• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 دی 1399
کد مطلب : 119676
+
-

3پرسش از بانک مرکزی در مورد اوراق مشارکت

  محمود مولایی- خبر‌نگار

وجوه حاصل از فروش اوراق مشارکت سال1398 شهرداری تهران، هنوز پس از گذشت 5‌ماه از انتشار و عرضه 1500میلیارد تومان اوراق مذکور به‌حساب مترو واریز نشده است. در شرایطی که برای تکمیل و بهره‌برداری از 10ایستگاه شبکه مترو تا پایان سال‌جاری نیاز مبرم به پول اوراق مشارکت وجود دارد و پاسخگویی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به 3پرسش روزنامه همشهری، شاید بسیاری از ابهامات را برطرف کرده و گره کور دستیابی به وجوه حاصل از فروش اوراق مشارکت سال1398 توسط شهرداری تهران و شرکت مترو را باز کند:
آیا براساس نامه مکتوب و رسمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورخ 29بهمن1398 خطاب به بانک مرکزی، تضمین نامه سازمان مذکور (با شناسه یکتای9916300205) برای آزادسازی سهم 50درصدی دولت از فروش اوراق مشارکت که مبلغ 750میلیارد تومان می‌شود، در همان بدو عرضه اوراق کفایت نمی‌کرد؟
 براساس نامه مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی به بانک‌های عامل فروش اوراق مشارکت سال1398 در شهرهای تهران، تبریز و مشهد، قرار بود حداکثر از ابتدای آذر‌ماه سال‌جاری، وجوه حاصل از انتشار و عرضه اوراق به‌حساب شهرداری‌های شهرهای مربوطه واریز شود، اما این پول که قابل بازگشت به خزانه دولت نیست و از طرفی وجود آن در حساب بانک عامل نیز بعد از گذشت 5‌ماه از فروش اوراق قانونی به‌نظر نمی‌رسد، هنوز به‌حساب شهرداری تهران و به تبع آن شرکت مترو واریز نشده است؛ درحالی‌که طبق نامه بانک مرکزی، اشکالاتی بر این نحوه انتشار اوراق مشارکت وارد است. اکنون این سؤال مطرح است که پیگیری‌های بانک مرکزی در طول یک‌ماه گذشته به کجا رسیده است؟
 آیا ورود دیوان محاسبات کشور به این موضوع و ارسال نامه برای بانک مرکزی جهت تعیین‌تکلیف اوراق منتشرشده صحت دارد و اگر پاسخ مثبت است، عکس‌العمل بانک مرکزی به نامه مذکور چه بوده است؟ آیا راهکاری برای آزادسازی سهم 50درصدی دولت از پول اوراق مشارکت اندیشیده شده است تا این ابهام قانونی برطرف شود یا اینکه همچنان شهرداری تهران باید برای تضامین دولت نیز وثیقه ملکی بگذارد؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید