• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119488
+
-

اولین مرتبت راه ما‌ترد امنی‌ست

ساخت «دلشدگان» به یاد اساتید موسیقی کلاسیک ایرانی

موسیقی
اولین مرتبت راه ما‌ترد امنی‌ست


  حسین عصاران   

ایده روایت سفر یک گروه نوازنده و خواننده دوران پیشارادیویی به فرنگ، برای ضبط صدای چند اجرایشان روی صفحه گرامافون، بعد از ساخت «هزاردستان» به سراغ حاتمی آمده بود. ابتدای کار حسین علیزاده، آهنگساز تصنیف‎‌‎ها‎‌‎ و ایده‎‌‎پرداز آوازها برای لب‎‌‎خوانی‎‌‎ استاد آوازه‎‌‎خوان بود و حسین دهلوی هم سازنده موسیقی متن فیلم. با کنار رفتن دهلوی، کار موسیقی فیلم نیز به علیزاده واگذار شد تا اینچنین فیلمبرداری بر مبنای لب‎‌‎خوانی امین تارخ از آوازهای ضبط شده با صدای محسن کرامتی به سرانجام برسد. (پیش از کرامتی، جهانگیر ابوجلالی- یکی از شاگردان حسین علیزاده- به‎‌‎عنوان خواننده انتخاب شده بود که از میانه و بنا به دلایلی کرامتی جایگزین او شد). اما پس از پایان کار و مجبور شدن علی حاتمی به حذف 9پرده از 19پرده فیلم، او که از کیفیت نهایی کارش رضایت نداشت، به قصد جلوه‎‌‎دهی به فیلم آشفته‎‌‎شده‎‌‎اش، محمدرضا شجریان رابه کار دعوت کرد. شجریان نیز به شرط ویرایش کلام ترانه‎‌‎ها توسط فریدون مشیری و حذف القای لب‎‌‎خوانی در نماهای مربوط به خوانندگی امین تارخ و البته دریافت حق انتشار آلبوم موسیقی متن «دلشدگان»، این پیشنهاد را قبول کرد. حال و پس از سه‌دهه می‎‌‎توان به نقد نگرش عوامل این فیلم نشست و آن را از زوایای مختلف واکاوی کرد؛ از یک سو نگرانی شجریان نسبت به لب‎‌‎خوانی ترانه‎‌‎ها و آوازهاکه به‎‌‎رغم دودهه تبلیغ در باب اندیشمندی و متفکرانگی موسیقی کلاسیک ایرانی و توصیف آن با عبارت اصیل، انجام آن را - حتی برای نقش یک استاد آواز- یادآورگونه آوازخوانی فیلمفارسی‎‌‎ها دانسته بود و از سوی دیگر هم نتیجه مثبت حضور او در فیلم که به ساخت چند آواز و ترانه خاطره‎‌‎انگیزبا اشعاری متناسب با جهان فیلم منجر شد.
اما در گذر از این موارد و در نگاهی کلی‎‌‎تر فیلم دلشدگان روایت موجز و قابل‎‌‎تأملی از دوران گذر موسیقی کلاسیک ایرانی به قرن حاضر است که نشانه‎‌‎های این ‎‌‎گذار در جای‌جای فیلم جای‌گذاری شده و برای آشنایان به روند تاریخی موسیقی ایران و مناسبات مرسوم در آن، قابل‎‌‎درک و معنایابی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید