• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 3 دی 1399
کد مطلب : 119589
+
-

روز و روزنامه

یک تصمیم خوب در یک زمان خوب

روانکاوی معاصر
روز و روزنامه


جمال رهنمایی 

نخستین روزنامه تمام‌رنگی ایران در ابعاد قابل‌حمل (قطع مترویی) برای شهروندان و با محتوایی متفاوت درباره ملزومات زندگی شهری در سال1371 منتشر شد. «همشهری» خیلی زود به تیراژ 400هزار نسخه در روز دست‌یافت و پیشتاز مطبوعات کشور شد. روزنامه همشهری در نخستین سرمقاله خود توجه به زندگی در شهر را مهم‎‌‎ترین اولویت خود دانست و با ترجیح دادن زندگی اجتماعی مردم، از مجادلات سیاسی و قرار‌گرفتن در مرزبندی‎‌‎های رایج دوره خود و دامن زدن به تنش‎‌‎های مرسوم اجتناب کرد. قرار بر این شد که روزنامه برای شروع روز کنار میز صبحانه باشد و اخبار تازه هر روز همانند نان داغ از همان اول صبح در اختیار شهروندان قرار‌گیرد. تا قبل از آن روزنامه‎‌‎ها عصر منتشر می‎‌‎شدند و روزنامه‌خوانی کاری برای بعد از فراغت از کار روزانه بود. روزنامه همشهری با تولد خود بسیاری از استانداردهای رایج جهانی در زمینه طراحی، محتوا، آگهی و سبک زندگی مدرن را وارد تهران و ایران کرد. تحریریه این روزنامه نیز به فضایی برای رشد و بالندگی روزنامه‌نگاری کشور تبدیل شده‌بود. مجموعه‎‌‎ای از زبده‎‌‎ترین استادان، فارغ‌التحصیلان روزنامه‌نگاری، ادبیات، خبر و نخبگان مطبوعات کشور در فضایی متفاوت دور هم جمع شدند تا به استمرار این تحول یاری برسانند. تاسیس روزنامه همشهری یک تصمیم خوب، برای یک زمان خوب و با اجرایی خوب بود و نتایج آن خیلی زود در عرصه‎‌‎های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خودش را نشان داد. سبک تازه زندگی همراه با توسعه، پیشرفت و آرامش نیاز واقعی جامعه بود؛ نیازی که درست تشخیص داده شد و بحث‎‌‎های نظری و عملی آن به میان مردم آورده شد.
همشهری صدای آرام زندگی بود؛ صدایی که مردم پس از یک‌دهه التهاب، جنگ و ناآرامی آن را برای ادامه زندگی خود انتخاب کردند. صدایی که هنوز هم نیازمند مراجعه به آن و آشتی با زندگی هستیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید