• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 3 دی 1399
کد مطلب : 119633
+
-

خودروی اپل در ۲۰۲۴ می‌آید

سازندگان گجت‌های مشهور دنیا هم قصد دارند وارد دنیای خودروهای الکتریکی شوند و با تحول در حوزه باتری برگ برنده‌ای رو کنند

خودروی اپل در ۲۰۲۴ می‌آید

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

برخی منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که شرکت اپل با استفاده از فناوری اتومبیل‌های خودران و هدف قرار دادن سال2024قصد دارد که یک خودروی سواری تولید کند که می‌تواند شامل فناوری باتری خود این شرکت نیز باشد. رویترز در گزارش خود آورده است که به‌نظر می‌رسد اپل بار دیگر به‌طور جدی به‌دنبال ساخت خودروست. گزارش خبرگزاری رویترز در مورد چگونگی ساخت این وسیله‌نقلیه تا حدودی مبهم است و مشخص نیست که قرار است چه مقدار فناوری جدید وارد نخستین وسیله نقلیه سواری اپل شود، اما این نشان می‌دهد که اپل پس از تعطیل کردن برنامه‌های مربوط به ساخت خودرو، بار دیگر در حال بررسی تولید آن است. تلاش‌ها برای ساخت خودرو توسط سازنده آیفون که به «پروژه تیتان» معروف شده است، از سال2014با طراحی وسیله‌نقلیه آغاز شد، اما آنگونه که به‌نظر می‌رسید، خوب پیش نرفت. در برهه‌ای از زمان، اپل تلاش برای تمرکز روی نرم‌افزار را پس گرفت و اهداف خود را دوباره مورد ارزیابی قرار داد. «داگ فیلد»، پیشکسوت اپل که در تسلا هم سابقه کار داشت، در سال2018برای نظارت بر پروژه بازگشت 190نفر را در سال2019از تیم اخراج کرد! از آن زمان، اپل به اندازه کافی پیشرفت کرده است که اکنون قصد دارد وسیله نقلیه‌ای برای مصرف‌کنندگان بسازد. نکته مهمی که باعث جلب توجه شده است تلاش اپل برای تحول در باتری خودروهای الکتریکی است. باتری در خودروهای الکتریکی قلب تپنده به‌حساب می‌آید که قدرت، سرعت و میزان مسافت قابل پیمایش را تعیین می‌کند.

خیز برای تولید انبوه
2منبع موثق که خواسته‌اند، نام‌شان فاش نشود، گفته‌اند که هدف این شرکت از ساخت یک وسیله نقلیه شخصی برای بازار انبوه در تضاد با رقبایی مانند ویموی گوگل است که روبوتاکسی‌هایی ساخته است تا مسافران را با یک سرویس بدون راننده در نقاط مختلف شهر جابه‌جا کند. به گفته شخص دیگری که طراحی باتری اپل را از نزدیک دیده است، در استراتژی این شرکت یک طراحی جدید برای این مهم وجود دارد که می‌تواند به‌طور اساسی هزینه باتری را کاهش دهد و دامنه مسافت طی شده وسیله نقلیه را افزایش دهد. گفته می‌شود این شرکت در حال بررسی و آزمایش‌های شیمیایی باتری به نام LFP یا فسفات آهن لیتیوم است که ذاتاً احتمال گرم شدن آن کمتر بوده و در نتیجه از سایر باتری‌های لیتیوم یون ایمن‌تر خواهد بود.
ساخت وسیله نقلیه اما حتی برای اپل، یک چالش زنجیره تامین را در پی دارد؛ شرکتی که سالانه به تولید صدها میلیون محصول الکترونیکی با قطعات مختلفی که در سراسر جهان تولید می‌شود، مشغول بوده، اما هرگز خودرویی را تولید نکرده است. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که تسلای ایلان ماسک، 17سال طول کشید تا سرانجام به یک سود پایدار در تولید اتومبیل دست پیدا کند. یکی از افرادی که در پروژه تیتان مشغول به‌کار است، می‌گوید: «اگر یک شرکت در کره زمین وجود داشته باشد که منابع لازم برای انجام چنین کاری را داشته باشد، احتمالا آن اپل است. اما در عین حال، این موضوع، مسئله تولید
تلفن همراه نیست.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید