• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 3 دی 1399
کد مطلب : 119683
+
-

فیلم‌‌های خوب سال بد

10فیلمی که در سال 20 20 تحسین منتقدان و شوق مخاطبان را برانگیخت


آرش نهاوندی ـ روزنامه نگار


شیوع ویروس کرونا، امسال ساخت و نمایش فیلم‌ها را با چالش‌ها و دشواری‌های زیادی مواجه کرده است؛ با این حال، امسال نیز مانند سال‌های قبل منتقدان سینمایی نشریات مختلف در ماه‌های آخر سال، فیلم‌های برتر خود را برگزیده‌اند. مجله تایم ازجمله مجلاتی بود که با همکاری منتقدان سینمایی مطرح، 10فیلم برتر2020 را انتخاب کرد. البته مجله تایم در این میان 10بازیگر برتر سال را نیز انتخاب کرده بود. در این مطلب به‌طور خلاصه به تشریح 10فیلم منتخب مجله تایم پرداخته‌ایم.

نخستین گاو 

«نخستین گاو» اقتباسی سینمایی از رمان «نیمه زندگی» نوشته جاناتان ریموند به کارگردانی «کلی ریجارد» است. در این فیلم که در 6مارس2020 (16اسفند1398) در آمریکا اکران شد، جان ماگارو، اوریون لی، توبی جونز و ایون برمنر بازی می‌کنند. این فیلم داستان 2مهاجر، یک نانوا و یک مهاجر چینی فراری که یک مرد روسی را به قتل رسانده، روایت می‌کند. این دو با یکدیگر کار پخت کیک را آغاز می‌کنند؛ البته کیکی که با شیر دزدیده شده از یک گاو محلی پخته می‌شود.

کالکتیو

فیلم «کالکتیو» مستندی رومانیایی است که توسط آلکساندر نانائو ساخته، نوشته و تولید شده است. این فیلم داستان گروهی از روزنامه‌نگاران تحقیقی را روایت می‌کند که در یک روزنامه رومانیایی کار می‌کنند و در سفری سخت و دشوار، تلاش دارند فساد و سوء‌مدیریت در زمینه بهداشت عمومی در رومانی را برملا کنند. این فیلم برای نخستین‌بار در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در سال2019 به‌نمایش درآمد و در 28فوریه2020 (9اسفند1398) در رومانی اکران و در 20نوامبر2020 (30آبان1399) در آمریکا و انگلیس نمایش داده شده است.

دادگاه شیکاگو7

«دادگاه شیکاگو7» فیلمی تاریخی به‌کارگردانی آرون سورکین و بازی یحیی عبدالمتین2، ساشا بارون کوهن و دانیل فلاهرتی است. دادگاه شیکاگو7 در 25سپتامبر2020 (4مهر1399) در آمریکا اکران شد. این فیلم داستان یک گروه از معترضان به جنگ ویتنام را روایت می‌کند که متهم به توطئه و رد شدن از خطوط امنیتی ایالت «ایلینویز» و تلاش برای 
بر پا کردن شورش در زمان برگزاری کنوانسیون ملی حزب دمکرات آمریکا در سال1968 شده‌اند. آرون سورکین فیلمنامه دادگاه شیکاگو7 را با هدف ساخت این فیلم توسط استیون اسپیلبرگ در سال2007 نگاشته بود.

اتوپیای آمریـکایی دیوید بایرن

«اتوپیای آمریکایی دیوید بایرن» فیلمی بــه کـارگـردانی و تهیه‌کنندگی اسپایک لی است. در این فیلم بایرن به‌عنوان خواننده و نوازنده گیتار آکوستیک در کنار 11عضو دیگر گروه کنسرت خود، ایفای نقش می‌کند. این فیلم برای نخستین‌بار در جشنواره بین‌المللی تورنتو در سال2020 به‌نمایش درآمد. فیلم اتوپیای آمریکایی نیز مانند اغلب کارهای واکنشی - هنری که طی دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ ساخته شده‌اند، به‌طور غیرمستقیم به فضای سیاسی و تاریخی که منجر به روی کار آمدن دونالد ترامپ و افزایش گرایش‌های نژادپرستانه در آمریکا شد، می‌پردازد.

لاورز راک

«لاورز راک» فـیلمی است به کارگردانی استیو مک کوئین، فیلمساز بریتانیایی. این فیلم در اصل به‌عنوان یکی از قسمت‌های مینی‌سریال«تبر کوچک» ساخته شده است. لاورز راک در 22 و 27نوامبر2020 (2 و 7آذر1399) به‌ترتیب در بریتانیا و آمریکا نمایش داده شده است. این فیلم در بریتانیا از طریق بی‌بی‌سی‌وان و در آمریکا از طریق آمازون پرایم ویدئو برای مخاطبان پخش شده است. لاورز راک فیلمی عاشقانه است که به روایت آشنایی 2نفر در جریان یک مهمانی موسیقی«رگی» و داستان عاشقانه این دو می‌پردازد.

اما

فیلم «اما» یک اقتباس سینمایی از کتابی به همین نام اثر جین آستین در ژانر کمدی - درام تاریخی، ساخته شده توسط آتمن د ویلده است. الئانور کاتون فیلمنامه این اقتباس سینمایی را نگاشته است. آنیا تیلور جوی در این فیلم در نقش‌ اما وودهاوس بازی می‌کند. او فردی است که در زندگی عاشقانه دوستانش مداخله می‌کند. این فیلم در 21فوریه2020 (2اسفند1398) در آمریکا اکران شده است.

ولف واکرز

«ولف واکرز» فیلم کارتونی ساخته شده توسط تام مور در ژانر فانتزی - ماجراجویانه است. این فیلم برای نخستین‌بار در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو در 12سپتامبر2020 (22شهریور1399) نمایش داده شد. این فیلم کارتونی در 13نوامبر (23آبان) در سینماهای آمریکا و کانادا اکران شد. داستان «ولف واکرز» درباره یک جوان شکارچی است که همراه پدرش برای کمک به از بین بردن آخرین گروه از گرگ‌ها به ایرلند سفر می‌کنند.

سرزمین کوچ‌نشینان

«سرزمین کوچ‌نشینان» ساخته کلوئه ژائو ازجمله تـحسـین‌شـده‌تـرین فیلـم‌های سال2020 توسط منتقدان بود. این فیلم در جشنواره فیلم ونیز2020 جایزه شیر طلایی را از آن خود کرد. در جشنواره فیلم تورنتو نیز جایزه «به انتخاب تماشاگران» به این فیلم اختصاص یافت. منتقدان همچنین بازی فرانسیس مک دورمند را در این فیلم تحسین کرده‌اند. سرزمین کوچ‌نشینان از هم‌اکنون یکی از شانس‌های جایزه اسکار در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه محسوب می‌شود. در این فیلم داستان فرن (با بازی فرانسیس مک دورمند) روایت می‌شود که در جریان رکود بزرگ همه‌‌چیز را از دست داده و سوار بر یک ون به مانند یک کوچ‌نشین معاصر به غرب آمریکا می‌رود.

خانم جونتینت

«خانم جونـتینت» یک فیلم آمریکایی به کارگردانی چانینگ گادفری پیپلز با بازیگری نیکول بیهاری و کندریک سیمپسون است. در این فیلم، داستان یک مادر مجرد که سابق بر این ملکه زیبایی بوده روایت می‌شود که درصدد است دخترش را نیز وارد مسابقات ملکه زیبایی کند؛ این درحالی است که دخترش تمایلی به‌دنبال کردن زندگی مادر ندارد. بازی نیکول بیهاری در فیلم خانم جونتینت مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است. این فیلم برای نخستین‌بار در ژانویه2020 (دی و بهمن 1399) در جشنواره فیلم ساندنس نمایش داده شده بود.

بیـل و تد با موسیقی مواجه می‌شوند

«بیل و تد با موسیقی مواجه می‌شوند» فیلمی آمریکایی به کارگردانی دیـن پــاریـسـوت و نویسندگی کریس ماتسون و اد سولومون است. این سومین فیلم از فیلم‌های سه‌گانه بیل و تد است. این فیلم از طریق پرمیوم وی‌اودی در 28اوت2020(7شهریور1399) در آمریکا انتشار یافت. کیانو ریوز، آلکس وینتر و کریستن شال در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند. در بیل و تد با موسیقی مواجه می‌شوند، بیل و تد باید ترانه‌ای برای اتحاد بشریت تا پیش از نابودی زمان و فضا بسازند.

 مکث
10بازیگر برتر به انتخاب تایم


10بازیگر برتر مجله تایم لزوما همگی از میان بازیگران فیلم‌های منتخب این مجله برگزیده نشده‌اند و نام بازیگرانی که در فیلم‌های دیگر نقش‌آفرینی کرده‌اند نیز در این فهرست به چشم می‌خورد. در این بخش نگاهی داریم به 10بازیگر منتخب مجله تایم. در فهرست بازیگران منتخب مجله تایم، نام چادویک بوزمن برای بازی در 2فیلم «پنج هم‌خون» و «ریشه سیاه مارینی»، داین لین برای نقش‌آفرینی در فیلم «بگذار برود»، کایل چندلر برای بازی در «آسمان نیمه‌شب»، آماندا سیفرید برای بازی در «مانک»، جان کارول لینچ برای ایفای نقش در «دادگاه شیکاگو هفت»، جولیا گارنر برای بازی در «دستیار»، لزلی ادوم برای بازی در «همیلتون»، نیکول بیهاری برای نقش‌آفرینی در«خانم جونتینت»، پیر فرانچسکو فاوینو برای بازی در «خیانتکار» و ویولا دیویس برای بازی در «ریشه سیاه مارینی» به‌چشم می‌خورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید