بازی نکات خاص خودش را داشت.
1- مهم‌ترین مسئله در جدال قائم‌شهر، انرژی و نیروی فراوانی بود که پرسپولیسی‌ها برای پیروزی گذاشتند. شاید انتظار می‌رفت نایب‌قهرمان دل‌شکسته آسیا بعد از شکست خوردن در نیمه اول این بازی، آن هم در زمین خراب و شرایط بد جوی وا بدهد، اما پرسپولیس در نیمه دوم نمایش توفانی داشت و به واقع بدشانس بود که بیشتر از یک گل نزد. این همه میل به پیروزی در شرایطی است که قرمزها 4 دوره پیاپی قهرمان لیگ برتر شده‌اند، اما در چنین روزی نشان دادند اهل کوتاه آمدن نیستند و چشم به «گلات» دوخته‌اند.
2-  گل تساوی‌بخش پرسپولیس روی ضربه سیامک نعمتی و مختصر تأثیر احمد نوراللهی در دهانه دروازه به ثبت رسید. شوت نعمتی تقریبا از همان زاویه و شرایطی زده شد که این بازیکن در فینال لیگ قهرمانان آسیا صاحب موقعیت شد، اما خب آنجا ضربه او دقیق نبود. بعد از فینال خیلی‌ها از یحیی گل‌محمدی ایراد گرفتند که چرا نعمتی را به جای شیری در پست دفاع راست بازی نداد. او در آغاز مسابقه با نساجی چنین کرد، اما در نیمه دوم ناچار شد با تعویض پهلوان و عالیشاه فانتزی‌باز، از نعمتی قدرتی در خط میانی سود ببرد؛ تغییری که جواب هم داد و سیامک بعد از ساختن گل اول حتی تیر دروازه حریف را هم لرزاند. کاش می‌شد پرسپولیس 2 تا سیامک نعمتی عین هم داشته باشد؛ یکی را در دفاع راست بازی بدهد و دیگری را در پست وینگر!
3-  در فوتبال مرز بین بهشت و جهنم خیلی باریک است. فقط خدا می‌داند اگر پاس به عقب ناشیانه مهدی شیری که در آب گیر کرد تبدیل به گل دوم نساجی می‌شد و پرسپولیس می‌باخت چه اتفاقی رخ می‌داد. آن صحنه اما با هوشیاری حامد لک و جلال حسینی به خیر گذشت تا شیری دقایقی بعد با یک ارسال بلند، روی گل تساوی‌بخش تیم تأثیر بگذارد. قطعا حال شیری الان نسبت به قبل از بازی با نساجی بهتر است. در فوتبال ثانیه‌ها، سانتی‌مترها سرنوشت را تعیین می‌کنند.
 4-  در صحنه‌ای که شیری اشتباه کرد، نوع پوشش جلال حسینی بسیار آموزنده بود. او درنهایت وظیفه‌شناسی و با احتیاط کامل از بدنش برای پوشش فضای پشت سر حامد لک کمک گرفت و موفق شد تیمش را در بازی نگه دارد. حسینی یک نعمت بسیار بزرگ برای پرسپولیس است. بدون او آیا این همه موفقیت ممکن بود؟
5-  نهایتا باید به آرمان رمضانی اشاره کرد که همچنان گزینه اول و اصلی یحیی گل‌محمدی برای تعویض و تغییر جریان بازی است. حالا نوع اثرگذاری او در بازی پرسپولیس به‌طور کامل مشخص شده؛ اینکه در نبردهای هوایی از جثه‌اش کمک بگیرد و بین بقیه عناصر تهاجمی توپ پخش کند. شبیه این کار را با کیفیت بالاتر، 2 سال پیش بودیمیر برای پرسپولیس انجام می‌داد. به هر حال رمضانی روی تک گل پرسپولیس برابر نساجی مؤثر بود و دیگر شوت سرکشی هم که به تیر دروازه خورد، باز روی مداخله او زده شد.

  نعمتی: فشار بازی با نساجی از فینال هم بیشتر بود
 هافبک پرسپولیسی‌ها نمی‌داند خودش دروازه نساجی را باز کرده یا اینکه توپ پس از برخورد  به نوراللهی وارد دروازه شده است

حمیدرضا علیپور
گره بازی پرسپولیس و نساجی برای قرمز‌های پایتخت با شوت سیامک نعمتی باز شد تا پرسپولیس کماکان تیم بدون شکست لیگ بیستم باشد. نعمتی پس از این بازی به سؤالات همشهری ورزشی چنین پاسخ داده است.
  در بازگشت از فینال آسیا، بازی سختی را پشت سر گذاشتید.
واقعاً همینطور است. بازی بسیار مشکلی بود و اصلا نمی‌شد در این زمین بازی کرد. در نیمه اول روی یک‌ضربه ایستگاهی گل خوردیم و در نیمه دوم مجبور بودیم تا بازی مستقیم انجام دهیم اما خوشحالیم که همچنان بدون شکست هستیم.
 خیلی‌ها اعتقاد دارند این بازی اصلاً نباید برگزار می‌شد. نظرت در این مورد چیست؟
نمی‌دانم چرا تصمیم گرفتند در چنین زمینی بازی برگزار کنند. خود نساجی یکی از تیم‌های قدیمی و خوب ایران است و حیف است که آنها بخواهند در چنین زمینی بازی کنند.
 گره بازی با شوتی که زدی برای پرسپولیس باز شد.
به هر حال خوشحالم که سهم کوچکی روی گل داشتم. ما با وجود وضعیتی که زمین داشت خوب بازی کردیم و حتی می‌توانستیم برنده بازی باشیم. شما دیدید بعد از گل ما یک‌بار هم توپ را به تیر دروازه زدیم اما درنهایت بدشانس بودیم.
 می‌دانی که گل بازی با نساجی به نام نوراللهی ثبت شده است؟
خودم نفهمیدم که شوت من مستقیم گل شد یا با پای نوراللهی درون دروازه رفت اما مهم نیست که چه‌کسی گل زد، مهم این است که هنوز شکست نخورده‌ایم.
 طبق برنامه باید حالا آماده بازی با ذوب شوید. در این خصوص هم صحبت می‌کنی؟
بازی برابر نساجی حسابی ما را خسته کرد و به‌نظرم فشار این بازی از بازی با اولسان هم بیشتر بود. حالا چاره‌ای نداریم جز اینکه با یک‌ریکاوری آماده بازی بعد شویم.
 وضعیت جدول را چطور می‌بینی؟
هنوز ابتدای لیگ است و بازی‌های زیادی تا پایان فصل باقی مانده ولی مطمئنم که می‌توانیم این فصل هم خیلی زود به صدر جدول برگردیم. هم‌اکنون تمام تمرکز ما روی بازی بعدی است و به مسائل دیگر فکر نمی‌کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید