• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 3 دی 1399
کد مطلب : 119642
+
-

محرمانه‌های مصرف سوخت مازوت

یوسف رشیدی- استاد پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهیدبهشتی

اعلام نظر درخصوص تأثیر استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع نیازمند وجود یک سیستم پایش قوی است که هم‌اکنون در کشور وجود ندارد. یعنی اگر به هر سازمان و دستگاه و صنعتی مراجعه کنید و از آنها آمار مصرف سوخت مازوت را بخواهید، به نتیجه نخواهد رسید و همه آنها اعلام می‌کنند که سوخت مازوت مصرف ندارند. صنایع و نیروگاه‌ها به‌کلی مصرف سوخت مازوت را انکار می‌کنند. سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز که باید از روی اندازه‌گیری‌ها متوجه مصرف سوخت مازوت شود، آماری از مصرف این سوخت ندارد یا اگر هم داشته باشد این آمار را اعلام نمی‌کند.
وزارت نفت هم در موضوع مصرف سوخت مازوت آمار نمی‌دهد و می‌گوید به صنایع و نیروگاه‌ها سوخت مازوت توزیع نمی‌کند. سوخت مازوت در ایران تولید می‌شود، چون بخشی از فرایند پالایش نفت است و نمی‌توان این ماده را دوباره به چاه برگرداند یا جای دیگر استفاده کرد. بنابراین تنها راه مصرف مازوت سوزاندن آن است. با این حال امکان فروش سوخت مازوت ایران هم وجود ندارد و حتی نمی‌توان این ماده را به مصرف کشتیرانی رساند، چون در بحث فروش مازوت برای کشتیرانی، مازوت مصرفی آنها زیر 500پی.پی.‌ام است؛ درحالی‌که مازوت ایران 5برابر بیشتر از این استاندارد است و هر کشتی که چنین سوختی را بسوزاند توقیف می‌شود. اگر این امکان وجود داشت که پالایشگاه‌های کشور مازوت زیر 500پی.پی.‌ام تولید کنند، شاید آن زمان می‌شد این سوخت را لااقل در بخش کشتیرانی فروخت، بنابراین راهی جز سوزاندن این سوخت در نیروگاه‌ها و صنایع ایران باقی نمی‌ماند. استفاده مداوم از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها نیز صرفه اقتصادی ندارد. چون به‌تدریج موجب خوردگی دیگ‌های بخار و استهلاک زودرس آنها می‌شود.
مازوت ذرات معلق متعدد و اکسیدهای گوگرد تولید می‌کند که به تشدید میزان آلودگی هوا می‌انجامد. از مدت‌ها قبل پالایشگاه‌ها می‌توانستند با توجه به آگاهی از مضرات مازوت‌سوزی، واحدهای گوگردزدایی از مازوت و تبدیل این ماده به محصول سبک‌تر را ایجاد کنند تا بتوان امکان فروش این ماده همچون بنزین را فراهم کرد. اما متأسفانه فکری به حال این موضوع نشد.

آمار نمی‌دهیم!

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با همشهری از منتفی‌شدن توزیع مازوت در نیروگاه‌های تهران خبر داد، اما از اعلام آمار توزیع و مصرف مازوت در کشور خودداری کرد و گفت: آمار توزیع و مصرف مازوت در کشور را به‌خاطر شرایط موجود اعلام نمی‌کنیم. فاطمه کاهی درباره میزان مصرف مازوت در کشور گفت: به‌خاطر شرایط خاص کشور برای گفتن آمار مصرف فرآورده‌های نفتی محدودیت وجود دارد. این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش همشهری که برنامه‌ای برای جلوگیری از سوزاندن مازوت در کشور وجود دارد یا خیر؟ اعلام کرد: متولی این موضوع سازمان محیط‌زیست است و اقدامات سختگیرانه‌ای توسط آنها اعمال می‌شود. به گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در نیروگاه‌های اطراف تهران، مازوت سوزانده نمی‌شود و این نیروگاه‌ها به هیچ‌وجه مجوز استفاده از سوخت مازوت ندارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید