سینمای متعالی
روایت تنها حضور سیدمرتضی آوینی در جشنوراه فیلم فجر
محمد مقدسی
وزارت ارشادی حجتالاسلام سیدمحمد خاتمی منتقدان بسیاری داشت؛ و منتقدان، خودشان دو گروه متفاوت بودند؛ گروهی در کیهان و جمهوری اسلامی و گروهی به رهبری سیدمرتضی آوینی در مجله سوره. سرانجام خاتمی استعفا کرد و علی لاریجانی شد وزیر ارشاد. یازدهمین جشنواره فیلم فجر نزدیک بود و وزیر، مرتضی آوینی را که جدیترین منتقد مدیریت قبلی معاونت سینمایی بود داور جشنواره کرد؛ هیأت داورانی که کوچکترین هیأت داوران کل جشنوارهها شد؛ عزتالله انتظامی، اسفندیار شهیدی، عزیزالله حمیدنژاد و مرتضی آوینی.
آن سال نحوه برگزاری جشنواره تغییر کرده بود و هیأت داوران باید58فیلم را بررسی میکردند. در شب اختتامیه، بیانیه هیأت داوران را خودش خواند؛ بیانیهای که خود نوشته بود و ادبیات همیشگی او را در خود داشت. اما نتوانسته بود باقی هیأت داوران را با خود در مواردی همراه کند. در بیانیه از سینمای آرمانی مورد نظرش گفت و مشکلات اصلی فیلمهای آن دوره را برشمرد. او مشکل اصلی فیلمها را با وجود افزایش کیفیت زیباشناسانه آثار، فیلمنامه دانست و از استعدادهای جوانی که فیلم اولشان را ساخته بودند حمایت کرد. جایزه بهترین فیلم را به «ازکرخه تا راین» دادند درحالیکه مرتضی آوینی به فیلم انتقادهایی جدی داشت. جایزه سیمرغ بلورین ویژه هیأت داوران هم به کیومرث پوراحمد برای 2فیلم «شرم» و «صبح روز بعد» اهدا شد. همه اهالی پیگیر سینما، از علاقه شیفتهوار آوینی به قصههای مجید باخبر بودند. همچنین در فهرست جوایز، جایزههایی به فیلمهای «هنرپیشه» و «سارا» دادند و کسی نبود که نداند آوینی چه نقدهای تند وتیزی به سینمای مخملباف و مهرجویی که با فیلمهای هنرپیشه و سارا در جشنواره حضور داشتند، نوشته بود.
جشنواره پایان پذیرفت و آوینی که نتوانسته بود تأثیرگذاری لازم را بر آن دوره از جشنواره داشته باشد حسابی ناراحت بود. به گفته دوستانش بعد از شب اختتامیه، صدایش بهشدت گرفت و مدام سرفه میکرد.