• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
پنج شنبه 23 فروردین 1397
کد مطلب : 11992
+
-

دفاع فرانسه از برجام

رئیس جمهور فرانسه: نمی‌توانیم به نام کشورمان توافقی را امضا کنیم و آن را پاره کنیم

سیاست خارجی
دفاع فرانسه از برجام

یک‌ماه مانده به اعلام نظر ترامپ درباره توافق هسته‌ای فشارهای صهیونیستی - سعودی در حمایت از بر هم زدن برجام افزایش یافته است. ترامپ 22اردیبهشت اگر مثل دفعات قبل تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید نکند به این معناست که آمریکا از توافق خارج شده، در این شرایط رئیس‌جمهور فرانسه به همتای آمریکایی خود کنایه معناداری زده است. امانوئل مکرون در جریان کنفرانس خبری در پاریس در پاسخ به خبرنگار عرب زبان درباره ناقص بودن توافق هسته‌ای و خروج احتمالی فرانسه از برجام گفت: فرانسه امضا‌کننده این توافق در ژوییه ۲۰۱۵ است و همینطور آمریکا. پاریس بر این باور است و مشاهده کرده که ایران توافق هسته‌ای را رعایت کرده است.

او با بیان اینکه تا به امروز هیچ نکته‌ای وجود نداشته است که بگوییم این توافق رعایت نشده، گفت: من خودم با رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که مسئول نظارت در این‌باره است، ملاقات کردم. مکرون گفت: من فکر می‌کنم قدرت‌ها و کشورهای بزرگی که می‌خواهند از حقوق بین‌الملل دفاع کنند وقتی توافقی را امضا می‌کنند نمی‌توانند بگویند خودمان آن را رعایت نمی‌کنیم. این اصل واضح حقوق بین‌الملل است. رئیس جمهور فرانسه گفت: شما نمی‌توانید به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به نام کشورتان توافقی امضا کنید و بگویید من این پیمان را وقتی مطابق میلم نباشد پاره می‌کنم.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان هم در بخشی از این کنفرانس در پاسخ به خبرنگاری که علت مخالفت وی با برجام را پرسید، مدعی شد: هم‌اکنون ایران با دستیابی به بمب هسته‌ای یک یا 2 سال فاصله دارد. اگر در سال 2025(پایان برجام) ایران چند روز بیشتر با این هدف فاصله نداشته باشد چه باید کرد؟ ما نمی‌خواهیم به اینجا برسیم که ایران تنها چند روزی با دستیابی به بمب هسته‌ای فاصله داشته باشد! در این حالت وضعیت بسیار خطرناکی در خاورمیانه خواهیم داشت. عادل الجبیر، وزیرامورخارجه عربستان هم که به همراه ولیعهد کشورش به پاریس سفر کرده است، گفت که توافق هسته‌ای با ایران نقاط ضعفی دارد که باید اصلاح شود. وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم که موضع اروپایی‌ها این است که اگر شما به توافقی دست یافتید دیگر نباید آن را مجددا باز کنید. در میان آنها رایزنی‌هایی برای رسیدن به گزینه‌هایی وجود دارد که بتوانند این توافق را بدون از بین بردن آن تقویت کنند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این اظهارات گفت: امیدواریم مقامات فرانسوی در گفت‌وگوهای خود با مقامات سعودی، آموخته‌ها و عبرت‌های برجای مانده از سرنوشت متجاوزین و دیکتاتورهای پیشین منطقه را به مهمانان خود یادآور شده باشند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ضرب‌الاجلی را برای قدرت‌های اروپایی درخصوص توافق هسته‌ای تعیین کرده است. وی به انگلیس، فرانسه و آلمان هشدار داده است که اگر آنها تا روز 12‌ماه مه توافق هسته‌ای را اصلاح نکنند، واشنگتن از توافقی که منجر به محدودیت برنامه‌ هسته‌ای ایران در ازای رفع تحریم‌های این کشور شده است، خارج خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید